Ultima Evolution: wees bang

Ultima is een niet zo heel bekende Britse sportautobouwer die inmiddels toch alweer vijftien jaar aan de weg timmert met hun ziek snelle GTR en Can-Am. Goed nieuws: deze twee auto's zijn nu vervangen door iets dat ze de Evolution noemen. Een auto met die naam gaat in de regel nog harder dan z'n voorgangers, en dat is in dit geval best eng.

Het hangt er een beetje van af hoe je je Ultima Evolution bestelt – er zijn verschillende V8-motoren van GM beschikbaar – maar voor het gemak focussen we ons hier even op de topversie: 6,8 liter, een supercharger en 1.033 pk. Dat is meer vermogen dan een Veyron in een auto die een tiende van de prijs kost, en die – met 950 kilo – slechts de helft weegt.

Dit betekent dat de snelste Evolution van 0 naar 96 km/u dendert in 2,3 seconden, 0 tot 161 km/u in 4,9 seconden achter de rug heeft en na 8,9 seconden al 241 km/u aantikt. Slechts 0,3 seconden later heeft hij een kwartmijl afgelegd met een eindsnelheid van 251 km/u. Jazeker, Fast & Furious-fans: dit is een ten-second car.

Nog een leuk cijfertje: van 0 naar 161 naar 0 km/u duurt 8,8 seconden. Dat is ongeveer een seconden sneller dan een Veyron, ondanks de versnellingsbak met primitieve zaken als een 'koppeling' en een 'handbediende pook'. Ook heeft ie geen vierwielaandrijving en geen elektronische hulpjes. Dit is het echte werk.

Wat alleen een beetje tegenvalt, is de topsnelheid: die is door de bakverhoudingen beperkt tot slechts 386 km/u, toch ruim 20 km/u minder dan een Veyron. Jammer hoor.

De Evolution, geïnspireerd op Groep C Le Mans-racers en zowel met als zonder dak te bestellen, ziet er niet heel anders uit dan eerdere Ultima-modellen. Als je z'n led-lampjes even buiten beschouwing laat, tenminste. Onderhuids is er echter veel veranderd: zo is de auto voorzien van het nieuwste, stijfste chassis en de meest geavanceerde besturing en ophanging uit de vorige GTR. Er zijn zelfs navigatie, iPod- en Bluetooth-connectiviteit, een verwarmde voorruit en een achteruitrijcamera verkrijgbaar.

De prijs? De Ultima Evolution begint, in de instapversie met 'slechts' 355 pk, bij iets meer dan 50.000 euro. Deze vuurspuwende 'ultieme Ultima' kost net geen 130.000 euro – en daar moet je dan nog belastingen over aftikken. Goedkoop is het niet, maar aan de andere kant: zie jij kans om voor minder geld dit soort prestaties te verkrijgen?

(Nee, serieus. Weet je een manier?)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken