
‘Uitstoot is de vijand, niet de aandrijflijn’, dat meent Toyota. Tijdens de introductie van de nieuwe Yaris Cross sprak een woordvoerder van Toyota Australië zich uit over de focus op elektrische auto’s. Net als BMW vindt Toyota dat er een breed aanbod van aandrijflijnen moet blijven en dat alleen elektrische auto’s verkopen geen goed idee is.
Toyota is van mening dat er meer oplossingen zijn om CO2-neutraal te worden, dit meldt het Australische Drive. Ze vinden dat de benzinemotor te veel als boosdoener wordt bestempeld, in plaats van dat er gekeken wordt naar de echte ‘vijand’. En dat is niet de verbrandingsmotor, maar de uitstoot zelf.
‘Toyota is niet tegen batterij-elektrische voertuigen. Wij geloven dat om CO2-neutraliteit te bereiken, je iedereen mee moet nemen op reis. Je moet een oplossing hebben voor de markt waarin je opereert’, zegt de sales- en marketingbaas van Toyota Australië. Daarmee bedoelen ze ook dat batterijauto’s simpelweg niet voor iedereen geschikt zijn.
Toyota laat doorschemeren dat ze ook graag benzineauto’s (hybrides met of zonder stekker) blijven verkopen in de toekomst: ‘We zullen batterij-elektrische voertuigen hebben voor sommige klanten die dat in de stad willen, we zullen hybride-elektrische voertuigen, [waterstof-] brandstofcelvoertuigen en plug-in hybrides hebben.’
6 reacties op “Grootste automerk ter wereld verdedigt benzinemotor: ‘aandrijflijn niet de vijand’”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Er vliegen tegenwoordig drones boven de Autobahn – moet je daarvoor oppassen?

Als iedereen weet dat het morgen Zwarte Zaterdag is, waarom staat iedereen dan toch in de file?

Alles wat je moet weten over de GP van Hongarije in 120 seconden

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Max Verstappen maakt toekomstplannen voor 2026 bekend: blijft hij bij Red Bull?

Ken je dat telecom bedrijfje van vroeger dat riep dat android niks ging worden voor smartphones en zich richtte op andere obscure os’en?
Toyota is heel druk bezig een “Nokiatje” te gaan doen als ze zo doorgaan.
En volgens mij hebben ze het zelf ook door, hun marketing afdeling is ontzettend druk om Top Gear magazine en hun collega’s voor het karretje te spannen met dit soort “nieuws”.
Ik wens ze veel succes ermee.
Aan fossiele brandstof komt een einde. Daarbij moeten we de grondstoffen uit onze aarde ” niet” verbranden! Wat is dan een echt alternatief? Brandstof maken uit gewassen ten koste van voeding of verder zoeken naar alternatieven. Electrische energie maken en voort de wetenschap laten ontdekken…
Synthetische brandstoffen gaan waarschijnlijk ook een belangrijke rol gaan spelen in de toekomst. Dit zal in de F1 worden toegepast en wellicht later ook in standaard voertuigen.
Eens met MvD dat er aan het meer en meer produceren van accu’s ook nadelen kleven.
Toyota heeft gewoon gelijk er zijn gewoon gebieden waar een electrische auto gewoon onmogelijk is. Daarnaast als we in Nederland iedereen electrisch willen hebben moeten er eerst een stuk of tien kerncentrales komen anders mogen we allemaal 1 dag in de week opladen en de rest VN de week heb je pech!
Door je blind te staren op één mogelijke oplossing voor het probleem belemmer je in mijn optiek innovatie en vooruitgang juist, hoe meer oplossing er komen hoe beter het is, ook vooral met het oog op de toekomst , want alleen maar meer en meer accu’s produceren is nou ook nog niet echt ideaal, want ondanks alle voordelen van stekker auto’s, kleven er ook wel degelijk enkele nadelen aan, het gezegde luid niet voor niets, er leiden meer wegen naar Rome, en gelukkig maar.
Jammer voor Toyota. Een soort Don Quichotte bedrijf. Snapt niet dat de wereld al is veranderd. Stilstaan is achteruitgaan.