Volgens een bekende volkswijsheid bestaat er geen snellere auto ter wereld dan een huurauto. En natuurlijk ben jij als TopGear-lezer het toonbeeld van zelfbeheersing, dus dit nieuwsbericht is niets voor jou. Mocht je binnenkort in Italië zijn met je eigen auto of een huurauto, dan hoef je je geen zorgen te maken om vaste flitspalen. Natuurlijk zijn er nog wel agenten die er iets van zullen vinden als jij te hard rijdt, dus waan je vooral niet onschendbaar.

Niet alle vaste flitspalen in Italië zijn uitgeschakeld, maar wel een hoop. Het gaat hier in ieder geval om alle vaste flitspalen in de provincie Zuid-Tirol, dat grappig genoeg het noordelijkste puntje van Italië is. De politie van Zuid-Tirol bevestigt aan RAInews.it dat de flitskasten (tijdelijk) niet meer werken. Maar ook in de regio’s Ligurië, Lombardije, Emilia-Romagna, Veneto, Piëmont, Basilicata, Molise, Apulië, Calabrië en Sicilië zijn veel flitspalen uitgeschakeld, zo meldt Moto.it.

Waarom staan de flitspalen uit?

De minister van verkeer introduceerde een aantal strenge nieuwe regels waaraan de flitskasten blijkbaar niet voldoen, dus ze zijn uitgeschakeld. Volgens Quotidiano.net zijn er maar liefst negentig soorten flitspalen illegaal bevonden. Veel van deze palen zullen binnen een jaar helemaal verwijderd worden. Mocht je wel een boete krijgen deze zomervakantie, dan is het de moeite waard om te kijken of ie wel rechtsgeldig is. Aanvechten kan dus lonen.

Welke nieuwe regels zijn er?

Een van de regels is bijvoorbeeld dat er buiten de bebouwde kom minimaal één kilometer voor de flitspaal een waarschuwing moet staan. Ook mogen flitspalen niet meer flitsen voor maximumsnelheden minder dan 50 km/u. Als je binnen één uur twee boetes rijdt, krijg je er maar eentje. En zo zijn er nog wel meer regels

Waarom zijn er nieuwe regels?

Hier zullen een hoop lezers het wel mee eens zijn, als we de reacties mogen geloven onder onze berichten. Veel gemeenten in Italië gebruikten flitspalen niet primair om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar om geld binnen te halen via boetes, zo meent verkeersminister Salvini. Hij noemt dit ‘legalizzata rapina’ – ofwel gelegaliseerde diefstal.

De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat flitspalen alleen nog geplaatst mogen worden op plekken met een bewezen verhoogd risico op ongelukken en na goedkeuring van de Prefetto (de provinciale vertegenwoordiger van de overheid). Dit moet wildgroei van flitspalen voorkomen en het vertrouwen in de flitskast terugwinnen.

7 reacties op “In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom”

  1. Hier moet dienen ,uit zuiver pestgedrag. Om zoveel mogelijk poen uit UW zakken te slagen. Want het is NIET voor UW veiligheid ,maar om iedereen te treiteren. In sommige steden ,is dat zelfs prioriteit. Om bedragen te innen van 30 miljoen € per jaar. En ieder jaar ,qmeer en meer binnen te rijven. En dan spreek ik over kleine steden he. Overal waar je durft komen ,staan ze achter de hoek met een anonieme wagen. Radar op een driepikkel met camouflage net erover. En dan maar met een nultolerantie flitsen.Tot zelfs op privé parkings gaan ze staan ,wat bij wet verboden is. Zelfs op bushaltes waar de politie zelf in overtreding staat.

    • Er bestaat een heel goed truukje om nooit snelheidsboetes te moeten betalen. Ik pas het al jaren toe en heb al meer dan twintig jaar heb enkele boete meer betaald. Het truukje is heel simpel, ik hou me gewoon aan de snelheidsbeperking.

  2. Dat zouden ze hier in België ook eens moeten doen een eerlijke evaluatie. Is puur belastingen flitsen, verkeersveiligheid is in deze bijzaak geworden. En afschaffen zone 30 en fietsstraten die eerder gevaarlijk zijn dan iets opbrengen. Puur pestmaatregelen.

  3. waarschijnlijk zal onze roverheid dit geen goed idee vinden,het zal hier alleen maar strenger en duurder worden.zoals met bijna alles(behalve als je bij de XR zit want dan mag je alles doen wat voor een ;brave; burger zeer streng verboden is)
    in ieder geval verschil moet er zijn(anders hebben we niets tekankeren zal ik maar zeggen) en zo hobbelen we als vrolijke automobielisten met een slakke gangetjje van 30 over de Amsterdamse wegen om af en toe ingehaald te worden door iemand op de step

    • Ook hier in Nederland is een boete voor een overtreding alleen geldig als de constatering op legitieme wijze is gedaan. Je hebt gewoon pech dat wij in Nederland de zaken vaak vooraf al goed voor elkaar hebben (door heel veel regeltjes) en dat dus achteraf terugfluiten maar heel weinig voorkomt.

Laat een antwoord achter aan Wim Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear