Geen andere snelweg in Nederland nodigt zo erg uit tot 130 km/u rijden als de slaapverwekkende landingsbaan A2. Vijf banen en negentien kilometer prima asfalt om de reistijd aan mootjes te hakken. En even leek het erop dat we overdag, net als ‘s avonds, daar ook 130 km/u mochten rijden – het stillere asfalt ligt er al.

Minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen laat weten dat de geplande snelheidsverhoging van 100 naar 130 km/u niet doorgaat. Volgens de bestuursrechter mag de overheid niet zomaar het besluit nemen om de maximumsnelheid op de A2 te verhogen omdat de stikstofuitstoot rond kwetsbare natuurgebieden te hoog zou worden.

Na 19:00 uur mag je (voorlopig…) 130 km/u blijven rijden op de A2. Een adviescollege brengt nu de uitstoot in kaart en brengt advies uit over de snelheidsverhoging. Er is dus een kans dat de verhoging alsnog doorgaat. Het asfalt is er in ieder geval klaar voor – daarvoor was de snelweg afgelopen zomer vaak genoeg dicht.

Snelheid omlaag op andere plaatsen

Op andere plaatsen gaat de maximum snelheid omlaag van 130 naar 120 km/u. Op de A1 tussen Barneveld en knooppunt Beekbergen bijvoorbeeld, en op de A28 tussen Strand Nulde en Strand Horst. Ook op de A28 tussen Knooppunt Hattemerbroek en Strand Horst gaat de snelheid omlaag, net als op de A50 tussen knooppunt Beekbergen en de aansluiting Epe.

En dus zou je, als zwartkijker, ook kunnen vrezen dat dat adviescollege ook het laatste beetje plezier dat de A2 ons nog brengt, ingepakt met een mooie strik en voldoende gefrankeerd richting de Filistijnen zal sturen. We zullen zien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)