Haast iedereen is het eens over de toekomst van de auto; die is elektrisch. Maar wanneer het grote omslagpunt is, daar is nog discussie over. Maar, als het kabinet zijn zin krijgt, worden er vanaf 2030 geen benzine- of dieselauto’s meer nieuw verkocht in Nederland.

Dat melden bronnen aan De Telegraaf. En voor de slimme handelaars: parallelimport van de brandstofauto’s wordt dan ook direct verboden. Het verhandelen van tweedehands auto’s en het rijden in bestaande benzine- en dieselauto’s is dan nog niet verboden. Je wordt nog niet uit je bestaande auto gekickt. De plannen staan in het (ook nog niet definitief zijnde) Klimaatakkoord.

In het Klimaatakkoord staan tevens voorstellen om de accijns op benzine en diesel met 1 cent te verhogen in 2020. De VVD, CDA, D66 en ChristenUnie willen deze kabinetsperiode in ieder geval géén rekeningrijden. De plannen zijn dat dat ergens in 2024 moet komen.

Advertentie

Reacties

  • A.Kamma says at 23 december 2018:

    Maak dan ook de verkoop van snorfietsen, brommers en scooters elctrisch.

    Reply
  • Jan vd V says at 23 december 2018:

    Het volgende probleem van electrisch rijden is een giga hoeveelheid aan benodigde accu’s voor de auto’s De grondstoffen daarvoor worden weer opnieuw aan onze aarde onttrokken met een hopeloze vervuiling tot gevolg. Denk eens in als het gehele autopark van de wereld uiteindelijk electrisch is dan heb je dus een milieuvervuiling die niet te overzien is Ook is er weer electrisch energie nodig voor het opladen enz enz……. Dit is weer een hele achterhaalde keuze van dit kabinet Laten we in ieder geval waterstof verder ontwikkelen tot een neutrale energiebron waar iedere wereldbevolker het meest mee gebaat is.

    Reply
  • M. says at 22 december 2018:

    Dan wordt het direct verhuizen naar het buitenland. Ik wil niet eens elektrisch rijden.

    Reply
  • Ramon says at 22 december 2018:

    De elektrische auto gaat het niet worden, maar NL heeft als eerste de fout gemaakt zoveel laadstations neer te zetten en wil kosten wat het kost proberen dit project te redden. In Duitsland zijn ze slimmer, daar zetten ze veel waterstofstations neer (Laat daar nu ook de auto industrie zitten voor Europa die bepalend gaat zijn in de keuze voor de toekomst). De uitvinder van de Prius bij Toyota geeft openlijk toe dat ze niet meer investeren in de Prius, maar vol inzetten op waterstof (dat zijn toch mensen met kennis van de materie) en ook zijn afgedankte accu’s net zo’n probleem als radio actief afval, want er is nog altijd geen oplossing gevonden voor de afvoer en/of verwerking hiervan (ofwel vol inzetten op elektrisch, maar de ogen dicht doen voor het volgende probleem, typisch de NL regering). En dan een klimaat akkoord proberen te maken zonder daarbij de werkelijkheid voor ogen te houden voor de échte veroorzakers, namelijk de vliegtuigen en (grote) schepen/boten. Nee, de burger pakken, wetende dat dit niet substantieel zal bijdragen bij het échte probleem, maar wel goed is voor de muntjes. Struisvogel politiek ten top! Tevens heeft de productie van een elektrische auto al meer CO2 uitgestoten dan een benzine auto ooit zal leveren bij gebruik! En het rendement van een waterstof auto word nog altijd substantieel beter (zonder toekomstig afval probleem) waar de elektrische auto is uitgekakt qua rendement en enkel kan worden verbeterd door nóg grotere accu’s en dus vervuilers voor de toekomst waarvoor geen afvalverwerking mogelijk is

    Reply
  • Ronald says at 22 december 2018:

    Ten eerste zijn elektrische auto’s vervuilend. Dat komt omdat onze kolencentrales en bruinkool centrales nog steeds volop elektriciteit produceren. Zonne en wind energie zijn maar een fractie en heel vaak leveren zij niks op. We zijn hier niet in de Sahara maar in Nederland.
    De prijs van een elektrische auto is nu 4 x de prijs van een normale benzine auto. Bij gebruik is de afschrijving veel te hoog.

    De industrie word aan alle kanten ontzien. Omdat we o zo bang zijn voor de concurentie positie van Nederland. Er zijn bedrijven die toch een hoop energie verknoeien omdat het bijna niks kost. Elektriciteit voor een groot bedrijf kost 2ct per Kw. U betaald meer dan 10 x zo veel plus een berg belasting voor de aansluiting. Meten met 2 maten ? Ja zeker.

