Deze Renault 5 Turbo 2 wil je hebben, reken er maar op

Er zit echter wel een onverwacht prijskaartje aan

Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2h
Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2
Renault 5 Turbo 2h
Renault 5 Turbo 2

Een ton voor een Renault 5? Ja, een ton voor een Renault 5. En dat terwijl ‘ie niet eens geschikt is om boodschappen mee te doen: de achterbank en kofferbak hebben in deze hatchback plaats moeten maken voor het motorblok.

Dit is namelijk niet zomaar een Renault 5, maar een Renault 5 Turbo 2. En zoals bij zoveel epische sportwagens uit de jaren tachtig het geval is, begint ook het verhaal van de R5 Turbo bij de autosport. Om mee te mogen doen aan rally’s moest Renault met een potente productieauto komen en er 400 van bouwen. Het merk besloot haar succesvolle R5 een radicale transformatie te laten ondergaan. Met de extravagante Turbo als resultaat.

Een bizar project

De Renault 5 Turbo 2 mag dan z’n uiterlijke kenmerken en typeaanduiding gemeen hebben met de standaard R5, onderhuids is hij totaal anders. Niet in de laatste plaats vanwege de positie van het  ­motorblok. De knappe technici van huistuner Alpine bekokstoofden in hun fabriek in het Franse Dieppe een bizar plan. Ze besloten de motor uit de neus van de auto te halen en net voor de achteras te monteren. Daarvoor moesten zowel kofferbak als achterbank het veld ruimen, maar dan had je ook wat: een hatchback van nog geen 1.000 kilo met een 162 pk sterke middenmotor. En met achterwielaandrijving, nota bene.

Onder andere om de nieuwe turbomotor van luchttoe- en -afvoer te voorzien, mocht Marcello Gandini van designhuis Bertone een nieuwe koets voor de kleine Renault ontwerpen. Met name de veel dikkere kont met luchtinlaten is karakteristiek voor deze extravagante hot hatch. Een ander design­element dat onweerstaanbaar is: de spoiler die al begint aan de basis van de a-stijlen, via de daklijn naar achteren loopt en uiteindelijk boven de achterruit samensmelt. Lekker hoor.

Renault 5 turbo werd een legende

Inmiddels weten we: de R5 Turbo was een verkoopsucces binnen z’n eigen niche. Dus breidde Renault de dolle familie uit met de Turbo 2. Dezelfde auto, maar dan voorzien van een groter aantal standaard Renault-onderdelen, waardoor hij qua prijs net even wat vriendelijker uitviel. En dat terwijl hij qua prestaties totaal niet onderdeed voor z’n lichtere, duurdere broeder.

De Renault 5 Turbo en Turbo 2 zijn ontegenzeggelijk huzarenstukjes van de auto-industrie van de jaren tachtig. Eigenlijk zouden ze bij iedereen op het wensenlijstje moeten staan. Jammer alleen dat ze – net als vrijwel al het andere leuke spul – de ­laatste jaren zo bizar duur zijn geworden.

Deze Renault 5 Turbo 2 zal op 5 oktober 2018 geveild worden op The Zoute Sale. Hij moet tussen de €90.000 en €110.000 euro gaan opbrengen. Wil je meer weten? Kijk dan even op de site van veilinghuis Bonhams.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws