TopGear stapt net uit de nieuwe Toyota Yaris Cross. In ons komende nummer (eind september in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Toyota Yaris Cross
Uitvoering: 1.5 Hybrid Elegant
Locatie: omgeving Brussel
Weersomstandigheden: droog en zomers
Een nieuwe dag, een nieuwe compacte crossover?
Daar begint het wel op te lijken. Maar hé: ‘wij de autokopers’ doen het helemaal zelf. Crossovers uit het b-segment zijn booming, en Toyota wil met deze Yaris Cross terecht een stukje van de lucratieve taart opeisen.
Wat is er bijzonder aan de Toyota Yaris Cross?
Waar sommige crossovers zo uit hun voegen barsten dat ze een brug naar het volgende segment slaan, blijft de nieuwe Toyota compact. Met 4.180 millimeter is hij 240 millimeter langer dan een Yaris hatchback. Uiteraard is hij ook hoger en breder, maar de wielbasis is hetzelfde. En hij heeft dezelfde hybride aandrijflijn met een 1,5-liter driecilinder en elektrohulp, goed voor 116 pk. Hij is er ook als pure benzineversie, maar daar zal in Nederland naar schatting niet meer dan 5 à 10 procent van de kopers voor kiezen. (En nee, er komt geen GR-versie.)
Ziet er… funky uit
Ja, met minder dan funky kom je er niet in dit segment. Op zich is het erg leuk gedaan – het goedaardige Toyota-smoeltje misstaat ‘m niet, terwijl z’n hoekige wielkasten ‘m best stoer maken voor zo’n kleintje. Hij is er in verschillende uitvoeringen, waaronder een extra dikke Adventure (niet op de foto’s). Niet dat kopers van de Toyota Yaris Cross ooit echt offroad zullen gaan. Daar worden z’n zwarte accenten maar stoffig van.
Hoe is ie vanbinnen?
Prettig. Het ziet er allemaal fris uit, al wordt duidelijk dat je in het b-segment shopt wanneer je sommige delen aanraakt. De stoelen zitten prima en de zitpositie is wat je ervan mag verwachten. De ruimte achterin is oké voor de gemiddelde volwassene, en de kofferbak heeft een handige, gespleten dubbele vloer en een opvouwbare hoedenplank. Er is een geheel nieuw, connected infotainmentsysteem met draadloze Apple CarPlay/Android Auto te krijgen.
Hoe rijdt ie?
Toyota’s vierde-generatie hybridesysteem is in de gewone Yaris al uitstekend. Ook hier misstaat het niet. De Yaris Cross is vlot en levendig, en de variabele transmissie slaagt er aardig in om een automaat met versnellingen na te doen. De demping is vrij stug, de vering zacht en de besturing licht en direct. En tjonge, hij is zuinig: wij verbruikten 4,3 l/100 km in gemixte omstandigheden. We reden volgens de boordcomputer dan ook 70 procent van de tijd volledig elektrisch.
Wat kost de Toyota Yaris Cross en wanneer komt ie?
De nieuwe b-crossover staat vanaf 11 september bij de dealers. De Nederlandse prijslijst begint bij 24.395 euro voor de benzineversie en 26.495 euro voor de hybride. Voor 419 euro per maand heb je die laatste in de private lease.
Lees onze volledige rijtest van de Toyota Yaris Cross in TopGear Magazine 196, vanaf 23 september in de winkel!
Reacties