
‘Uitstoot is de vijand, niet de aandrijflijn’, dat meent Toyota. Tijdens de introductie van de nieuwe Yaris Cross sprak een woordvoerder van Toyota Australië zich uit over de focus op elektrische auto’s. Net als BMW vindt Toyota dat er een breed aanbod van aandrijflijnen moet blijven en dat alleen elektrische auto’s verkopen geen goed idee is.
Toyota is van mening dat er meer oplossingen zijn om CO2-neutraal te worden, dit meldt het Australische Drive. Ze vinden dat de benzinemotor te veel als boosdoener wordt bestempeld, in plaats van dat er gekeken wordt naar de echte ‘vijand’. En dat is niet de verbrandingsmotor, maar de uitstoot zelf.
‘Toyota is niet tegen batterij-elektrische voertuigen. Wij geloven dat om CO2-neutraliteit te bereiken, je iedereen mee moet nemen op reis. Je moet een oplossing hebben voor de markt waarin je opereert’, zegt de sales- en marketingbaas van Toyota Australië. Daarmee bedoelen ze ook dat batterijauto’s simpelweg niet voor iedereen geschikt zijn.
Toyota laat doorschemeren dat ze ook graag benzineauto’s (hybrides met of zonder stekker) blijven verkopen in de toekomst: ‘We zullen batterij-elektrische voertuigen hebben voor sommige klanten die dat in de stad willen, we zullen hybride-elektrische voertuigen, [waterstof-] brandstofcelvoertuigen en plug-in hybrides hebben.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
6 reacties op “Grootste automerk ter wereld verdedigt benzinemotor: ‘aandrijflijn niet de vijand’”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Ken je dat telecom bedrijfje van vroeger dat riep dat android niks ging worden voor smartphones en zich richtte op andere obscure os’en?
Toyota is heel druk bezig een “Nokiatje” te gaan doen als ze zo doorgaan.
En volgens mij hebben ze het zelf ook door, hun marketing afdeling is ontzettend druk om Top Gear magazine en hun collega’s voor het karretje te spannen met dit soort “nieuws”.
Ik wens ze veel succes ermee.
Aan fossiele brandstof komt een einde. Daarbij moeten we de grondstoffen uit onze aarde ” niet” verbranden! Wat is dan een echt alternatief? Brandstof maken uit gewassen ten koste van voeding of verder zoeken naar alternatieven. Electrische energie maken en voort de wetenschap laten ontdekken…
Synthetische brandstoffen gaan waarschijnlijk ook een belangrijke rol gaan spelen in de toekomst. Dit zal in de F1 worden toegepast en wellicht later ook in standaard voertuigen.
Eens met MvD dat er aan het meer en meer produceren van accu’s ook nadelen kleven.
Toyota heeft gewoon gelijk er zijn gewoon gebieden waar een electrische auto gewoon onmogelijk is. Daarnaast als we in Nederland iedereen electrisch willen hebben moeten er eerst een stuk of tien kerncentrales komen anders mogen we allemaal 1 dag in de week opladen en de rest VN de week heb je pech!
Door je blind te staren op één mogelijke oplossing voor het probleem belemmer je in mijn optiek innovatie en vooruitgang juist, hoe meer oplossing er komen hoe beter het is, ook vooral met het oog op de toekomst , want alleen maar meer en meer accu’s produceren is nou ook nog niet echt ideaal, want ondanks alle voordelen van stekker auto’s, kleven er ook wel degelijk enkele nadelen aan, het gezegde luid niet voor niets, er leiden meer wegen naar Rome, en gelukkig maar.
Jammer voor Toyota. Een soort Don Quichotte bedrijf. Snapt niet dat de wereld al is veranderd. Stilstaan is achteruitgaan.