    Als we allemaal straks op elektriciteit zijn overgeschakeld komen er 8 tarieven voor elektriciteit. Afhankelijk of er veel wind of zonne energie is. Enfin op een koude winterdag is dat er niet. Dus betaald U de hoofdprijs voor elektriciteit tot 5 x zoveel als nu. Niet doen dus. Gewoon op gas blijven. Desnoods een allesbrander want dit kan zo niet.
    Dan zegt men ja koop maar een groote accu thuis en laad die maar op met goedkope elektriciteit. Zo een accu kan tot 2000 keer geladen en ontladen worden. Stel dat de kosten dalen voor zo een accu tot 100 Euro per Kw. Dan nog betaald U 5ct extra voor elke kilowatt die u gebruikt over de levensduur van de accu, exlc rente, installatie etc. Dus eerder een dubbeltje mits ze dus voor 100E per kW worden aangeboden (nu nog 400E en meer), Brandgevaarlijk zo een accu? Reken maar van Yes.

    Ja natuurlijk moet er wat gebeuren. Waarom kan de luchtvaart onbeperkt blijven groeien en blijven vervuilen. Waarom telt dat niet mee voor CO2 emmissie voor een land. Als we dan toch nog iets moeten doen. Gooi dan die luchtvaart voor 90% plat. Oke dan maar geen Ryan air naar zuid Europa voor 40 euries. Iedereen wil schiphol kleiner, niemand wil die luchthaven in de Flevo polder die het laaste schone stukje van de Veluwe gaat verpesten. Het laaste stukje van nederland waar je van je rust kan gaan genieten word nu ook opgeofferd aan die vieze smerige luchtvaart.
    Waarom moet de auto elke keer de pispaal zijn?

    Ik weet het wel dat is de bekende melkkoe. Kom op regering in nederland bedenk eens wat beter. ALs we allemaal uit de auto stappen ligt nederland plat. Kom eens met een alternatief zoals goed openbaar vervoer. Moet je die treinen eens zien na de privatisering. Wat een mafkezen.

    Kijk eens naar Rijkswaterstaat hoe ze projecten doen. Een hele procedure en er word gemeten hoe je scoort volgens bepaalde critera. Je krijgt dus perfecte scores maar geen techniek die werkt. Gevolg reddingsboten die niet tegen golfen kunnen. Tsss makezen. Word eens wakker in je glazentoren in Utrecht.

    • Mikebike Slooven says at 22 december 2018:

      Ronald,..dikke vette eens!!!
      Vooral dat vliegen, zout op man met je steden trips, millieu vervuilende port drinkende we moeten iets leuks met elkaar doen tijdens onze slappe midlifecrisis vrouwenplannen…

      Reply
    • roy says at 22 december 2018:

      Natuurlijk is electriciteit niet 100% schoon, maar het rendement ligt veel hoger. Een electromotor zot tussen de 90-95%rendement, terwijl een benzinemotor amper aan de 40% komt. De rest wordt weggegooit in de vorm van warmte. Daarnaast heeft een centrale ook een heel hoog rendement, zodat ook daar (in verhouding) weinig verspilt wordt.

      En kernenergie is toch de toekomst, dus who cares.

      Roy

      Reply
    Reply
  • joost says at 21 december 2018:

    defensie verstookt tussen de 150 en 200 miljoen liter per jaar!!! gaan die ook elektrisch rijden?en vliegen met die nieuwe straaljagers?

    Reply
  • Ruud Broere says at 21 december 2018:

    Moet je ook geen cruiseschip meer binnen laten varen want de uitstoot is het zelfde als miljoen auto’s bij elkaar en ze meren midden in de stad als ze dat doen mogen ze de auto verbannen.

    Reply
  • Gert-Jan says at 21 december 2018:

    wordt wel beetje moe…vervoer is verantwoordelijk voor 25% van de CO2 uitstoot….daarvan is 10% voor rekening van scheep- en luchtvaart…kortom, 15% van de CO2 uitstoot komt door personen- en vrachtvervoer over de weg……ms. dat we ook even naar de andere 85% moeten kijken ipv alleen automobilisten pesten?
    Weten de heren ook al waar de stroom vandaag gaat komen voor 6 mln electrische auto’s? Naast iedere lantaarnpaal een windmolen?
    Je moet er toch niet aan denken dat ook Groenlinks nog in dit kabinet zou zitten…

    Reply
  • Dolf says at 21 december 2018:

    de laatste tijd krijg ik de indruk in een soort nachtmerrie verzeild te raken….
    het kleinste maar dichtstbevolkte land in Europa gaat de wereld laten zien hoe duurzaam we worden…..China en Rusland zijn helemaal in paniek !
    Allemaal aan de electrische auto en aan de warmtepomp…

    Wat is de werkelijkheid : accijns/belasting omhoog……

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie