Het is maar goed dat we in een wereld leven waar huisartsen geen commissie krijgen op orgaantransplantaties. Anders kreeg je voor elk kuchje een setje nieuwe longen voorgeschreven, samen met een gepeperde rekening. Bij de jaarlijkse autokeuring loopt dat helaas wel anders. Volgens de Consumentenbond zijn er vaak onnodige reparaties tijdens de APK.

Veel mensen hebben geen flauw benul wat bijvoorbeeld een hoofdkoppelingscilinder of een hulpkoppelingscilinder zijn en veel keurstations maken daar gretig misbruik van. Als je aan de telefoon van de garagist hoort dat een van deze onderdelen aan vervanging toe is, dan laat je dat braaf repareren, hij zal het immers wel weten. En zo is de keuring van 30 euro plots 500 euro.

In sommige gevallen is de reparatie helemaal niet nodig. De keurmeester maakt misbruik van de goedgelovigheid en onwetendheid van de klant, om zelf meer winst te kunnen schrijven. Laat je de reparatie niet uitvoeren, dan mag je na een afkeuring enkel van en naar het keurstation rijden. Nee zeggen is dus voor veel mensen geen optie.

Wat kun je doen tegen de onnodige reparaties tijdens de APK?

Ga ruim voordat de APK verloopt al naar de keuring, zo heb je nog tijd om ergens anders een second opinion op te vragen. Controleer voordat je naar de APK gaat eerst zelf zoveel mogelijk dingen zoals lampen, vloeistoffen en ruitenwissers, zodat ze je daar niet mee kunnen neppen.

Krijg je een belletje over een reparatie, zorg dan dat de reparatie ook op het keuringsrapport staat. Onnodige reparaties zetten ze liever niet op de rapporten, omdat de RDW dan achter de oplichtpraktijken kan komen bij een steekproef. Wil je het echt zeker weten, dan kun je de auto bij de RDW laten keuren, dit kost wel wat meer.

Video: onnodige reparaties tijdens de APK

Reacties

  • J heeft op 4 november 2021 geschreven:

    Er zit een feitelijke onjuistheid in dit filmpje. Je mag WEL blijven rijden bij afkeuring, tot je oorspronkelijke keurdatum. Dit is de RDW tekst:

    Veel mensen laten hun voertuig eerder keuren dan de datum waarop de APK verloopt. Als dan blijkt dat het voertuig niet door de keuring komt, dan willen ze niet dat de keurmeester de afkeur meldt bij de RDW. De keurmeester moet de afkeur echter wel melden bij de RDW. Dit zijn de keurmeester en de erkende garage verplicht. Alleen op deze wijze kan de RDW zinvol toezicht op de APK houden.

    Als de datum van de voorgaande APK nog niet is verlopen, dan voldoet u gewoon nog aan de APK-verplichting. U krijgt dan dus geen boete voor het niet voldoen aan de APK-plicht.

    Of het slim is om met het voertuig te gaan rijden moet u zelf beoordelen. Er is natuurlijk wel iets aan uw voertuig geconstateerd tijdens de APK waardoor het is afgekeurd. Door dat technische gebrek aan uw voertuig voldoet het niet meer aan de technische eisen waar ieder voertuig altijd aan moet voldoen. Hiervoor kunt u van de politie een bekeuring krijgen. Daarnaast kan uw verzekeringsmaatschappij besluiten geen schade te vergoeden na een aanrijding of ongeval.

    Reageer
  • Klaas Hulst heeft op 13 april 2019 geschreven:

    Wat een gigantisch over 1 kam scheren is dit verhaal. …..in elke branche zijn er mensen te vinden die de boel oplichten maar daarmee is niet de hele branche gelijk verrot……Hier worden heel veel garages mee tekort gedaan….ik zou zeggen kom bij ons en kijk hoe je wordt geholpen…..ik weet dat wij naar eer en geweten apk keuren en dat er nog veel garages zijn die dat ook doen….maar overal werken mensen …..mochten jullie ons echter betrappen op oplichten dan krijg je van ons een gratis set nieuwe banden voor je auto….
    Het voorbeeld van het lampje van € 11,- vind ik een slecht voorbeeld. …ik Denk persoonlijk dat die € 11,- wel aan de hoge kant is maar je mag toch ook arbeid berekenen…..Of mag je alleen het lampje berekenen en dan het liefst tegen de internetprijs

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Klaas Hulst Reactie annuleren

(verplicht)