Het was de Volkswagen Groep die de eerste V12-diesel in een productieauto ooit leverde. De 6.0 TDI was een doorontwikkeling van de dieselmotor waarmee Audi de 24 Uur van Le Mans won. Jazeker, er was een tijd dat de dieselmotor zelfs in de hoogste klassen van de racerij gebruikt werd. Ook was er een V10 TDI, die bijvoorbeeld in de Volkswagen Phaeton en de Touareg R50 lag. De afgelopen jaren monteerde de Volkswagen Groep een bijzondere 4.0 V8 TDI met twee turbo’s en één elektrische turbo in de Bentley Bentayga, Porsche Cayenne, Audi SQ7 en de Volkswagen Touareg. Die motor gaat er nu uit, en daarmee levert VW geen achtcilinder diesels meer.

De V8-diesel van Volkswagen werd veel toegepast

Porsche stopte een flinke tijd geleden als met dieselmotoren. Bentley gaf de Bentayga onlangs een facelift, waarbij de dieselmotor niet meer terugkwam. Audi wisselde de V8-motoren in de SQ7 en SQ8 om voor benzine-exemplaren en nu meldt Volkswagen dat de Touareg V8 TDI binnenkort ook niet meer leverbaar is. In Duitsland is er nu een speciale Last Edition te bestellen, waarvan de autobouwer slechts 400 stuks maakt. De Volkswagen Touareg R is nu het nieuwe vlaggenschip. In Nederland was de V8 TDI al even niet meer leverbaar, dat zal met de prijzen hier te maken hebben.

De Touareg R is net zo snel

De Volkswagen Touareg V8 TDI Last Edition produceert 421 pk en 900 Nm. In 4,9 seconden zit ie op de 100 km/u en de top is afgeregeld op 200 km/u. De Touareg R is een hybride met 462 pk en 700 Nm. De blauwe beul (andere kleuren zijn leverbaar) schiet in dezelfde tijd naar de 100 en de topsnelheid is identiek. Volkswagen bevestigt aan TopGear dat de productie van de 4.0 V8 stopt na de laatste run van de 400 ‘Last Edition’ Touaregs. Het einde van de grote diesels bij Volkswagen, dus. Jammer?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)