Zomerlucht, dat klinkt als de geur die momenteel in de spits in de trein hangt. Een combinatie van oud zweet en iets te veel deo om dit oude zweet te verdoezelen. Maar zomerlucht voor de banden bestaat ook. Een soort van. Je kunt niet naar de garage om de winterlucht te laten vervangen door zomerlucht. Al zijn er vast garagisten die dat graag voor je doen tegen een leuk uurloon als je het voorstelt. Nee, het gaat er meer om dat je je bandenspanning een extra keer moet controleren.

Bandenmerk Bridgestone brengt vandaag een persbericht uit met een waarschuwing dat de hoge temperaturen kunnen zorgen voor een klapband. Het bandenmerk zegt dat slijtage, een te zware belading en vooral een verkeerde bandenspanning vaak de oorzaak zijn van een klapband. Te hoge spanning kan leiden tot overdruk, terwijl een te lage spanning zorgt voor extra wrijving. Beide situaties zijn extra risicovol bij zomerse temperaturen, zo zegt het merk.

De hittegolf kan zorgen voor klapbanden

Vaak is een te lage bandenspanning het grootste probleem, maar bij hoge temperaturen zet de lucht uit. Je krijgt dan te veel bandendruk. Het merk adviseert: ‘Wie veilig wil rijden, doet er goed aan om regelmatig de bandenspanning te controleren – zeker vóór vertrek op vakantie of tijdens langere ritten.’ We vermoeden dat voor de meeste Nederlanders dit niet zo’n issue is: mensen controleren eerder te weinig dan te vaak de bandenspanning en zullen dus eerder met een te lage druk rijden.

Bridgestone gaat zelfs nog wat verder: ‘Parkeer je auto, indien mogelijk, in de schaduw om uitdroging van de banden tegen te gaan. Lukt dat niet, bescherm je banden dan met een hoes of zelfs een handdoek. Beperk daarnaast het gewicht van je lading en vervang versleten banden tijdig.’ We hebben nog nooit iemand gezien die een handdoek over zijn wielen gooit. Het klinkt ons wat overdreven, als we eerlijk zijn. Maar hé, wij zitten er niet op.

30 reacties op “Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf”

  1. Wordt vaker geschreven, dat bij hogere temperaturen , door de hogere druk, de band kan klappen.
    Maar je moet juist de koud gemeten ( als temp in band= temp buiten band, dus bij 40 grC , in band ook 40 grC) en de warme druk, beslist niet verlagen.

    Dan meer warmteontwikkeling, maar bij die 40 grC minder afkoeling van het bandmateriaal, wat oververhitting van het band-materiaal kan veroorzaken.
    Dit mag maar ” NUL” keer voorkomen in het gebruik .
    Dan ontstaan er beginnende interne barstjes, die verder scheuren in de tijd, wat je daarna ook doet , tot misschien pas na een jaar zover, dat de band klapt , of loopvlak loslaat, en dan krijgen andere factoren de schuld.

    Ooit gelezen dat testnorm van autobanden is, dat een nieuwe, onbeschadigde band 2 a 3 x de referentiedruk aan moet kunnen. Referentiedruk van gewone sutoband 2,5 bar enXL/ reinforced/ extraload 2,9 bar, dus reken maar uit.

    Dus van die pakweg 0,5 bar hogere druk bij hoge buitentemperatuur, zal de band niet klappen.

  2. “We hebben nog nooit iemand gezien die een handdoek over zijn wielen gooit.”

    Is deze journalist ooit al op een camping geweest?

  3. “We hebben nog nooit iemand gezien die een handdoek over zijn wielen gooit. Het klinkt ons wat overdreven, als we eerlijk zijn”

    Nochtans sleurhutrijders doen dit al jaren als ze op de camping staan. Zon is echt niet goed voor je banden.

    • Niet alleen op de camping.
      Wordt veel vaker gedaan als een voertuig langer geparkeerd staat.
      UV beschadigd niet alleen lak maar veroorzaakt ook droogte schuurtjes in rubber.
      Maar velen hebben geen gevoel meer voor techniek en hierdoor wordt de kennis en kunde ook steeds slechter.
      En zul je de “oldtimer tricks” alleen nog in fancy YouTube filmpjes voorbij zien komen.
      Ipv van huis uit mee te krijgen.

  4. Hoeft bij mij niet. Ik heb water gekoelde banden die aangesloten staan op m’n radiateur van de airco. En s’avonds parkeer ik m’n auto sowieso in de sloot. Daarbij kunnen ze ook niet uitdrogen want ik heb modder vette banden🤷‍♂️

      • Als dán je band klapt kan je een nieuwe auto kopen én de weg moet dan ook nog gerepareerd worden omdat er dan een gat is in geslagen! Met andere woorden: pas op met stikstof in je banden te doen! Het is géén “wondermiddel”…

    • Mij is geleerd dat de lucht om ons heen al van 79% uit stikstof bestaat. De zuurstof vervliegt na verloop van tijd waardoor de band dus eigenlijk bijna 20% zachter wordt. Wanneer je de band opnieuw bijvult, vul je dit opnieuw met 79% stikstof enz. enz.

      In theorie zou je dus na een paar keer bijvullen met gewoon lucht al 95% stikstof in je band hebben. Toch?

  5. Goed verhaal, lekker kort… De meeste mensen doen wat er op het stickertje ergens in de auto staat. Afhankelijk van het aantal personen. Of, je laat het aan je garage over en kijkt er niet naar om. Overigens een leuke tip. Ik heb spul dat ik op de banden kan smeren om uitdroging tegen te gaan. Uiteraard niet op je loopvlak doen.

Laat een antwoord achter aan Deurposter Reactie annuleren

(verplicht)