Je dacht toch niet dat je kon doorscrollen zonder een compacte b-segment crossover tegen te komen? Mooi niet, vriend/vriendin/die. In de hardst groeiende autoklasse van Europa schieten elke maand wel een paar nieuwe modellen uit de grond. Dit is er een waar bovengemiddeld veel mensen bovengemiddeld lang op hebben gewacht: de Toyota Yaris Cross.
Eigenlijk is het vreemd dat het zo lang heeft geduurd. Met de RAV4 was Toyota in de jaren negentig een van de pioniers op het vlak van compacte SUV’s, en ook met de C-HR, een treetje daaronder, doen ze al enige tijd goede zaken. Maar ondertussen liep iedereen die zichzelf wel een urban active lifestyle of zoiets toedichtte, maar niet veel ruimte nodig had, de deur plat bij Nissan (Juke), Peugeot (2008), Opel (Mokka) en nog talloze merken die succesvol een opgehoogd kleintje op de markt zetten. Hier in Europa houden we van compact, verstandig en efficiënt, maar we houden er nog meer van als al die suffigheden er niet vanaf spatten. Zie daar de reden voor de populariteit van stoerachtige kleine crossovertjes.
Dat hadden ze bij Toyota natuurlijk ook wel door. Ze hebben er even de tijd voor genomen, maar met de Toyota Yaris Cross – speciaal voor ons continent ontwikkeld – hopen ze nu hun stuk van de vinex-zandtaart definitief op te eisen. Er was veel aandacht voor het design, want marktonderzoekers zeggen dat dat de belangrijkste aankoopreden is bij dit soort auto’s. En dus krijg je het nieuwste, ontwapenende Toyota-gezichtje, maar ook de nodige hoeken, vouwen, ‘luchtinlaten’ en knotsige wielkasten met beschermplastic.
Optioneel kun je die vullen met 18-inch wielen, en het Adventure-pakket zorgt voor nog meer matzwarte ruigheid. De achterkant is haast even opvallend als die van de C-HR, maar in onze ogen veel geslaagder: twee Robocop-achtige lichtstreepjes priemen uit de duistere omlijstingen.
De Toyota Yaris Cross heeft bekende afmetingen
Waar concurrenten gaandeweg alweer iets gegroeid zijn, bleef Toyota vrij dicht bij de maten van de Yaris hatchback, waarmee de Cross zijn platform deelt. Hij heeft dezelfde wielbasis, maar is 240 millimeter langer, een fractie breder en 95 millimeter hoger. Ook de bodemspeling nam toe, met 25 millimeter. Allemaal loze getalletjes, maar het komt erop neer dat de Cross nog steeds niet groot is en toch bruikbare extra ruimte biedt.
Zo heeft de bagageruimte een diepe bodem die je geheel of gedeeltelijk kunt afdekken met een dubbele vloer. De hoedenplank is opvouwbaar, dus daar loop je niet mee te hannesen als je eens de bank plat moet gooien om iets groots te verslepen. Als de mensen voorin niet te lang zijn, kun je op die achterbank als volwassene goed zitten, met net genoeg hoofdruimte voor een TG-redacteur met een gemiddelde Hollandse lengte.
De Toyota Yaris Cross gaat met de tijd mee
Uiteraard is de Yaris Cross volop connected en bij de tijd: bij zijn introductie profiteert hij meteen van Toyota’s geheel nieuwe cloud-based infotainment. Een 9-inch scherm geeft je toegang tot een helder functionerend systeem dat zich over het algemeen prettig laat bedienen. Er is real-time verkeersinfo, smart parking en tanken met automatische betalingen, en voor Apple CarPlay of Android Auto is geen kabel nodig. Extra pluspunten omdat Toyota de aircobediening er niet in verwerkte – daarvoor zijn er gelukkig losse knoppen.
Over knoppen gesproken: zelfs in deze rijk aangeklede Executive-uitvoering vinden we links van het stuur zes (!) ongebruikte, kale inzetstukjes. Verwacht Toyota soms dat we er lieren en spotlampen op gaan schroeven? (Dat zou best cool zijn.)
Afgezien daarvan oogt alles modern, fris en doordacht, al word je er weer even aan herinnerd in welk segment je shopt wanneer je sommige plastics aanraakt. Op de deurpanelen zit een soort vilt en de stoelen zijn bekleed met een vlotte combinatie van een stof en vinyl. De zithouding houdt mooi het midden tussen hatchback en SUV: niet extreem rechtop, maar voldoende om het hogere uitzicht te geven waar men in deze klasse naar smacht.
