Het is een vaardigheid waar je als vrijgezel in getraind moet zijn: door de laag opsmuk en plamuur heen kijken om te zien wat er echt onder schuilt. Pas deze bekwaamheid toe om te zien wat schuilt onder de brede wielkasten, splitter, diffuser en andere aerodynamische onderdelen en je hebt een idee hoe de nieuwe Supra eruit komt te zien.
De straatversie van de nieuwe Toyota Supra wordt in januari 2019 onthuld op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit. Noteer dat alvast in je agenda. De vijfde generatie van het icoon is het resultaat van een samenwerking met BMW, maar ‘het zijn niet dezelfde soort auto’s’, vertelt de Supra-projectbaas Tetsuya Tada aan TopGear.
‘We bouwen voort op het erfgoed van de Supra als pure sportauto. Er zijn minder gedeelde onderdelen dan je zou verwachten. Het is niet als de GT86 en de Subaru BRZ’. Als je pure sportauto’s wilt bouwen, moet je bij Tada zijn; hij was ook verantwoordelijk voor de Toyota GT86. ‘Het interieur- en exterieurontwerp [van de Supra] is Toyota’. In andere woorden: heel anders dan de BMW. De Z4 wordt wat zachtaardiger en krijgt een softtop.
Achterwielaandrijving
Tada noemt de Supra de grote broer van de GT86. Fysiek groter is de Supra echter niet. En de techniek? ‘Ik sprak met Toyota Supra-fans. De zes-in-lijn, turbo’s, de voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving zijn vitaal.’ Maar, BMW doet die dingen ook, toch? ‘Yes, en daarom werken we samen.’
Motor nieuwe Toyota Supra
Dat betekent, zoals Tada bevestigt, dat de Supra geen Lexus-V8 gebruikt. Een zescilinder van BMW dan? ‘Steeds minder automerken hebben een zes-in-lijn’, zegt hij. ‘Toyota had er een, maar tegenwoordig niet meer’. Toyota’s Europese hoofd voor Research & Development Gerald Killmans bevestigt later dan de nieuwe Toyota Supra inderdaad een (softwarematig) aangepaste BMW-motor krijgt. Wij verwachten de twin-turbo-motor uit de BMW M3. Dat zou zo’n 460 pk betekenen.
Nieuwe Toyota Supra als hybride?
Hoe zit het met een hybride aandrijflijn? ‘We overwegen de opties, maar we hebben nog niets besloten’, zegt Tada. Aangezien Toyota een hybride Le Mans-auto bouwt, moet je die overweging zeer serieus nemen. Aan de andere kant: het moet wel lief samenspelen met de BMW-techniek.
Het onderstel
De ophanging gebruikt dezelfde basisprincipes als de BMW Z4, maar de afstelling wordt anders. De Supra wordt ook gebouwd in de BMW-fabriek, bevestigt Tada. De Supra zal ook GRMN-logo’s dragen. ‘GAZOO Racing Masters of the Nürburgring’ is het sportieve label van Toyota.
Haye Mellema heeft op 7 maart 2018 geschreven:
Ik vind ‘m (en dan vooral de voorkant) dan nu toch ook echt wel een beetje lijken op de oude Supra