
De leukste manier om offroad te gaan met een compacte Toyota? Dat zal de GR Yaris blijven, het vierwielaangedreven rallyautootje met 261 pk voor op de openbare weg. Maar de beste manier is vanaf nu deze Toyota Yaris Cross. De nieuwe versie van de Yaris steekt 90 millimeter verder de lucht in en is volgens Toyota een volwaardige SUV – je zou ermee door de bossen moeten kunnen banjeren. De bodemvrijheid nam toe met 30 millimeter. Ook dijt de Cross aan weerskanten 10 millimeter uit.
Het segment van de compacte crossovers (of SUV’s, wat jij wilt) is het snelst groeiende segment van dit moment. Toyota is niet bescheiden en denkt 150.000 exemplaren per jaar weg te zetten, wat goed is voor een marktaandeel van 8 procent. Dit is dan ook een van de belangrijkste auto’s voor de Europese markt voor het merk. De Toyota Yaris Cross neemt het op tegen auto’s als de Peugeot 2008, Seat Arona, Volkswagen T-Cross, Mazda CX-3 en Renault Captur.
Specificaties Toyota Yaris Cross
Net als zijn lagere broertje gebruikt de Yaris Cross een 1,5-liter driecilinder met wat hulp van een elektromotor. Het totaalvermogen is 116 pk en het gaat allemaal naar de voorwielen. Een vierwielaangedreven Toyota Yaris Cross AWD komt niet naar Nederland. De zuinige aandrijflijn helpt Toyota met het behalen van de CO2-doelstellingen in 2020, aangezien de uitstoot onder de 90 gram per kilometer ligt. Een prijs is nog niet bekend, maar door de lage uitstoot zal de BPM een stuk minder zijn dan die van de GR Yaris. De Toyota Yaris Cross komt halverwege 2021 naar Nederland.
Meer van TopGear


Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

Is de Toyota Yaris Cross Hybrid terecht de bestverkochte auto in zijn soort? (review)

Toyota Yaris Cross Hybrid Executive

Toyota Yaris Cross: 1e rij-indruk

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
