Is veel toeren maken goed voor de motor?

Waarom zo nu en dan flink gas geven goed voor de motor kan zijn (of juist niet)

teller instrumentarium porsche 911 gt3 rs
teller instrumentarium porsche 911 gt3 rs

Italian Tune-up, of simpelweg het Italiaanse beurtje, is de benaming voor het even flink op z’n donder geven van je motor om hem schoon te branden. Vooral auto’s die kleine stukken rijden of enkel zacht gereden worden, hebben hier profijt van.

De uitvoering is simpel: je wacht tot de motor warm is en gaat vervolgens flink toeren maken om koolstofopbouw weg te branden. Maar werkt het eigenlijk wel? Engineering Explained ging op onderzoek uit en komt met het onverlossende antwoord.

Hoe warm moet je motor zijn?

Je kunt hieronder de volledige uitleg volgen, maar voor wie geen zin heeft om te kijken: bij 200 graden bouw je de meeste koolstofresten op. Bij temperaturen boven de 325 graden breek je ze weer af. Deze temperaturen hebben overigens niets met je koelwater- of olietemperatuur te maken. De wijzers hiervan moeten gewoon omhoog blijven wijzen. Je hebt hier geen temperatuurmeters van in de auto.

Werkt het Italiaanse beurtje?

De conclusie is helaas niet eenduidig. Sommige motoren kunnen warm genoeg worden waar het zin heeft, als je ze lang genoeg flink gas geeft. Één keer doorhalen heeft geen zin. Andere motoren zullen niet warm genoeg worden en juist meer koolstof gaan opbouwen. Het antwoord geeft helaas weinig voldoening, maar het geeft je wel een reden om in naam van de wetenschap een keer de Autobahn op te zoeken en je auto van jetje te geven.

Veel toeren maken goed voor de motor?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws