Als je na het vijfde shotje tequila bang bent voor alcoholvergiftiging, dan moet je niet nog de zesde en de zevende nemen. Behalve als je zeker weet dat je daarna faliekant over je nek gaat en dat je daardoor alles kwijt bent. En nee, dit mag niet beschouwd worden als advies. Hetzelfde is aan de hand in Utrecht. Daar zijn ze bang dat het stroomnet overbelast raakt door EV’s. Dus wat doen ze? Ze parkeren 500 extra EV’s aan de laadpaal.
Het deelautoplatform MyWheels gaat 500 elektrische auto’s van Renault in Utrecht neerzetten. Je zou denken dat alle transformatorhuisjes spontaan in de fik vliegen, maar het tegenovergestelde is waar: de elektrische auto’s gaan werken als een soort buffer. Ze laden op als er weinig druk is op het stroomnet en zullen juist elektriciteit terugleveren wanneer de vraag groot is.
Vehicle to Grid is de oplossing
In vakjargon heeft dit ‘Vehicle to Grid’ of V2G in coole EV-taal. Het betekent niets meer dan dat de auto’s energie terugleveren aan het stroomnet. De partijen die meewerken aan het project noemen de Renaults ‘rijdende buurtbatterijen’. Het gaat om de Renault 5 en de Renault 4. Die laatste heb je waarschijnlijk nog niet zien rijden in Nederland, maar de Renault 5 kun je zo hier en daar al spotten.
‘Met meer dan 35 procent van de daken bedekt met zonnepanelen, leent Utrecht zich uitstekend voor de uitrol van dit initiatief. De elektrische deelauto’s bieden 10 procent van de benodigde flexibiliteit in de regio Utrecht om zonne- en windenergie over dag en nacht in evenwicht te brengen’, zo meldt het persbericht. En zo is de oorzaak van het probleem ineens ook onderdeel van de oplossing.
Reacties