
De leukste manier om offroad te gaan met een compacte Toyota? Dat zal de GR Yaris blijven, het vierwielaangedreven rallyautootje met 261 pk voor op de openbare weg. Maar de beste manier is vanaf nu deze Toyota Yaris Cross. De nieuwe versie van de Yaris steekt 90 millimeter verder de lucht in en is volgens Toyota een volwaardige SUV – je zou ermee door de bossen moeten kunnen banjeren. De bodemvrijheid nam toe met 30 millimeter. Ook dijt de Cross aan weerskanten 10 millimeter uit.
Het segment van de compacte crossovers (of SUV’s, wat jij wilt) is het snelst groeiende segment van dit moment. Toyota is niet bescheiden en denkt 150.000 exemplaren per jaar weg te zetten, wat goed is voor een marktaandeel van 8 procent. Dit is dan ook een van de belangrijkste auto’s voor de Europese markt voor het merk. De Toyota Yaris Cross neemt het op tegen auto’s als de Peugeot 2008, Seat Arona, Volkswagen T-Cross, Mazda CX-3 en Renault Captur.
Specificaties Toyota Yaris Cross
Net als zijn lagere broertje gebruikt de Yaris Cross een 1,5-liter driecilinder met wat hulp van een elektromotor. Het totaalvermogen is 116 pk en het gaat allemaal naar de voorwielen. Een vierwielaangedreven Toyota Yaris Cross AWD komt niet naar Nederland. De zuinige aandrijflijn helpt Toyota met het behalen van de CO2-doelstellingen in 2020, aangezien de uitstoot onder de 90 gram per kilometer ligt. Een prijs is nog niet bekend, maar door de lage uitstoot zal de BPM een stuk minder zijn dan die van de GR Yaris. De Toyota Yaris Cross komt halverwege 2021 naar Nederland.
Meer van TopGear


Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

Is de Toyota Yaris Cross Hybrid terecht de bestverkochte auto in zijn soort? (review)

Toyota Yaris Cross Hybrid Executive

Toyota Yaris Cross: 1e rij-indruk

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
