Een Italian tune-up, of simpelweg het Italiaanse beurtje, is de benaming voor het even flink op z’n donder geven van je motor om hem schoon te branden. Vooral auto’s die veel korte stukjes rijden of enkel heel rustig worden gereden, hebben hier profijt van. Over de vraag of het slecht is om de motor flink door te halen, kunnen we kort zijn. Als de motorolie goed warm is (na zo’n 20 minuten rijden), kun je je auto gerust eens stevig op z’n staart trappen.

De theorie is simpel: je wacht tot de motor warm is en gaat vervolgens flink toeren maken om koolstofopbouw weg te branden. Maar werkt dit eigenlijk wel? Engineering Explained ging op onderzoek uit en komt met het niet echt verlossende antwoord.

Hoe warm moet je motor zijn?

Je kunt hieronder de volledige uitleg volgen, maar voor wie geen zin heeft om te kijken: bij 200 graden bouw je de meeste koolstofresten op. Bij temperaturen boven de 325 graden breek je ze weer af. We hebben het dan over temperaturen in en rond de verbrandingskamer, die nooit zullen overeenkomen met je koelwater- of olietemperatuur. Naar de metertjes op je dashboard blijven staren heeft dus weinig zin (behalve om in de gaten te houden dat alles goed blijft gaan).

Werkt het Italiaanse beurtje?

De conclusie is helaas niet eenduidig. Sommige motoren kunnen warm genoeg worden op de plekken waar het zin heeft als je ze lang genoeg hard laat werken. Één keer doorhalen heeft sowieso geen zin. Andere motoren zullen niet warm genoeg worden en juist meer koolstof gaan opbouwen. Het antwoord biedt helaas weinig voldoening, maar het geeft je wel een reden om in naam van de wetenschap een keer de Autobahn op te zoeken en je auto van jetje te geven. Gewoon, voor de zekerheid.

Veel toeren maken goed voor de motor?

Reacties

  • Pieter-Jan heeft op 10 oktober 2021 geschreven:

    Ik zeg maar zo ik zeg wezebeeh

    Reageer
  • Mart heeft op 17 oktober 2020 geschreven:

    Haha Peter,
    Met je Beamer zeker 👍

    Reageer
  • Peter heeft op 17 oktober 2020 geschreven:

    Een paar (honderd) kilometers met een caravan rijden heeft voor mijn auto een soortgelijk, zo niet beter, effect opgeleverd: hoger in de toeren jagen kan wel, maar als de (trek)belasting voor de motor alsnog beperkt is dan vraag ik me idd af of de boel heet genoeg wordt waar dat moet….

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)