Tweedehands auto uit Duitsland importeren? Zo doe je dat

Als al die handelaren dat doen, dat kun je het als nuchtere Hollander toch zeker ook wel zelf? Een tweedehands auto uit Duitsland importeren doe je zo

tweedehands auto Audi RS 4 Avant (2012)
tweedehands auto Mercedes-AMG-E63-S
tweedehands auto BMW M4 CS
tweedehands auto Porsche Targa GTS
Tweedehands Toyota GT86 (2012)
tweedehands Golf V GTI auto de beste hot hatches volkswagen golf 5 gti
Tweedehands Honda S2000 (2006)
Tweedehands Porsche Cayman R
tweedehands auto Audi RS 4 Avant (2012)
tweedehands auto Mercedes-AMG-E63-S
tweedehands auto BMW M4 CS
tweedehands auto Porsche Targa GTS
Tweedehands Toyota GT86 (2012)
tweedehands Golf V GTI auto de beste hot hatches volkswagen golf 5 gti
Tweedehands Honda S2000 (2006)
Tweedehands Porsche Cayman R

Prijsbewuste Nederlanders in het oosten van het land wippen regelmatig de grens over voor een zak Kaiserbrötchen, een kistje bier of een tank benzine. En, als zovelen, ook voor auto’s, hoewel het beeld soms vertekend is. De Duitse staat verlangt van haar onderdanen namelijk niet zoiets als BPM, maar dat moet je – ook bij de aanschaf van een tweedehands auto – alsnog betalen zodra je een Nederlands kenteken aanvraagt.

Het ontbreken van deze belasting in Duitsland verklaart deels de vriendelijke prijskaartjes. Zo kost een nagelneue Ford Mustang GT met 5,0-liter V8 en handbak slechts 46.000 Duitse euro’s. In Nederland – weliswaar een belastingparadijs voor types als Bono – is dat 119.560 euro. Maar goed, hier klotst het water tegen de duinen en we zullen toch íéts aan die stijgende zeespiegel moeten doen.

Hier begin je als je een tweedehands auto uit Duitsland wilt importeren

Ga je de grens niet over voor boodschappen of benzine maar voor een fijne occasion, dan moet je jezelf eerst afvragen waarom. Is de insteek alleen maar om goedkoper uit te zijn, dan loop je de kans om een Bratwurst rijker, een illusie armer en met een lege tank weer thuis te komen. Een tweedehands auto zoals een BMW 335i Coupé uit 2010 met amper een ton op de klok voor nog geen 13 mille – om maar eens een voorbeeld te noemen – is te mooi om waar te zijn.

Zorg dus dat je eerst een goed beeld krijgt van de reële vraagprijs bij particulieren, dealers en handelaren door de advertenties op bijvoorbeeld Mobile en de Duitse Autoscout24 door te spitten. Kijk daarna op Autotelex voor een indicatie van de rest-BPM, want nogmaals: als je een auto uit Duitsland haalt, moet je die nog wel aftikken.

Oké, je hebt een lijstje met auto’s samengesteld. En dan?

Eerst maar eens bellen in je beste Rudi Carrell-Duits. Zorg voor een paar steekhoudende vragen, begin niet over de prijs en laat vooral doorschemeren dat je serieuze interesse hebt. Overigens zetten veel particulieren geen telefoonnummer bij hun advertentie om te voorkomen dat er de hele dag irritante, onbeleefde handelaren aan de lijn hangen. In dat geval zit er niets anders op dan mailen en afwachten. Probeer informatie te krijgen over de onderhoudshistorie, reden van verkoop en hoe lang de persoon in kwestie de tweedehands auto al heeft.

Bepaal je zoekgebied

Het is niet zo’n gek idee om de zoekopdracht in een bepaald postcodegebied (PLZ, Postleitzahl in Duits) af te kaderen, anders loop je het risico zomaar naar de Oostenrijkse grens te moeten rijden voor het bekijken van een tweedehands auto. Desalniettemin moet je doorgaans een aardig stukje sturen, maar dat hoort bij de jacht. Koop bij voorkeur bij een particulier of bij een (erkende) dealer, en vermijd de ontelbare schimmige handelaren.

De tellerstand bij auto’s in Duitsland

Duitsland kent geen Nationale Auto Pas (NAP), de tellerstand is dus alleen maar te controleren aan de hand van het onderhoudsboekje en eventuele keuringsrapporten. Bij twijfel: niet kopen. Op het kentekenbewijs (Fahrzeugbrief) zie je hoeveel eigenaren (Vorbesitzer) de auto had, en soms staat dat ook in de advertentie. Natuurlijk gaat de voorkeur uit naar een auto van de eerste eigenaar.

Oké je hebt hem gekocht. En nu?

Stel, het is tot een aankoop gekomen, hoe kom je dan weer thuis? Dan kan met een tijdelijk kenteken (Kurzzeitkennzeichen), waar je dan weer niet mee in Nederland mag rijden (BPM en MRB, weet je wel?). Of je zet ‘m op een trailer. Zorg dat je alle papieren hebt (Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein) en het originele papier van de laatste keuring. De RDW neemt die einddatum over, dat scheelt weer een APK.

Kentekens

Je kunt de auto trouwens alleen maar meenemen als de eigenaar deze al heeft afgemeld; informeer daar dus naar tijdens het eerste gesprek. Koop je bij een dealer met merkgarantie, dan geldt die vaak in heel Europa. Staat de tweedehands auto eenmaal bij je de voor de deur, dan zijn het nog een paar stappen tot je een kenteken hebt. Eerst moet je met een eendagskenteken naar de RDW voor een schouwing, belastingaangifte doen (tip: doe dat via AutoTelex) en wachten op de belastingaanslag. De tweedehands auto mag in de tussentijd niet op de openbare weg staan. Heb je betaald, dan wordt er een kenteken voor je auto aangemaakt. Dat heb je een week later in huis. Platen laten drukken, verzekering regelen en rijden maar.

Zoek op internet naar de precieze handelswijze om een auto te importeren; op veel sites staan alle stappen duidelijk uitgelegd. De meest gehoorde redenen om een auto uit Duitsland te importeren: Duitse auto’s zitten vaak vol met opties (dus je koopt een rijk uitgerust model), worden over het algemeen zeer goed onderhouden én je krijgt een nieuw Nederlands kenteken. Zodat je buurman niet ziet dat die 5-serie op je oprit eigenlijk al drie jaar oud is…

Veelgebruikte afkortingen bij Duitse autowebsites

Afkorting DE Duitse benaming Nederlandse benaming
AHK Anhängerkupplung Trekhaak
ATM Austauschmotor Ruilmotor
AU Abgasuntersuchung Emissietest, hoort bij de tweejaarlijkse keuring
EFH Elektrische Fensterheber Elektrisch bedienbare ramen
EZ Erstzulassung Datum eerste toelating
EESD Elektrisches Stahlschiebedach Elektrisch bedienbaar stalen schuifdak
FFB Funk Fern Bedienung Afstandsbediening voor centrale vergrendeling
FP Festpreis Vaste prijs (onderhandelen is vaak wel mogelijk)
GRA Geschwindigkeitsregel-anlage Cruisecontrol
HU Hauptuntersuchung Duitse APK
LM Leichtmetallräder Lichtmetalen wielen
NR Nichtraucher Niet in gerookt
Scheckh Scheckheft Onderhoudsboekje (dit betekent niet per se dealer-onderhouden)
SD Schiebedach Schuifdak
VB/VHB Verhandlungsbasis De vermelde prijs is een uitgangspunt
ZV Zentralverriegelung Centrale vergrendeling
8F 8-Fach bereift Twee sets wielen (voor winter en zomer)

 

 

 

Reacties
  1. Bas Oude Luttikhuis zegt op 5 november 2018 om 17:10:

    Het is nogal een gedoe om de prijzen van de auto’s die in Duitsland worden aangeboden om te rekenen naar een Nederlandse prijs. De transportkosten, BPM en keuringskosten kunnen behoorlijk fors zijn. Op https://MrWheelson.nl staan de prijzen van de auto’s die in Duitsland worden aangeboden vermeld inclusief BPM, transport en keuringskosten. De prijzen zijn dus all in inclusief inruilmogelijkheid en je hoeft de auto zelf niet voor te schieten.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws