‘Wat, je vliezen zijn gebroken? Oké, geen paniek! Ik ga de McLaren voorgloeien. Over een uurtje kunnen we gaan, even geduld nog!’, zijn gelukkig geen woorden die de eigenaar van een McLaren Solus GT echt gaat uitspreken. Enerzijds omdat mensen die een auto kopen van bijna 3 miljoen euro heus wel een tweede auto hebben én omdat de Solus niet de openbare weg op mag.
De McLaren Solus GT is het nieuwste circuitspeeltje van het Engelse merk. Het is de eerste McLaren sinds tijden die geen V8 heeft, maar een 5,2-liter V10. De tiencilinder schiet naar de 10.000 tpm en zonder hulp van turbo’s of andere beademing produceert de V10 ruim 840 pk en 650 Nm. De motor is een variatie op een LMP2-motor en je moet de racemotor een uur voordat je gaat rijden al opwarmen.
De auto weegt minder dan 1.000 kilo en maximaal genereren de aerodynamische delen 1.200 kilo downforce. Volgens het merk komt de rijbeleving van de McLaren Solus GT in de buurt van een F1-auto. Dat geloven we voor geen meter, en de enige manier waarop we te overtuigen zijn, is als we zelf een rondje mogen rijden. Hint, hint. Het is de snelste McLaren ooit op het circuit, op de F1-auto van McLaren na.
De 0-100-tijd is 2,5 seconden en de topsnelheid ligt boven de 320 km/u. Elke koper mag komen proefzitten en krijgt een stoel op maat gemaakt, net als bij een F1-auto. Passagiers kunnen niet mee; de cockpit is voor één persoon. De eerste auto’s komen in 2023 naar het circuit toe.
De McLaren Solus GT komt uit Gran Turismo
Mocht je het idee hebben dat je de McLaren Solus GT al eerder hebt gezien, dan kan dat kloppen. Vijf jaar geleden bedacht McLaren een digitale racer voor Gran Turismo – dit is de echte versie daarvan. Die in het spel had een V8 en hybridetechniek, maar deze heeft dus alleen een Le Mans-V10. McLaren gaat er slechts 25 bouwen
Reacties