De leukste manier om offroad te gaan met een compacte Toyota? Dat zal de GR Yaris blijven, het vierwielaangedreven rallyautootje met 261 pk voor op de openbare weg. Maar de beste manier is vanaf nu deze Toyota Yaris Cross. De nieuwe versie van de Yaris steekt 90 millimeter verder de lucht in en is volgens Toyota een volwaardige SUV – je zou ermee door de bossen moeten kunnen banjeren. De bodemvrijheid nam toe met 30 millimeter. Ook dijt de Cross aan weerskanten 10 millimeter uit.

Het segment van de compacte crossovers (of SUV’s, wat jij wilt) is het snelst groeiende segment van dit moment. Toyota is niet bescheiden en denkt 150.000 exemplaren per jaar weg te zetten, wat goed is voor een marktaandeel van 8 procent. Dit is dan ook een van de belangrijkste auto’s voor de Europese markt voor het merk. De Toyota Yaris Cross neemt het op tegen auto’s als de Peugeot 2008, Seat Arona, Volkswagen T-Cross, Mazda CX-3 en Renault Captur.

Specificaties Toyota Yaris Cross

Net als zijn lagere broertje gebruikt de Yaris Cross een 1,5-liter driecilinder met wat hulp van een elektromotor. Het totaalvermogen is 116 pk en het gaat allemaal naar de voorwielen. Een vierwielaangedreven Toyota Yaris Cross AWD komt niet naar Nederland. De zuinige aandrijflijn helpt Toyota met het behalen van de CO2-doelstellingen in 2020, aangezien de uitstoot onder de 90 gram per kilometer ligt. Een prijs is nog niet bekend, maar door de lage uitstoot zal de BPM een stuk minder zijn dan die van de GR Yaris. De Toyota Yaris Cross komt halverwege 2021 naar Nederland.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)