Het is nu nog een vertrouwd aangezicht, al die tankstations langs de snelwegen in Nederland. Raak er maar niet te veel aan gehecht, want sommige hebben hun langste tijd gehad. Dat blijkt uit een brief die de minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft overhandigd aan de Tweede Kamer. Daarin stelt hij dat vanaf 2028 diverse verzorgingsplaatsen op de schop gaan.

Voordat we verder gaan met dit artikel (waarvan we hopen dat je het kunt waarderen), een kleine toelichting. Want wat is een verzorgingsplaats eigenlijk? Je denkt onwillekeurig aan een locatie waar je je luier kunt verwisselen, maar dat is niet helemaal waar. Een verzorgingsplaats is een locatie langs de snelweg met een oprit en afrit. Op deze locatie vind je tankstations, parkeerplaatsen en soms ook restaurants.

Hoe zit het ook alweer met die verzorgingsplaatsen?

Voor wat extra context: de verzorgingsplaatsen zijn van de staat. De pompstations, laadplaatsen en restaurants daarentegen zijn van ondernemers. Het probleem is dat de indeling van verzorgingsplaatsen nu nog door ondernemers wordt bepaald. Hierdoor is deze volgens Rijksoverheid niet altijd even duidelijk of logisch voor de consument (jij en ik dus). Daarom gaat diezelfde overheid zich hiermee bemoeien.

Vergunningen voor tankstations, restaurants en laadplaatsen worden vanaf los aangeboden. Dit moet de concurrentie vergroten. Dit moet resulteren in lagere prijzen voor de consumenten. Opvallend is dat een tankstation geen vereiste meer is. Dat klinkt gek, want juist langs een locatie vlak naast de snelweg zou je een tankstation verwachten. Maar het kan dus ook zijn dat er alleen laadplaatsen en een restaurant aanwezig zijn.

Minder tankstations betekent niet dat ze allemaal weggaan

Dat betekent overigens niet dat vanaf 2028 alle tankstations op de schop gaan. Met de opkomst van elektrische auto’s en plug-in hybrides is een tankstation minder noodzakelijk dan vroeger. Diverse specialisten laten aan De Telegraaf weten dat dit voor chaos gaat zorgen bij de tankstations die overblijven.

Lees ook: De snelste laadpaal van Nederland en is bijna net zo snel als een tankstation

Of dit ook daadwerkelijk het geval is, valt te bezien. Er komen namelijk meer en meer elektrische auto’s bij, waarvoor het laden langs de snelweg ideaal is. Het gaat om ongeveer 300 verzorgingsplaatsen in Nederland, waar mogelijk minder tankstations komen te staan. Alle andere tankstations door het land, blijven gewoon staan. Op dit moment is het nog een voorstel. Tot 17 april is dat het geval, daarna moet het een wet gaan worden.

Eén reactie op “Tweede Kamer wil minder tankstations langs de snelweg, gaan we ze missen?”

  1. “ Er komen namelijk meer en meer elektrische auto’s bij, waarvoor het laden langs de snelweg ideaal is. ”
    Voor niemand is het laden langs de snelweg ideaal; het is (net als met tanken) duur en op een onprettige plek.
    Ideaal is als je het gewoon op je eigen oprit kunt, met een gratis laadpunt bij de werkgever wellicht als goede tweede.
    Daarna komt een laadpaal op een plek waar je toevallig toch een paar uur moet zijn.
    Langs de snelweg komt op de laadladder toch echt een paar treden lager, kwa ideaal zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear