Nu in het laagseizoen kijken we wat herhalingen van oudere F1-seizoenen. Met name de tijden dat Jos Verstappen in de Arrows reed in 2000 en 2001 zijn geweldig. Niet alleen omdat de Nederlander geregeld wist te verrassen met die oranje zeepkist, maar ook vanwege het geluid. Die V10’s klinken namelijk hemels. Daar is FIA-president Ben Sulayem het met ons eens. Hij stelt voor om de V10-motoren weer terug te brengen naar de Formule 1.

Dat is werkelijk gigantisch groot en belangrijk nieuws. Ten eerste omdat de huidige V6-motoren niet fraai klinken. Een zescilinder klinkt vaak niet bijzonder en een turbo ‘dempt’ het geluid als het ware. Het is effiecienter, maar het geluid is nogal ‘meh’. Het liefst heb je meer cilinderinhoud, meer cilinders, géén turbo en geen elektrische ondersteuning. Tenminste, dat klinkt (en rijdt) verreweg het beste.

FIA-president wil de V10 terug in de Formule 1

Maar FIA-president Ben Sulayem stelt dus echt voor om serieus de V10 te overwegen. Dat zegt hij niet na zijn zevende glas champagne tijdens de afterparty van het F1-gala dat zojuist is gehouden. Nee, hij plaatste het nieuws op zijn eigen Instagram-pagina. Met dit soort hooggeplaatste figuren is het vaak zo dat er een compleet socialemediateam is dat de berichten verzorgt, die werken hun tijdlijn bij tijdens de grote boodschap. Er is dus over na gedacht.

Wat zegt hij nu letterlijk? Nou, op zijn Instagram-pagina staat het volgende: ‘De F1-lancering deze week in Londen heeft tot veel positieve discussies over de toekomst van de sport geleid. Hoewel we uitkijken naar de introductie van de 2026-regelgeving op het gebied van chassis en aandrijflijn, moeten we ook het voortouw nemen op het gebied van toekomstige technologische trends in de autosport. We moeten een reeks richtingen overwegen, inclusief het brullende geluid van de V10 die op e-fuels draait.’

Waarom is het – naast het geluid – goed nieuws?

Voor de sport zou het geweldig zijn als het hybride component komt te verdwijnen. Formule 1-auto’s zijn tegenwoordig heel erg groot en zwaar, precies wat niet de bedoeling is. Dus naast veel beter klinkende auto’s, betekent het dat je veel kleinere, lichtere en wendbaardere auto’s krijgt. Alleen al de kwalificatiesessies zullen er enorm op vooruitgaan. Daarbij hebben we het over twintig auto’s die in anderhalf uur tijd honderden kilogrammen brandstof verstoken.

McLaren Mercedes MP4 1999 Mika Häkkinen

Alleen al de bezoekers van één race stoten meer CO₂ uit dan alle auto’s in een heel seizoen doen. Zijn de huidige hybride F1-auto’s puur voor de schijn? Nou, nee, niet helemaal. Voor autofabrikanten is het belangrijk dat er een overlap is tussen de Formule 1 en de straatauto’s. Dus als er een hybride-motor in de auto van Max Verstappen of George Russell ligt, is dat voor het betreffende automerk een ideaal marketinginstrument om jou ook in een Honda CR-V Hybrid of Mercedes A 250 e te krijgen.

Lees ook: Motorfiets met Viper-V10 is dwaas

Aan de andere kant, in de tijd dat Jos Verstappen bijna iedereen zoek reed tijdens de GP van Maleisië (2001), had hij een opgekalefaterde Peugeot-motor. Ook deden Renault, Honda, Cosworth, Mercedes, BMW en Toyota toen mee, allemaal met V10-motoren. Geen van de merken bood ook een V10 aan in hun straatauto’s, dus zo belangrijk is het ook weer niet.

3 reacties op “Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1”

  1. Het leuke hieraan is dat, wanneer dit in het onwaarschijnlijke geval realiteit wordt, het voor de straatauto’s ongetwijfeld ook heroverwogen zal worden. Misschien wordt dit de eerste stap op de weg terug naar grotere motoren en gaan we door die e-fuels leuke dingen zien gebeuren in de toekomst. Ik hoop het.

  2. “Geen van de merken bood ook een V10 aan in hun straatauto’s, dus zo belangrijk is het ook weer niet.”
    Dat klopt deels. 3 jaar later zaten er V10 motoren in de straatversie van de BMW M5 en M6 en die waren gebaseerd op de F1 motoren.

  3. Als we toch allemaal EV rijden is de dwang om hybride te moeten gebruiken in de F1 sowieso onzinnig; het huidige concept is in geen enkel opzicht representatief voor de hedendaagse personenauto.
    Het zou inderdaad goed zijn als de F1 weer wordt wat het vroeger was: het meest extreme en beste wat (binnen bepaalde grenzen en nu natuurlijk ook binnen het budget) mogelijk is.

    Weg met die kunstmatige dwang, gewoon knallen wat je knallen kunt!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *