
Auto’s worden telkens sneller, veiliger en sneller. Het probleem is dat alle foefjes ook kapot kunnen. In sommige gevallen krijg je daar melding van op het dashboard met een oranje motorlampje dat brandt. Dit lampje wordt ook vaak de check engine light genoemd. Maar mag je eigenlijk blijven rijden als het oranje motorlampje brandt? Of moet je direct op de vluchtstrook parkeren? En wat betekent het lampje op het dashboard überhaupt?
Op je dashboard kunnen tegenwoordig heel veel lampjes aangaan. Tegenwoordig heb je zelfs waarschuwingslampjes met een schildpad erin. Het mag duidelijk zijn dat de lampjes aangeven dat er ‘iets aan de hand is’, maar dit hoeft dus niet meteen een drama te zijn. Soms ben je vergeten om de handrem omlaag te doen, bijvoorbeeld. In dit artikel hebben we het alleen even over het oranje motorlampje op het dashboard.
Inhoudsopgave
- Wat betekent het oranje motorlampje op het dashboard?
- Kun je rijden als een oranje motorlampje brandt?
- Dus als het oranje motorlampje brandt, valt het wel mee?
- Wat als het motorlampje oranje knippert?
- Kun je rijden met een knipperend oranje of rood motorlampje?
- Geeft het lampje één storing weer?
- Wat betekent het oranje lampje met uitroepteken op het dashboard?
- Kan ik de foutmeldingen als het motorlampje brandt zelf uitlezen?
- Wat je verder moet weten
- In het kort
Wat betekent het oranje motorlampje op het dashboard?
Het oranje motorlampje noemen we zo, maar is eigenlijk meer amberkleurig of donkergeel. Kort samengevat betekent het dat er iets kleins aan de motor aan de hand is. De motor geeft een foutcode. Wat het precies is, kun je er niet uit opmaken. Het kan variëren van een eenvoudig probleem (tankdop niet goed dicht) of een heel lastig probleem. Daarom is het verstandig om direct een afspraak te maken met de garage om naar de auto te kijken.
Kun je rijden als een oranje motorlampje brandt?
Ja, met een oranje motorlampje kun je nog gewoon doorrijden. Over het algemeen kun je met oranje lampjes altijd doorrijden. Rode lampjes geven een ernstiger probleem aan. Wel raadt de ANWB aan om even te stoppen om het oliepeil en koelvloeistof te bekijken alvorens je doorrijdt. Uiteraard is het verstandig om een afspraak met de garage te maken om er naar te laten kijken. Heb je een lange rit? Stop even een paar keer vaker onderweg en check de olie en koelvloeistof geregeld.
Dus als het oranje motorlampje brandt, valt het wel mee?
Nee, niet altijd. Het geeft vooral aan dat er iets niet klopt aan de motor van de auto, maar het dat dus niet direct gevaarlijk is om door te rijden. Het zegt niets over het bedrag dat het kost om het te verhelpen. Als bijvoorbeeld de distributieketting een klein beetje is versprongen, zal dat eerst een oranje lampje geven. De kosten om het te verhelpen zijn enorm. Of soms is het onderdeel heel goedkoop (denk aan een sensor), maar zijn er veel uren nodig om het onderdeel te vervangen.
Wat als het motorlampje oranje knippert?
Dan moet je de auto stilzetten. Er is iets aan de hand met de motor, en doorrijden kan voor meer schade zorgen. Het is dus raadzaam zo snel mogelijk op een veilige plaats te parkeren en de wegenwacht te bellen. Mocht je geen ANWB-lid zijn, kan het ook zijn dat pechhulp bij je verzekering erin zit. Anders moet je een lidmaatschap aanvragen. En ja, dat kost geld. Als je nog garantie hebt van de dealer, kun je kijken of je hier pechhulp bij hebt.
Kun je rijden met een knipperend oranje of rood motorlampje?
In principe zijn er maar drie stadia. De eerste is: geen lampje, niets aan de hand. De tweede is: oranje lampje: maak een afspraak met de garage. Het kan ook zijn dat het motorlampje knippert of verandert van kleur. Dan is het euvel veel dringender. Het verschilt per auto en per merk of het gele lampje verandert in een knipperend oranje lampje of een rood lampje (of knipperend rood). In al deze gevallen: zet de auto stil op een veilige plaats en bel de hulpdienst.
Geeft het lampje één storing weer?
