Als je maar vaak genoeg ‘Groen!, Groen!’ blijft roepen naar het verkeerslicht gaat het rode lampje vanzelf een keer over in de groene licht. Met je grootlicht spelen schijnt ook niet te werken. Omdat deze techniek schijnbaar niet waterdicht genoeg is, gaan onderzoekers op zoek naar andere manieren om weggebruikers korter te laten wachten bij een stoplicht. Studenten van de universiteit van Michigan hebben hierin misschien wel een doorbraak gevonden.
Daarvoor is belangrijk om te weten dat wij hier in Nederland detectielussen in de grond hebben zitten. Dit zijn sensoren die afgaan wanneer er gewicht op komt te staan. Zodra de sensor afgaat, wordt er een seintje verstuurd naar het verkeerslicht wat hierdoor weet dat er iemand staat te wachten. In de Verenigde Staten zijn ze nog niet zover.
Daar werken de meeste verkeerslichten op vooraf ingestelde patronen verdeeld over de ochtend, middag, avond en nacht. Er liggen geen detectielussen, omdat dat teveel geld zou kosten. Zo’n systeem kan 50.000 dollar per kruispunt kunnen kosten, zeggen de onderzoekers. Met ongeveer 320.000 verkeerslichten in de VS kun je je voorstellen dat de overheid die zak met dollars liever ergens anders aan besteedt.
Zo kunnen verkeerslichten sneller op groen springen
De studenten kwamen met een alternatief. Auto’s met GPS-navigatie delen informatie over de auto met een systeem dat weer kan communiceren met verkeerslichten. Het systeem weet bijvoorbeeld wanneer je remt, stilstaat en welke route je gaat afleggen. Doordat de navigatie wordt gedeeld, kan het verkeerslicht op groen springen voordat je stil hoeft te gaan staan. Tenminste, zolang er niemand van links of rechts komt.
De studenten deden achttien maanden lang onderzoek naar de werking van het systeem. Op 34 kruispunten werd het systeem geïnstalleerd. Dankzij een samenwerking met GM deelden verschillende Cadillacs, Buicks en Chevrolets de locatie van de auto en de ingestelde route. Volgens de onderzoeksresultaten zouden auto’s gemiddeld 20 tot 30 procent minder tijd verliezen bij een verkeerslicht.
De studenten zijn uiteraard erg blij met de vondst. Naast General Motors werkte ook de Amerikaanse overheid mee aan het onderzoek. Of het systeem ook op grote schaal gebruikt kan worden, moet uit een vervolgonderzoek blijken. Het zou in ieder geval een stuk voordeliger zijn dan de detectielussen. Mocht het in de VS goed werken, dan zou de techniek ook naar hier kunnen komen.
Dinkes heeft op 24 maart 2024 geschreven:
De beste manier in mijn ervaring, is om iets te proberen te doen. Zoals de cd verwisselen, of een snoepje pakken of zo. Zodra zo’n stoplicht ruikt dat je de rijd nuttig wil gaan besteden, gaat ‘ie gauw op groen.
Rob heeft op 24 maart 2024 geschreven:
In Nederland en Vlaanderen zijn al veel verkeersregelsinstallaties die op GPS gebaseerde informatie van auto’s ontvangen en kunnen gebruiken. Dat heet in Nederland Talking Traffic en in Vlaanderen Mobilidata en wordt door de verkeerslichten onder meer gebruikt om verder weg te kunnen kijken. Navigatie apps en apps als Flitsmeister versturen constant dat soort informatie via internet.
Jaspert heeft op 24 maart 2024 geschreven:
Als je wandelt of fietst is er in Nederland de app Schwung die verkeerslichten op groen zet voor je. Voor gratis. Bij deelnemende gemeenten en dat zijn er best veel!
Robin heeft op 24 maart 2024 geschreven:
In Vlaanderen heet de app SWAY voor fietsers en voetgangers.
Stoplichtkabouter heeft op 24 maart 2024 geschreven:
Sommige lussen staan niet goed afgesteld, zodat ze niet reageren op motorfietsen.
Dan sta je daar bij een rustig kruispunt, en ga je op een gegeven moment maar door rood.
Bij drukke kruispunten komt er vanzelf een auto achter je staan, ven wordt ie op een gegeven moment groen.
Ook als er een paar keer over de lussen heen is geasfalteerd worden de lussen minder gevoelig.
Dan heb je ook nog mensen die niet weten hoe lang hun auto is, en die blijven dan een paar meter voor de stopstreep staan.
Dan kan je wachten tot je een ons weegt, maar wordt ie nooit groen.
Vooral niet als de 2e lus beschadigd is.
Verder kan je in Nederland de vri ‘s ook op cyclus zetten, zodat elke kant van de kruising een open tijd krijgt, en dat ie na zoveel seconden weer op rood springt.
Dan heb je ook nog de zenders die in bussen en hulpdiensten zit, waardoor de vri ook eerder op groen springt.
Dus zo eenvoudig als het in bovenstaand artikel omschreven is, is het zeker niet.
Dick heeft op 24 maart 2024 geschreven:
Fout 1….lussen gaan niet op gewicht maar op inductie. Als je iets wilt schrijven als journalist kopieer en plak niet teveel
Anthony heeft op 24 maart 2024 geschreven:
Als je de codes van de stadsbussen weet te hacken
Jaspert heeft op 24 maart 2024 geschreven:
En dan met lippenstift op je voorruit schrijven?
Canon-Eye heeft op 23 maart 2024 geschreven:
Gewicht op de detectielussen? Dat zal het vast niet (alleen) zijn, want er zijn veel detectielussen die smaller zijn dan de spoorbreedte van tal van personenauto’s. Die worden dus vaak helemaal niet belast door (een van) de banden, maar reageren blijkbaar toch op auto’s die erboven staan c.q. passeren.
Dat moet dus met iets anders te maken hebben, namelijk de metaalmassa die zich boven de lus bevindt en daardoor een verstoring van een elektromagnetisch veld veroorzaakt.
Jaspert heeft op 24 maart 2024 geschreven:
Zou het ChatGPT of Google translate zijn?
Jaspert heeft op 24 maart 2024 geschreven:
Slecht van een auto redactie dat ze nog denken dat het gewicht is haha. Nieuwe stagiaires?
Spatoog heeft op 24 maart 2024 geschreven:
Klopt helemaal. Ook wel een inductieve meetlus genoemd. Gewicht word niet gemeten. Deze lussen zitten ook bij poorten en in het klein in veel machines.