Vandaag is de aftrap van de nieuwste campagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst’. Nu zou het voor ons makkelijk scoren zijn om de zoveelste suffe uiting van de overheid af te kraken op het gebruik van veel te blije mensen of het feit dat ze hier en daar de zijwieltjes onder de fietsen van volwassenen zijn vergeten weg te photoshoppen. Maar stiekem zit er voor de autoliefhebber nog wel wat in.
Het doel van de campagne is dat we met z’n allen wat vaker de auto laten staan voor korte ritjes en de fiets pakken. Nu is de fiets een levensgevaarlijk vervoersmiddel en weten we hier op de redactie nauwelijks hoe zo’n ding werkt, maar minder korte ritjes met de auto is zo’n slecht idee nog niet. Korte ritjes zijn namelijk bijna het slechtste wat je kunt doen met je benzine- of dieselauto.
Op sommige foto’s zijn de zijwieltjes nog zichtbaar | Foto: © Rijksoverheid
Motoren vinden het niet zo fijn om koud gestart te worden. Je ontkomt er niet aan, want een motor is nu eenmaal koud na een nachtje stilstaan, maar hoe minder koude starts je maakt, hoe beter het is. Als je voor elk wissewasje de auto pakt, krijgt je auto een hoop koude starts te voortduren. En dat doet het hart van autoliefhebbers toch een beetje pijn.
Bovendien zit er altijd een beetje vocht in de olie. Dit komt vrij als de benzine of diesel ontbrandt in de motor. Als het blok lekker op temperatuur komt, dan verdampt dit vocht en is er niets aan de hand. Komt je auto door de korte ritjes nooit lekker op temperatuur, dan krijg je uiteindelijk sludge of witte smurrie in de motor. Zorg dus dat je regelmatig de auto lang genoeg rijdt, zodat de motor goed warm wordt.
Moeten we dan echt gaan fietsen?
Gelukkig zijn er betere alternatieven. Een beetje plannen, bijvoorbeeld. Als je vanuit je werk naar de supermarkt gaat, dan is de motor al warm. Na dat kwartiertje (of halfuurtje, als er mensen pas hun portemonnee gaan pakken als ze het bedrag van de kassamedewerker horen) is de motor nog niet afgekoeld en kun je zonder koude start weer naar huis rijden.
PHEV’s en EV’s hebben hier geen last van
Met PHEV’s en EV’s kun je redelijk ongestraft korte stukjes rijden. Elektromotoren hebben niets te maken met koude olie of vocht. Aangezien we niet betaald worden voor dit artikel door de overheid, gaan we je niet vertellen dat iedereen aan de stekker moet. Als je je een beetje bewust bent van je korte ritjes (en misschien tóch een keertje de fiets pakt), komt het wel goed met je benzinebakkie.
Reacties