01. Banden met een agrarisch formaat
Allereerst trappen we de open garagedeur in. De F1-banden voor 2017 worden formaatje tractor. De achterbanden meten straks 405 millimeter achter en 325 millimeter voor de voorbanden. De natuurkunde leert dat je meer grip hebt als meer rubber het asfalt aanraakt, dus gaan de coureurs straks harder de bocht om. Nog een gevolg van deze bredere banden is dat de auto’s er fenomenaal van gaan uitzien. De oude bandjes lijken ineens wel onder een Prius uit te komen.
02. Twee nieuwkomers
Lance Stroll en Stoffel Vandoorne vervangen beide coureurs die met pensioen gaan. Button en Massa hangen allebei hun helm aan de wilgen. Beide coureurs hebben een lange en veelal succesvolle carrière gehad en vinden het nu mooi geweest met de Formule 1. Stroll zal plaatsnemen in de Williams. De Belg Vandoorne heeft dit seizoen al één race gereden voor McLaren, waar hij komend seizoen een vast plekje krijgt.
03. De grote stoelendans
Ook rijdt een aantal coureurs straks voor een ander team. Ocon, die pas halverwege dit seizoen Haryanto verving in de Manor, gaat volgend seizoen rijden voor Force India. Dit betekent dat Hulkenberg plaats moet maken. Hij vertrekt naar Renault. Hier is een plekje vrijgekomen omdat Kevin Magnussen vertrekt naar Haas. Guitiérrez is voorlopig het slachtoffer van deze stoelendans, hij heeft vooralsnog geen stoeltje. Sauber heeft nog één vrije plek en Manor twee. De laatste resultaten van de Formule 1-stoelendans zullen dus hier beslist worden.
04. Meer downforce
De koolstofvezel-downforce-machines moeten elk jaar aan specificaties voldoen die door de FIA zijn opgesteld. Voor 2017 zijn deze specificaties gemaakt voor meer snelheid. De vleugels worden, net als de hele body, wijder en lager en creëren dus meer downforce. Meer downforce zorgt weer voor meer grip en snellere rondetijden. De FIA claimt dat de aanpassingen zorgen voor 5 tot 6 seconden tijdswinst per ronde.
05. De coureurs moeten naar de gym
Dit heeft ook een effect op de coureurs. Doordat zij harder door de bocht gaan, worden ze geconfronteerd met hogere G-krachten. Max zal dus een extra keertje naar de sportschool moeten. Never skip nekspier-day. Ook nieuwkomers Lance Stroll en Stoffel Vandoorne moeten flink aan de bak om fysiek klaar te zijn voor aankomend seizoen.
06. De Formule 1-kalender voor 2017 ziet er anders uit
De belangrijkste verandering op de kalender is het ontbreken van de GP van Duitsland. De organisatoren konden niet genoeg geld bij elkaar sprokkelen, dus als je van plan was om volgend jaar bij onze oosterburen Max aan te moedigen, zul je je plannen moeten veranderen. Een aantal races verandert van tijdstip, maar hier zal niemand van wakker liggen. Of juist wel.
07. Niets is zeker
De veranderingen voor het Formule 1 seizoen van 2017 moeten ervoor zorgen dat het veld weer wat opgeschud wordt. Max zal hier misschien van kunnen profiteren. Red Bull krijgt namelijk een geheel nieuwe TAG Heuer motor voor het volgende seizoen. Wie weet zien we volgend jaar wel weer een Red Bull team dat de meeste races domineert en kan Max een gooi doen naar het kampioenschap.
In Australië wordt op 26 maart 2017 de eerste GP gereden. Dan zien we hoe de verschillende teams ervoor staan.
Foto: Red Bull Content Pool
Reacties