
De leukste manier om offroad te gaan met een compacte Toyota? Dat zal de GR Yaris blijven, het vierwielaangedreven rallyautootje met 261 pk voor op de openbare weg. Maar de beste manier is vanaf nu deze Toyota Yaris Cross. De nieuwe versie van de Yaris steekt 90 millimeter verder de lucht in en is volgens Toyota een volwaardige SUV – je zou ermee door de bossen moeten kunnen banjeren. De bodemvrijheid nam toe met 30 millimeter. Ook dijt de Cross aan weerskanten 10 millimeter uit.
Het segment van de compacte crossovers (of SUV’s, wat jij wilt) is het snelst groeiende segment van dit moment. Toyota is niet bescheiden en denkt 150.000 exemplaren per jaar weg te zetten, wat goed is voor een marktaandeel van 8 procent. Dit is dan ook een van de belangrijkste auto’s voor de Europese markt voor het merk. De Toyota Yaris Cross neemt het op tegen auto’s als de Peugeot 2008, Seat Arona, Volkswagen T-Cross, Mazda CX-3 en Renault Captur.
Specificaties Toyota Yaris Cross
Net als zijn lagere broertje gebruikt de Yaris Cross een 1,5-liter driecilinder met wat hulp van een elektromotor. Het totaalvermogen is 116 pk en het gaat allemaal naar de voorwielen. Een vierwielaangedreven Toyota Yaris Cross AWD komt niet naar Nederland. De zuinige aandrijflijn helpt Toyota met het behalen van de CO2-doelstellingen in 2020, aangezien de uitstoot onder de 90 gram per kilometer ligt. Een prijs is nog niet bekend, maar door de lage uitstoot zal de BPM een stuk minder zijn dan die van de GR Yaris. De Toyota Yaris Cross komt halverwege 2021 naar Nederland.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

Is de Toyota Yaris Cross Hybrid terecht de bestverkochte auto in zijn soort? (review)

Toyota Yaris Cross Hybrid Executive

Toyota Yaris Cross: 1e rij-indruk

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
