Leuk scenario: je wilde vanochtend naar je werk toe, maar zag dat je tank leeg was. Je komt de stad nauwelijks uit door een stoet tractoren en besluit voor deze ene keer maar even langs de snelweg te tanken. Je pakt de slang en ziet tot je schrik de sticker E10 staan. Had je nu maar even gecheckt of je auto de met ethanol verrijkte peut slikt. Dan maar V-Power tanken. Langs de snelweg. Voor een woekerprijs. Ach, wie heeft er nou boodschappen nodig?

Vanaf vandaag moeten tankstation met twee of meer tankinstallaties verplicht E10 bij hun Euro 95 gooien. Kleine pomphouders ontspringen de dans, dus. De term E10 betekent dat de brandstof voor 10 procent uit ethanol bestaat. Volgens de Bovag is de brandstof voor 700.000 auto’s in Nederland een probleem. Bij deze auto’s worden leidingen en rubbers poreus en kunnen er lekken ontstaan – niet heel relaxed dus.

Een E10-sticker op de vulslang waarschuwt je voor de 10 procent ethanol in de brandstof. Voor eigenaren van deze auto’s die niet geschikt zijn voor de bijtende peut, zit er weinig anders op dan Euro 98 (of een hoger octaangetal, zoals 102) te tanken. Hier zit vaak geen ethanol in, zelfs als er een E5-sticker op de slang zit. Een E0-sticker bestaat niet, namelijk. Uiteraard is deze benzine wel iets duurder, maar op papier zou je er ook iets verder op moeten rijden – de energiedichtheid van ethanol is namelijk lager.

Is mijn auto geschikt voor E10?

Via E10Check kom je erachter of jouw auto Euro 95 met E10 slikt. Bij veel auto’s is het geen probleem, maar helaas zitten er ook wat populaire modellen bij die het niet slikken. Bijvoorbeeld veel Audi’s en Volkswagens uit het jaar 2004. Sommige automodellen, die te oud zijn of te weinig verkocht, komen niet voor in de E10 Check. Hier kun je voor de zekerheid maar beter geen E10 in tanken.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)