Let op: er is één lampje, maar er kunnen meer dingen mis gaan met een motor. Dus stel, je hebt een andere uitlaat gemonteerd. Dan krijg je een motorstoringslampje omdat de waarden niet meer kloppen. In principe loopt de motor beter dan ooit, maar geeft hij een lampje. Maar als er nog een paar andere dingen mis zijn met de auto, dan kans dat alleen maar gecommuniceerd worden met dat ene lampje. Dus rijd zeker niet te lang door.
Wat betekent het oranje lampje met uitroepteken op het dashboard?

In veel situaties zijn er ook lampjes die specifiek aangeven wat er mis is met de auto. Als je kijkt naar de afbeelding hierboven, dan zie je links een autoband met uitroepteken. Dat betekent bijna zeker dat er iets aan de hand is met je bandendruk. Moderne auto’s hebben vaak zogenoemde TPMS-sensoren, waar je kan zien wat de exacte bandendruk is.
Als het lampje voor je bandendruk brandt, zet de auto stil en kijk hoe hard de banden nog zijn. Pomp ze op en rijd zo snel mogelijk naar het volgende pompstation om te zien hoeveel druk je bent verloren. Het lampje rechts duidt op kapotte verlichting. Zet de auto op een veilige plaats stil en controleer de lampen voor en achter. Let op: de knipperlichten horen aan en uit te gaan, dus dat is niet de storing.
Kan ik de foutmeldingen als het motorlampje brandt zelf uitlezen?
Tegenwoordig zijn er diverse apps voor diverse merken. Daarmee kun je met een OBD-stekker zo uitlezen wat er aan de hand is. Het is met sommige apps zelfs mogelijk alle storingen te verwijderen. Houd er rekening mee dat je de storingsmelding weghaalt, niet zozeer de oorzaak van de storing ook weg is. Dit betekent na een tijdje het motorlampje weer gaat branden. Daarom is het raadzaam om bij een proefrit iets langer te rijden, dan komen de eventuele meldingen alsnog naar boven.
Wat je verder moet weten
Het is belangrijk om te controleren of het motorlampje daadwerkelijk brandt. In sommige Mini’s moet je de motorlampjes wegens slijtage vervangen. Als je een auto op contact zet, gaan alle mogelijke lampjes aan. Controleer goed of het motorlampje ook aangaat. Dan weet je dat deze het in elk geval wel doen. Sommige malafide autobedrijven schakelen de lampjes in hun geheel uit.
In het kort
- Oranje motorlampje brandt: maak een afspraak met de garage
- Oranje motorlampje knippert: zet de auto stil, bel de wegenwacht
- Rood motorlampje brandt: zet de auto stil, bel de wegenwacht
- Rood motorlampje knippert: zet de auto stil, bel de ANWB, ga niet langs start, u ontvangt geen 20.000 euro
Ik kreeg 2 weken geleden een oranje bord en maakte meteen een afspraak met de garage. Dat was terecht, want het bleek dat de ventilator die de motor koelt kapot was en vervangen moest worden. Als ik bleef rijden, zou de motor oververhit raken.
Mijn auto audi A6 brand ook geel motor lampje.
Maar soms gaat vanzelf weg na 2 tot 3 dagen komt terug .garagist zegt dat is door catalysator,is verstopt,
Maar de auto rijdt no altijd perfekt.
Ik rijd al vijf jaar met een brandend motorlampje. Bij check in garage bleek dat de katalysator mogelijk een storing heeft, maar die kost €1000,- terwijl de auto toen 16 jaar oud was, dan zijn die kosten te hoog.
Hoe is het mogelijk dat een monteur niets kan vinden als de storing duidelijk wordt aangegeven? Ik zou eens een andere monteur overwegen.
Heb zelf zo’n probleem gehad met een omega. Garage zei niets gevonden. Lampje was uit tot de volgende rit. Een hobby monteur van het opelforum de uitlezing laten doen en hij loste het permanent op met een relais van een paar euries te vervangen. Nog geen kwartier bezig geweest. Hij gaf aan dat de auto een oudere versie software gebruikt waar de meeste garages geen passend programma voor hebben. Dat vertellen ze je natuurlijk niet.
Lampje brandt standaard in onze C3 picasso. Geeft ook een emissiestoring waarvan de oorzaak niet te vinden is door de garagemonteurs. Dus ik rijd er gewoon mee door.
