Elk voordeel heb z’n nadeel, zei ooit een bekende voetballer en dat geldt ook voor auto’s. Steden raken zo verstopt, dat het verstandig is alleen compacte auto’s te rijden om de verkeersstroom enigszins op gang te houden.
Het is juist in stadsverkeer dat er veel kop-staartbotsingen plaatsvinden, een aanrijding waarbij er kans bestaat op een whiplash. Afgezien van de blikschade zijn verzekeraars hier natuurlijk niet blij mee. Daarom wordt in Groot-Brittannië ieder jaar een test gedaan met de stoelen van stadsauto’s.
En dan blijkt dat slechts twee auto’s de beoordeling ‘acceptabel’ krijgen; de Renault Twingo en de Smart Fortwo. De zo populaire Fiat 500 kwam er met ‘marginaal’ duidelijk minder vanaf, terwijl auto’s als de Ford Ka en Fiat Panda duidelijk ‘onvoldoende’ scoorden.
Auto’s die net een slag groter zijn, blijken in deze test voor tweederde ook op ‘marginaal’ en ‘onvoldoende’ uit te komen met als gunstige uitzonderingen de Renault Clio en Modus die als ‘goed’ worden bestempeld. Grotere auto’s scoren op dit punt doorgaans beter omdat de kwaliteit van de stoelen simpelweg beter is. Overigens is het goed nieuws dat door de jaren heen de kwaliteit toeneemt.
Reacties