De pen is machtiger dan het zwaard, dat bewees Ralph Nader in de jaren ’60. Eigenhandig ging hij het gevecht aan met het grote, boze GM. Het autoconcern speelde toen moedwillig met mensenlevens.
Als jonge advocaat, in 1965, schreef Nader een boek getiteld Unsafe at Any Speed. Hij analyseerde de crashes, waaronder veel fatale, van de Chevrolet Corvair. De auto was GM’s poging om een rivaal voor de VW Kever te bouwen. Nader toonde aan dat GM opzettelijk dingen had gedaan die de kopers van de kleine auto in gevaar konden brengen in een poging om kosten te besparen.
De achterwielophanging, in combinatie met het gewicht van de motor achterin, zorgde er bijvoorbeeld voor dat je zomaar de controle over het stuur kon verliezen. Waarom GM niets deed aan de ontwerpfout? De berekening was simpel: de kosten voor schadeclaims zouden lager uitvallen dan de kosten om de boel aan te passen.
Het boek werd een bestseller en zorgde ervoor dat er meteen werd begonnen met veiligheidswetgeving voor auto’s. Om Nader in diskrediet te brengen, liet GM hem volgen door privédetectives en betaalden ze vrouwen om hem te verleiden. Nader spande een proces tegen GM aan en kreeg 425.000 dollar aan schadevergoeding toegewezen, genoeg om nog jaren zijn zeer invloedrijke kruistochten ten behoeve van consumenten en het milieu te financieren.
De Chevrolet Corvair
Reacties
i-dtec3 heeft op 23 september 2017 geschreven:
De Corvair schijnt ook een stuurstang te hebben die van het stuur kan breken waardoor de stuurstang op een borst van een bestuurder gericht staat, en als er geen riem om is en er volgd een aanrijding dan was het over en sluiten voor die bestuurder.
Anders is het verhaal van de Ford Pinto, waar het ontplofgevaar van de brandstoftank teveel is opgeklopt. Al is door de negatieve publiciteit het model ten onder gegaan. De brandstoftank zat niet op een fijne plek, maar er waren nauwelijks Pintobranden.
i-dtec3 heeft op 23 september 2017 geschreven:
De Corvair schijnt ook een stuurstang te hebben die van het stuur kan breken waardoor de stuurstang op een borst van een bestuurder gericht staat, en als er geen riem om is en er volgd een aanrijding dan was het over en sluiten voor die bestuurder.
Anders is het verhaal van de Ford Pinto, waar het ontplofgevaar van de brandstoftank teveel is opgeklopt. Al is door de negatieve publiciteit het model ten onder gegaan. De brandstoftank zat niet op een fijne plek, maar er waren nauwelijks Pintobranden.