Volvo komt met veel heet nieuws op het moment. Deze week konden wij dan eindelijk rijden met de nieuwe Volvo EX90, de elektrische versie van de XC90. Die XC90 was zelf ook eventjes in het nieuws, want er waren wat afbeeldingen gelekt van het faceliftmodel. Vervolgens kwam Volvo in het nieuws met de mededeling dat de transitie naar elektrisch rijden wat langer duurt dan gepland en nu hebben we de officiële onthulling van de tweede facelift van de Volvo XC90 voor je.

Ja, de tweede facelift van de Volvo XC90. De XC90 is namelijk niet meer de jongste. Het model werd in 2014 onthuld en stond zelfs te schitteren op de AutoRAI-beurs. Ken je die nog? Dan weet je dat het écht lang geleden is. De Volvo XC90 kreeg in 2019 een subtiele opfrisbeurt en nu in 2024 is het tijd voor een iets grondigere facelift. Hij moet namelijk nog wat jaartjes mee, want kopers willen nog wat langer een benzinemotor dan Volvo ooit hoopte.

Visuele aanpassingen tweede Facelift Volvo XC90

De XC90 staat nog altijd op hetzelfde SPA1-platform, dus technisch is ie grotendeels gelijk. Er is een nieuwe grille met diagonale spijlen, een andere voorbumper, nieuwe wielen (minimaal 20 inch) en een ander led-motiefje in de achterlichten. Oh ja, de koplampen zijn ook iets aangepast. Echt schokkend is het allemaal niet. Nu is de Volvo XC90 een vrij tijdloze auto en oogt deze zeker niet verouderd.

Volvo XC90 tweede facelift (2024) beige voorzijde laadkabel

Wat wel verouderd begon te raken, was het interieur. Althans, het infotainmentscherm. Dat was in 2014 vooruitstrevend, maar 10 jaar later wel erg gedateerd. Alsof je nu nog een leven probeert te leiden met een iPhone 6, dat kan gewoon echt niet. Daarom is er een nieuw en groter scherm. Deze heeft niet alleen een veel krachtiger computer erachter zitten, maar het scherm zelf heeft een 26 procent hogere pixeldichtheid en is ook groter. Daarnaast staat het ook iets meer naar voren.

Tweede facelift Volvo XC90 behoudt fysieke knoppen

Ten opzichte van de Volvo EX90 zijn we blij dat Volvo nog wel vasthoudt aan knoppen. Onder het scherm zijn enkele knoppen, zoals een ‘home’-knop (die had de iPhone 6 ook nog, goede oude tijd). Ook is er nog een grote draaiknop om het systeem te bedienen. Nog meer veranderingen aan het interieur zijn een extra bekerhouder en een verbeterde geluidsisolatie. Nu kun je nog beter genieten van het optionele, doch briljante Bowers & Wilkins-audiosysteem.

Volvo XC90 tweede facelift (2024) interieur

In technisch opzicht zijn de wijzigingen bij de tweede facelift van de Volvo XC90 groter. Met name het onderstel ging flink op de schop. De XC90 heeft nu achter multi-link ophanging en voor dubbele draagarmen. Optioneel is luchtvering beschikbaar. Deze kan 500 keer per seconde de weg lezen en zorgt er voor dat de kinderen niet wakker worden als je met 80 km/u over een bospad rijdt. Dat laatste staat niet in het persbericht, maar is onze vrije interpretatie.

Grotere elektrische range voor de T8

Qua motoren zijn er geen grote verrassingen. Er zijn twee benzinemotoren, de B4 en B5 die Volvo ‘mild hybrids’ noemt. De B4 is een 2,0-liter viercilinder turbo met 252 pk, de B6 heeft daarbij een elektrisch aangestuurde supercharger waardoor het totaalvermogen 306 pk is. Voor Nederland is echter alleen de plug-in hybride relevant. De T8 PHEV is goed voor 455 pk en kan 70 kilometer op een accu halen. Dat is een flinke verbetering ten opzicht van de 15 kilometer die je 10 jaar geleden kon elektrisch kon rijden.

Lees ook: Volvo ontdekt bijzondere fout in 72.000 auto’s, toch hoeft niemand naar de garage.

Prijzen zijn ook al bekend. De Volvo XC90 kost 93.495 euro. Dat is duurder dan voorheen, maar je stapt nu wat hoger in. De kalere ‘Core’-uitvoering is komen te vervallen met de tweede facelift van de Volvo XC90. Je stapt nu automatisch in in het ‘Plus’-model. Dus in feite heb je een paar duizend euro bespaard. De productie start aan het einde van 2024.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)