
Wist je dat er nu al een alternatief is voor de auto dat loopt op gras en suikerklontjes en helemaal zelfstandig naar de bestemming kan gaan? En dat zonder dure batterijen. Het enige wat je moet doen, is zo nu en dan de hoefijzers vervangen. Het paard gaat misschien geen comeback maken, maar de tweetaktmotor misschien wel. De start-up Alpha-Otto is druk bezig met een hyperefficiënte verbrandingsmotor die op allerlei brandstoffen loopt – en het is een tweetakt.
De benzinemotor in jouw auto is waarschijnlijk een viertakt. Deze beweegt twee keer op en neer, dus twee slagen omhoog, twee omlaag. Er is meer controle over de brandstof- en luchtstromen en dat maakt de boel efficiënt. Voor de mensen die er echt verstand van hebben: ja, we slaan het heel erg plat. Alpha-Otto denkt alle voordelen van een viertakt toe te kunnen passen op een tweetakt motor.
Het voordeel van een tweetakt is dat je elke twee slagen een werkslag hebt. Per twee omwentelingen heb je dus twee ontbrandingen in plaats van één bij een viertakt. De techniek is daarbij (op papier) simpeler en de motor is daarom lichter. De motor zou lopen op bijna alle brandstoffen zoals ethanol, benzine en ook kerosine. Ook op waterstof, waardoor er geen CO2-uitstoot zou zijn.
Geen mengsmering voor deze tweetakt
Om te beginnen hebben bijna alle tweetaktmotoren mengsmering; dus er wordt olie bij de brandstof gemengd voor het smeren. Dit zorgt voor uitstoot. Door hoe een tweetakt werkt, is er vaak geen mogelijkheid voor oliesmering langs de zuigers, want die olie zou via de uitlaat naar buiten gaan. Door een dry-sump (die je vaak in raceauto’s vindt) is dit eerste probleem opgelost.
Daarnaast heeft de tweetaktmotor een supercharger, alle moderne sensoren en een slim kleppensysteem om de toevoer van lucht en brandstof te optimaliseren. Het prototype is een tweecilinder van 48 kilo met een vermogen van 173 pk. De efficiëntie zou meer dan 50 procent zijn. Normale benzinemotoren zitten nu iets boven de 40 procent.
Gaat de tweetakt motor er echt komen?
Op 15 juli lanceert Alpha-Otto een openbare crowdfunding-actie. Nu is er een soort earlybird-ronde waarbij ze al 500.000 dollar hebben opgehaald. Het is lastig om in te schatten hoeveel overlevingskans dit project echt heeft. In het verleden waren er weleens van dit soort innovaties die vooral bedoeld waren om geld van investeerders af te troggelen. Het voelt alsof dat hier niet het geval is, maar zelfs dan is er nog een lange weg te gaan.