Met een peugeot 3008 met THP-motor, moet je wel blijven rijden want die brandt altijd oranje! 😉
Citroen c3. Het oranje lampje brandde ook. Bobine en bougies vervangen, maar lampje bleef branden. Garage kon pas na 5 dagen ontdekken dat de zekeringkast bij de motor vervangen moest worden. Het lampje brandt niet meer.
Onze wagen blijft het ook doen , het gaat hier over een Jaguar. Al naar garage geweest en het blijft aan.
Bij mijn subaru forester brandt het oranje lampje ook. Niets aan de hand, zegt mijn garagist ook. Waarschijnlijk sensor die stuk is. Moraal van het verhaal, zo veel te meer sensoren in een wagen. Zoveel te meer kans om sensoren die stuk zijn. Ze zouden ze dus beter weglaten of de sensoren plaatsen binnen handbereik.
Wij hebben een renault clio en bij ons brand ie ook constant.
Vorige keer ook en een ander lampje en als je dan aan de kant gaat staan en de auto uit zet en sleutel uit het slot haalt dan gaat het ene lampje uit maar die ander blijft branden en auto is al een keer uitgelezen een paar weken terug en nu brandt ie alweer en staat de auto weer bij de garage
Bij mijn Ford streetka brande het geel/oranje lampje ook. Na controle in de garage blijkt het een kapotte katalysator te zijn.
Vw tiguan tdi brand de oranje motor lampje,heb sommige sensoren zuiver gemaakt probleem niet opgelost brand nog altijd.
Bij mij brande een oranje dingetje,nadat ik getankt had was tie uit.
Mijn mini one toont ook motorstoring geel lampje meermaals laten uitlezen ,lampje uit dus ,geen foutmelding ,1 a 2 dagen later terug geel lampje
Rood autolampje met uitroepteken, ev. Laadprobleem. Assitance gebeld met de melding welk het probleem was. Ah meneer u moet zelf naar de garage rijden. Al een geluk dat het gesprek opgenomen wordt. Verder rijden met een auto wat in principe niet meer mag.
20 sec de – ( Niet de +) van he batterij ontkoppelen en lampje is verdwenen
Onze Fia panda van 2008 heeft altijd met koud weer onder de+2 foutmelding van de motorlampje. Uiteindelijk nooit iets gevonden door de monteur en rijden doet hij perfect zelf denk ik dat het komt door de korte stukjes die wij rijden waardoor de stroom spanning bij het starten even te laag is
Soms brand het na tanken nadien weer tanken en is het uit weet oorzaak niet
Mijn Dacia sandero daar Brande een soort van spiraal lampje oranje.
Na hem heb laten uitlezen bleek het het onderhoudslampje te zijn.
Nadat deze weer gereset was bleef hij uit en was er dus niks aan de hand,de garage had hem vergeten te recetten na een beurt.
Ik rij op lpg (alle genoemde auto’s 🙂 de huidige (Renault) gaat het oranje moterstoringslampje te pas en onpas aan en vanzelf na een tijd weer uit Bij mijn vorige auto (Scudo) brandde het lampje constant, 6 jr lang. De auto daarvoor (Xantia) (1jr) ook constant aan, de auto daarvoor (Xantia) 9 jaar lang het lampje meestal aan soms uit De lpg auto daarvoor (Xantia) brandde het lampje nooit
(En al mijn auto’s daarvoor, hadden dergelijke lampjes niet)
Denk dat de ecu niet goed raad weet met lpg Is misschien lastigvals er eens een echte storing zou zijn, want dat heb ik dan nietvin de gaten (tenzij hij slecht gaat rijden natuurlijk)
De garage heeft mijn auto al een paar keer uitgelezen op het gele motorstoring lampje, maar ze kunnen niets vinden. Hij brandt vooral bij een snelheid van 110 km/u.
Bij mijn auto, Subaru forester was de oorzaak dat de katalysator stuk was.
Mijn motor lampje was ook oranje . Maar bij nakijken een slangetje kapot . Moet een keer vervangen worden ,maar kan geen kwaad en kan hiermee gewoon doorrijden. .
Dit heb ik vorige eeek gehad eerst 2 oranje lampjes vd banden spanning daarna gelijk het oranje lampje vd motorstoring ANWB gebeld gerecet maar weet nog niet wat er aan de hand is gister weer die 2 lampjes vd banden spanning en hij stotterde weer echt heel triedt dit.M vr gr KD
Bedankt voor deze praktische info.
Gr. DF.J.