De borden en palen langs diverse N-wegen in Nederland staan er al meer dan een jaar, maar tot nu toe hoefden hardrijders geen fanmail uit Leeuwarden te verwachten. Door gedoe met software werden de trajectcontroles op N-wegen steeds niet aangezet, maar daar komt nu verandering in. Op 24 februari gaat de trajectcontrole op de N414 tussen Baarn en Bunschoten aan. Daarna zullen andere N-wegen volgen.

De trajectcontrole op de N414 is de eerste werkende trajectcontrole op een N-weg in Nederland. Negentien andere controles zullen ook binnenkort een onvrijwillige bedrage aan de staatskas gaan vragen aan hardrijders. Die langs de N11 moet bijvoorbeeld in maart actief worden. Flitsmeister zal je ongetwijfeld op de hoogte stellen. Hoewel sommige trajectcontroles uit meerdere delen bestaan, kun je per rit maar één boete krijgen.

Waarom zoveel nieuwe trajectcontroles en flitspalen?

Volgens het parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie zijn provinciale wegen relatief onveilig. Er vallen meer slachtoffers dan op andere wegen. Door de camera’s te plaatsen, hoopt het ministerie de snelheid te beperken en zo het aantal ongevallen te verminderen. Sceptici menen dat het juist onveiliger wordt door schrikreacties van de weggebruikers, wanneer ze een camera zien.

Alle trajectcontroles op N-wegen

  Flevoland N706 tussen de A27 en Lelystad Airport
Friesland N351 tussen Wolvega en Oosterwolde
N381 tussen Drachten en Donkerbroek
Gelderland N325 Arnhem (Pleijroute)
N787 tussen Brummen en Eerbeek
Limburg N275 tussen Blerick en Nederweert
N564 tussen Weert en grens België
N277 tussen Ysselsteyn en Zeeland
N270 tussen Venray en Ysselsteyn
Noord-Holland N201 Uithoorn
N205 tussen de N207 en de N232
N9 tussen Burgervlotbrug en St Maartensvlotbrug
Noord-Brabant N261 Tilburg
N639 tussen Chaam en Baarle-Nassau
Overijssel N333 tussen Steenwijk en Blokzijl
Utrecht N230 provinciale deel van de Zuilense Ring (oostelijk gedeelte)
N414 tussen Eembrugge en Bunschoten
Zeeland N253 Rondweg Sluis
N256 Zeelandbrug
Zuid-Holland N11 tussen Alphen a/d Rijn en Zoeterwoude-Rijndijk

Reacties

  • Hendrik heeft op 6 maart 2020 geschreven:

    Als je schrikt van snelheidscamera’s dan is dat een teken dat je jezelf niet in de hand hebt en dat je niet wil leren van je fouten. Heeft u dan wat te zoeken achter het stuur van een voertuig vraag ik u?
    Laat ik het voor diegenen nog een keertje vertellen. Rij gewoon niet te hard simpel toch? en uhh om nu 60Km/u te gaan rijden op N wegen met een inhaalverbod is nu ook niet echt veiligheidsverhogend wanneer 80Km/u is toegestaan. Nu ik toch uw aandacht heb, ouders houden tegenwoordig hun kinderen binnen in woonkernen omdat bestuurders helaas ook daar de snelheid van hun voertuig en de stopafstand ZWAAR onderschatten. Vaak is 15Km/u echt de bovengrens. Daar zouden gemeenten eens wat meer aandacht voor kunnen hebben, maar daar vallen blijkbaar onvoldoende slachtoffers omdat kinderen niet meer op straat mogen! Om dan te gaan acteren omdat inbreuk ontstaat op rechten van inwoners om veilig over straat te kunnen nee dat te verdedigen is niet belangrijk. Maar hier ligt wel een kans om van bron af aan mensen te leren hun snelheid juist in te schatten. Maar ja wie ben ik hè……

    Reageer
  • B. heeft op 20 februari 2020 geschreven:

    Onveilig los je niet op met een trajectcontrole
    Alleen de staatskas wordt er mee gespekt!
    En het geld wat ervan binnenkomt zal echt niet gebruikt worden om deze n- wegen veiliger te maken….. zal eerder een berg cocaïne en andere lekkernijen voor gekocht worden want dan kunnen ze in den Haag weer tot diep in de nacht debatteren zonder enige resultaten! Waar blijft iedereen nou met zn grote bek…..

    Reageer
  • Hugo heeft op 19 februari 2020 geschreven:

    Met mijn Mazda rij ik toch altijd lager dan de toegestane snelheid

    Reageer
  • Niek heeft op 19 februari 2020 geschreven:

    Ik mis de 3 merenweg

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear