Het duurt normaal enkele weken of zelfs maanden voordat tuners nieuwe auto’s in hun groezelige handen krijgen en de vermogenscijfers de stratosfeer insturen. Niet in het geval van de nieuwe Supra. Want zelfs voordat de Toyota Supra onthuld was, stuurde de bouwer al enkele exemplaren naar tuners.

Een van die tuneshops is Fat Five Racing, waar Daigo Saito aan het roer staat. De voormalig D1 Grand Prix-kampioen doet dit jaar mee aan een nieuwe driftcompetitie en had passend vervoer nodig. Zijn eerste wapenfeit was het verwijderen van het BMW-bloed uit de nieuwe Supra.

De samenwerking van Toyota en BMW steekt bij de Japanse tuners. De auto voelt niet volledig Japans. Niet vreemd ook, als hij in Oostenrijk wordt gebouwd en een Duitse motor heeft. Daarom zocht Fat Five Racing de 3,0-liter zes-in-lijn uit de vorige generatie Supra. Jazeker: de 2JZ.

Daigo boorde de motor op tot 3,4 liter en monteerde een turbo waar je hoofd in past. De overtollige uitlaatgassen van de wastegate schieten via twee pijpen door de motorkap de atmosfeer in. Het vermogen is nu ruim 800 pk. Dat ie tijdens zijn eerste driftdag in de fik vloog, hoort erbij.

Fat Five maakte de koets breder, verbreedde de spoorbreedte, gaf de Supra hilarisch veel camber en oneindig veel stuurhoek. Of de luchthappers bij deze auto wél echt zijn, kunnen we niet goed zien. En dit is slechts het begin. De Supra komt binnenkort naar de dealers en je weet één ding zeker: dat tuners er massaal op zullen springen.

Foto’s: Mark Riccioni

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)