Iets belangrijks als rijstrookhulp (hup, uit) is snel op het stuur te regelen, en ook wanneer blijkt dat onze testauto bij het aantikken van de snelheidslimiet een storende piep geeft, hebben we snel gevonden waar dit valt te verhelpen. Overigens krijgt elke Yaris Cross dit soort veiligheidssystemen mee, maar bijvoorbeeld ook adaptieve cruisecontrol.
Deze Toyota Yaris Cross is hybride
Net als de gewone Yaris beschikt de Cross over Toyota’s vierde-generatie hybride aandrijflijn, met een 1,5-liter driecilinder die ze hoopvol ‘Dynamic Force’ noemen. Die naam schept iets te hoge verwachtingen: laten wij ’m hierbij ‘Friendly Force’ dopen. Geholpen door elektropower voorziet ie de voorwielen via een CVT-transmissie van 116 pk, voldoende om de Yaris Cross in 11,2 seconden van 0 naar 100 te helpen. Niet bijster snel, maar mede door z’n bescheiden gewicht en de instant e-kick voelt ie lichtvoetig aan en loods je ’m moeiteloos door het verkeer.
De besturing is licht maar gewillig, de demping vrij stug maar de vering zacht, waardoor het geheel een beetje overhelt in de bochten. Dat mag ook best – ondanks dat ie een rijmodus heeft die ‘PWR’ heet, zul je met de Yaris Cross niet snel heel begeesterd te werk gaan. Op de snelweg is er wat herrie van rijwind en onderstel, maar gevoelsmatig niet meer dan bij concurrenten.
Hoe bevalt de CVT-automaat?
Zoals bij andere recente Toyota’s weet ook hier de CVT-transmissie een heel aardige imitatie van een gewone automaat te doen. Het jengelende bromscootereffect steekt enkel de kop op als je langdurig vol gas geeft; voor de rest houdt hij met geveinsde trappen de toeren laag. Zelf tussen die trappen schakelen kan niet, er zijn geen flippers of manuele stand. Wel kun je naast D ook voor B kiezen, voor extra remwerking en regeneratie. Wanneer mogelijk rijdt de Yaris Cross elektrisch, en dat is best vaak: in ons geval voor maar liefst 70 procent van een zeer diverse rit van twee uur, aldus de boordcomputer. Dit zien we terug in een hilarisch gemiddeld brandstofverbruik van 4,3 l/100 km – en daar hoefden we niet eens moeite voor te doen.
Gegadigden hebben er even op moeten wachten, maar het is zover: een b-segment crossover met het nieuwe Toyota-design, de beproefde Toyota-hybridetechniek en de solide Toyota-reputatie. De Yaris Cross valt binnenkort te spotten voor een fietsendrager bij jou in de buurt.
Kiezen maar
De Yaris Cross komt er in Nederland en België in twee versies: deze Hybrid en een 1.5 benzine. Die laatste is in minder uitvoeringen te krijgen en biedt als voornaamste voordeel dat ie 1.350 kilo mag trekken (tegen 750 kilo voor de hybride). Toyota verwacht dat 90 tot 95 procent van de Nederlandse klanten voor de Hybrid zal gaan, die nauwelijks duurder is: hij begint bij 26.495 euro tegen 24.395 euro voor de 1.5. In België zijn de instapprijzen respectievelijk 25.430 euro en 23.000 euro.
Heb je besloten welke aandrijflijn je wilt, dan kom je bij de volgende vraag: normaal of Adventure? De laatste heeft zoals gezegd een net wat lekkerder uiterlijk, met dakrails, skidplates voor en achter en wat meer beschermplastic. Ga je voor de gewone Yaris Cross, dan heb je in Nederland vijf en in België zeven uitvoeringen, inclusief een Launch Edition (NL) en Premiere (B). Succes met kiezen. Zorg in ieder geval voor minimaal 17-inch wielen en een contrastkleurtje voor het dak, zouden we zeggen.
Specificaties Toyota Yaris Cross Hybrid Executive (2021)
Motor
1.490 cc
driecilinder hybride
116 pk @ 5.500 tpm
systeemkoppel n.b.
Aandrijving
voorwielen
CVT-automaat
Prestaties
0-100 km/u in 11,2 s
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,4-5,0 l/100 km
100-114 g/km CO2 Alabel
Afmetingen
4.180 x 1.765 x 1.595 mm (l x b x h)
2.560 mm (wielbasis)
1.290 kg
36 l (benzine)
397 / 1.097 l (bagage)
Prijzen
€ 34.595 (NL)
€ 33.720 (B) – Elegant Bi-Tone
Gufri heeft op 12 november 2021 geschreven:
Benieuwd wanneer mijn Yaris Cross kan geleverd worden????
JoP heeft op 3 januari 2022 geschreven:
Beloofd voor deze week.