Wist je dat er nu al een alternatief is voor de auto dat loopt op gras en suikerklontjes en helemaal zelfstandig naar de bestemming kan gaan? En dat zonder dure batterijen. Het enige wat je moet doen, is zo nu en dan de hoefijzers vervangen. Het paard gaat misschien geen comeback maken, maar de tweetaktmotor misschien wel. De start-up Alpha-Otto is druk bezig met een hyperefficiënte verbrandingsmotor die op allerlei brandstoffen loopt – en het is een tweetakt.

De benzinemotor in jouw auto is waarschijnlijk een viertakt. Deze beweegt twee keer op en neer, dus twee slagen omhoog, twee omlaag. Er is meer controle over de brandstof- en luchtstromen en dat maakt de boel efficiënt. Voor de mensen die er echt verstand van hebben: ja, we slaan het heel erg plat. Alpha-Otto denkt alle voordelen van een viertakt toe te kunnen passen op een tweetakt motor.

Het voordeel van een tweetakt is dat je elke twee slagen een werkslag hebt. Per twee omwentelingen heb je dus twee ontbrandingen in plaats van één bij een viertakt. De techniek is daarbij (op papier) simpeler en de motor is daarom lichter. De motor zou lopen op bijna alle brandstoffen zoals ethanol, benzine en ook kerosine. Ook op waterstof, waardoor er geen CO2-uitstoot zou zijn.

Geen mengsmering voor deze tweetakt

Om te beginnen hebben bijna alle tweetaktmotoren mengsmering; dus er wordt olie bij de brandstof gemengd voor het smeren. Dit zorgt voor uitstoot. Door hoe een tweetakt werkt, is er vaak geen mogelijkheid voor oliesmering langs de zuigers, want die olie zou via de uitlaat naar buiten gaan. Door een dry-sump (die je vaak in raceauto’s vindt) is dit eerste probleem opgelost.

Zo klinkt de motor op waterstof en CNG

Daarnaast heeft de tweetaktmotor een supercharger, alle moderne sensoren en een slim kleppensysteem om de toevoer van lucht en brandstof te optimaliseren. Het prototype is een tweecilinder van 48 kilo met een vermogen van 173 pk. De efficiëntie zou meer dan 50 procent zijn. Normale benzinemotoren zitten nu iets boven de 40 procent.

Gaat de tweetakt motor er echt komen?

Op 15 juli lanceert Alpha-Otto een openbare crowdfunding-actie. Nu is er een soort earlybird-ronde waarbij ze al 500.000 dollar hebben opgehaald. Het is lastig om in te schatten hoeveel overlevingskans dit project echt heeft. In het verleden waren er weleens van dit soort innovaties die vooral bedoeld waren om geld van investeerders af te troggelen. Het voelt alsof dat hier niet het geval is, maar zelfs dan is er nog een lange weg te gaan.

26 reacties op “Maakt de tweetaktmotor een comeback? Deze motor loopt zeer zuinig en op alle brandstoffen”

  1. Grote scheeps diesel motoren zijn bijna allemaal 2 slag/ takt. Langsspoeling met uitlaat klep (pen) in de cilinder kop. En uiteraard drukvulling. ( turbo ) Sulzer /Wartsilla in licentie. 10 cilinders in lijn en een vermogen tot zo’n 100.000 pk (!) Bij 100 omw/min. Gebouwd in Zuid Korea.

    • dit idd wat ik ook wilde schrijven … deze machines worden in divers uitvoeringen gemaakt. ik voer op een Panamax met een 7 cilinder B&W motor (3 en 4 cilinders aan elkaar gekoppeld). ook deze was in licentie gebouwd in Zuid Korea.
      dus waarom geen automotor.

  2. Het gebruik van door de krukas aangedreven compressoren (Rootscompressor), werd ooit ook toegepast bij oudere 2 takt dieselmotoren (schepen, dieselelektrische locomotieven, vrachtwagens)

  3. Evenrude buitenboord motoren werken met ongeveer met vergelijkbare techniek, tweetakt met minimaal verbruik van olie.
    Helaas productie in corona tijd stopgezet.

    • Zou handig zijn voor een electrice auto bij te laden als dat nodig is dan word het rij bereik een flink stuk groter en kan er een kleinere accu in

  4. Zou mooi zijn echter de auto industrie en ook de olie-industrie zitten achter het feit dat ze meer olie willen verkopen en daar past een ‘ zuinige Motor minder goed in
    Een echt mooi initiatief zou de strirling motor kunnen zijn: uitwendige goed te controleren verbranding. Ruim 30 jaar geleden is Philips er mee bezig geweest, krijg het toen niet van de grond

        • Naast H2 en O2 zit in het brandstofmengsel ook veel N2. Bij de ontbranding levert 2H2 met O2 water (2H2O) op. Maar door de ontbranding reageert N2 ook met 3O2 en dat levert nitraat (2NO3-) op.

          • En die NO3 kan nog wel eens een probleem gaan vormen voor de toepassing van dit type motor. Overigens kan men met een speciaal voertuig al ca. 5.000 (vijfDUIZEND) km rijden op 1 liter brandstof. Hoezo zijn automotoren efficiënt???

        • Alle verbrandingsmotoren gebruiken lucht om aan de zuurstof te komen.
          Lucht, dus grofweg 80% stikstof, N2, en 20 % zuurstof, O2.
          Bij alle verbrandingsmotoren onstaat dus altijd ook een stikstof reaktie probleem

          • Een waterstofmotor is in principe een elektromotor. Er is geen verbranding … dus geen CO² geen NO³.
            H wordt in een brandstofcel omgezet in elektriciteit die de ‘elektromotor’ aandrijft.
            Er zijn héél wat voordelen maar jammer genoeg ook behoorlijk wat nadelen zoals de aanmaak van waterstof (H) en geen H² zoals hierboven vermeld. Waterstof heeft maar 1 electron en 1 proton waardoor het chemisch 1 waardig negatief is. BASALE SCHEIKUNDE !!!
            Die aanmaak van waterstof is nog steeds erg duur en niet zo ecologisch.

            Zoek eens één en ander op heren ( of weet het gewoon vanuit uw studies) alvorens hier onzin neer te pennen!

          • Denk dat jij een brandstofcel bedoeld. Dan word waterstof geen brandstof maar een energie drager, Daar is water de uitstoot, niet als waterstof als brandstof voor een verbranding motor gebruikt wordt

    • Bij productie van waterstof wordt uiteraard ook zuurstof geproduceerd. Je zou een waterstofmotor dus behalve met waterstof ook met zuivere zuurstof kunnen voorzien (en dus geen lucht). En dan kunnen er geen stikstofverbindingen ontstaan. As simple as that 🤗

      • Uhh en dan heb je een snijbrander in je motorblok zitten…
        Verbrandings temperatuur zuurstof+waterstof kan je staal mee smelten

        Zeker aluminium zuigers (die in de meeste benzine) motoren zitten

Laat een antwoord achter aan Harrie geenen Reactie annuleren

(verplicht)