Het woord ’terugroepactie’ heeft een zweem van mislukkeling om zich heen, maar eigenlijk is het positief dat automerken transparant zijn over eventuele foutjes én het daarna netjes oplossen. Vroeger berekenden automerken simpelweg of het goedkoper was om de nabestaanden af te betalen in plaats van de boel op te lossen. Ook Volvo gaat met de billen bloot en voert een terugroepactie uit voor 72.000 auto’s – maar niemand hoeft terug naar de garage.
In de software van de Volvo EX30 zit een fout waardoor het schermpje soms opstart in de testmodus. In deze testmodus laat de auto geen snelheid zien, dus de bestuurder weet niet hoe hard ie rijdt. Geen ramp, maar wel iets dat opgelost moet worden. Officieel heet het verhelpen van dit probleem een ’terugroepactie’, maar de Volvo’s hoeven fysiek niet meer naar de garage toe. Volvo gaat alle elektrische modellen op afstand updaten.
Populaire auto, wel wat probleempjes
Sterker nog: als bestuurders al netjes de software hebben geüpdatet, dan is de terugroepactie al uitgevoerd. In Nederland gaat het om ruim 4.000 exemplaren van de Volvo EX30. Vorige maand haalde de kleine SUV de Tesla Model Y in als populairste elektrische auto van dat moment. Helemaal vlekkeloos verloopt de introductie van de betaalbare EV niet. Naast de huidige terugroepactie is het stuur van de EX30 bijvoorbeeld al veranderd omdat de knoppen niet zo lekker geplaatst waren.
EC Dubost heeft op 12 juni 2024 geschreven:
Het is op zichzelf al fout dat het een EV is.