Als de plannen in de Voorjaarsnota van 2023 doorgaan, dan worden de verkeersboetes volgend jaar 10 procent hoger. Maar in veel gevallen nèt iets meer, omdat de overheid de boetebedragen voorheen altijd in tientallen naar boven afrondde. Zelfs een boete van 271 euro werd dit jaar afgerond naar 280 euro. Een boete die 50 euro is dit jaar, wordt dan geen 55 maar 60 euro in 2024.

Update 15/09/23: Het OM gaat nu ook in protest en wil veelvoorkomende boetes met 30 procent verlagen. Volgens Het Parool zou de boete voor niet-handsfree bellen dan geen 420 euro kosten, maar 294 euro. Of eigenlijk 300 euro, want er wordt vaak in tientallen afgerond. We hebben een overzicht toegevoegd met de 30 procent ‘korting’.

Lees ook: Zo hoog worden de verkeersboetes in 2025

Er is nog geen overzicht van verkeersboetes voor 2024 afgegeven, maar aan de hand van de huidige bedragen kunnen we al een lijstje van voorbeelden maken. Elk jaar is er een aantal boetes dat los van de inflatiecorrectie een extra stijging krijgt, omdat er bijvoorbeeld besloten is dat de overtreding harder bestraft moet worden.

Hieronder zie je de bedragen voor verkeersboetes in 2024 als de 10 procent verhoging doorgaat én als dezelfde manier van naar boven afronden gehanteerd blijft. Ook hier geldt dat er nog administratiekosten bovenop de boetebedragen komen. We zetten er ook bij wat de boetebedragen zijn als er 30 procent van het bedrag afgaat. Let op dat niet alle boetes in aanmerking zullen komen voor deze verlaging.

Verkeersboetes van 60 euro (was 50 euro)

Met verlaging van 30 procent: 50 euro

  • Kentekenbewijs niet goed leesbaar
  • Weigeren kentekenbewijs te laten zien

Verkeersboetes van 150 euro (was 110 euro)

Met verlaging van 30 procent: 110 euro

  • Rijden met verlopen rijbewijs (minder dan 1 jaar verlopen)
  • Rijden met onleesbaar rijbewijs
  • Stilstaan op fietspad, oversteekplaats, tunnel, gele streep of bushalte
  • Fout parkeren of niet betalen voor parkeren
  • Geen verlichting voeren in de bebouwde kom

Verkeersboetes van 180 euro (was 160 euro)

Met verlaging van 30 procent: 130 euro

  • Kenteken niet goed leesbaar
  • Geen gordel dragen
  • Rijden zonder geldige APK (m.u.v. naar het keuringsstation)
  • Met een ‘2toDrive’-rijbewijs rijden zonder begeleider
  • Rijden over voet- of fietspad
  • De auto gevaarlijk of hinderlijk neerzetten
  • Stilstaan op kruispunt (niet blokkeren)
  • Signalen geven op andere manier dan is toegestaan
  • Geen verlichting buiten bebouwde kom of bij belemmerd zicht
  • Onnodig gebruik maken van berm
  • Over de busbaan rijden
  • Eén te veel versleten of beschadigde band

Verkeersboetes in 2024 van 270 euro (was 240 euro)

Met verlaging van 30 procent: 190 euro

  • Onnodig links rijden op autoweg of autosnelweg
  • Kinderen niet in het kinderzitje
  • Meer passagiers dan er autogordels zijn vervoeren

Verkeersboetes van 310 euro (was 280 euro)

Met verlaging van 30 procent: 220 euro

  • Weigeren te blazen of speekseltest
  • Rechts inhalen
  • Onnodig veroorzaken geluid
  • Buiten autoweg of autosnelweg onnodig links rijden
  • Kruispunt blokkeren
  • Geen voorrang aan rechts verlenen
  • Bij afslaan geen voorrang verlenen
  • Onnodig gebruik maken van vluchtstrook
  • Dit lijstje jatten van TopGear zonder bronvermelding
  • Niet stoppen voor rood stoplicht
  • Over verdrijvingsvlak of puntstuk rijden
  • Lekkage bij brandstofsysteem

Overige verkeersboetes in 2024

  • Mobiel vasthouden (van 380 naar 420 euro)
    Met verlaging van 30 procent: 300 euro
  • Parkeren op gehandicaptenparkeerplaats (350 euro naar 390 euro)
    Met verlaging van 30 procent: 270 euro
  • Bestickerde auto ergens parkeren met doel reclame te maken (210 naar 240 euro)
    Met verlaging van 30 procent: 170 euro
  • Voorrangsvoertuig geen voorrang geven (350 naar 390 euro)
    Met verlaging van 30 procent: 270 euro
  • Lekke uitlaat (320 naar 360 euro)
    Met verlaging van 30 procent: 250 euro
  • Te luide uitlaat tot 4 dB (320 naar 360 euro)
    Met verlaging van 30 procent: 250 euro

Dit artikel is oorspronkelijk op 1 mei 2023 geplaatst. Het bericht is geactualiseerd

Reacties

  • Chris heeft op 15 september 2023 geschreven:

    Inkomensafhankelijke boetes zijn belachelijk en asociaal want veel verkeersovertredingen worden gedaan door onbeschofte jongelui met uitkeringen of nauwelijks officieel inkomen en die zouden dan vrijwel niets hoeven te betalen. Voor drugsdealers en andere zwartwerkers geldt hetzelfde.

    Die belachelijke boetes in Scandinavië zijn voor mij een extra reden om daar nooit naar toe te gaan.

    • Maarten heeft op 15 september 2023 geschreven:

      Hai Chris,

      Lees je even mee met wat ik schreef:

      “En het zou Nederland sieren als dit de minimale (L E Z E N) bedragen zijn en je een multiplier krijgt gebaseerd op je inkomen.”

      Dus dit zijn en blijven de minimale bedragen, ook in Finland…
      Je veronderstelling dat iemand zonder geld dus niets hoeven te betalen is dus onwaar.

      Je tweede aanname, dat jij als buitenlander in Scandinavië ook onderhevig zou zijn aan een extra verhoging gebaseerd op een eventueel hoog vermogen / inkomen, is ook onwaar en hoeft voor jou dus niet een extra reden te zijn nooit naar Scandinavië af te reizen.

      Reageer
    Reageer
  • Victor heeft op 25 mei 2023 geschreven:

    Je mobiel vasthouden moet naar 1000 euro, en kinderen niet in een zitje of vast of los op schoot moet naar een half jaar gevangenis straf. Evenals kinderen alleen in een auto laten zitten, tijdens een boodschap.

    • Maarten heeft op 15 september 2023 geschreven:

      En het zou nederland sieren als dit de minimale bedragen zijn en je een multiplier krijgt gebaseerd op je inkomen.
      Zo zal een multimiljonair even huiverig zijn voor een mogelijke verkeersboete als iemand die net de eindjes aan elkaar kan knopen.

      Zo zijn er in Finland wel eens boetes uitgeschreven boven de 100.000 euro voor 30KM/h te hard rijden. (bijvoorbeeld 50KM/h rijden in een woonwijk waar kids lopen)

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear