De bonkige SUV’s beginnen hun slankere broers te kannibaliseren. Jarenlang waren lange sedans de keuze van mensen die het breed konden laten hangen, maar volgens Automotive News Europe verkiezen kopers nu de grote SUV’s boven luxesedans. Zij doken in de cijfers van JATO om te kijken hoe het met de top 10 bestverkochte luxesedans gaat in Europa.

De verkoopcijfers van de Mercedes S-klasse, marktleider in z’n segment, dropten met 22 procent naar 5.205 stuks. De leeftijd van de kolos zou hiervan de oorzaak kunnen zijn, maar ook de recent vernieuwde 7-serie zakte met 8,9 procent (4.070 auto’s) – al kan dat ook iets te maken hebben met z’n uiterlijk. De Panamera dan? Die zakte met 31 procent naar 3.523 auto’s.

Voor Tesla waren de eerste vijf maanden van 2019 ook geen feest. Zij zagen de verkoopcijfers met 51 procent kelderen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 2.702 nieuwe Model S’jes werden in Europa verkocht. De Audi A8 was 6,1 procent minder in trek met 2.580 exemplaren. De Audi A7 bleef ongeveer gelijk met 3.887 nieuw verkochte auto’s.

Het is nog te vroeg om het verband tussen de afnemende populariteit van sedans en groeiende populariteit van grote SUV’s aan te wijzen, vindt JATO. De Audi Q8 en de BMW X7 zijn daarvoor nog niet lang genoeg op de markt. De X7 verkocht sinds mei al 1.042 keer, wat een uitstekende start is. Waar rook is, is vuur.

Wie waren de winnaars?

De absolute winnaar was de nieuwe Mercedes CLS. Met 4.689 exemplaren noteerde het merk een stijging van 76 procent. Hierbij moet gezegd worden dat de nieuwe CLS eind vorig jaar verscheen, en dat het dus volstrekt logisch is dat de verkopen toenemen. Hetzelfde geldt voor de nieuwe AMG GT 4-door, hiervan namen de verkopen toe naar 2.220 exemplaren (+18 %).

EV gaat het worden

Volgens Automotive News Europe biedt elektrotechniek hoop voor de grote sedans. Het grootste deel van alle nieuwe Panamera’s en 19 procent van de 7-series worden verkocht als plug-in hybride. Porsche sluit niet uit dat ze meer volledig elektrische Taycans gaan verkopen dan 911’jes. Van de AMG GT 4-Door zou ook nog een plug-in hybride komen.

Reacties

  • Chris heeft op 9 augustus 2019 geschreven:

    Logisch, een flinke SUV is veel praktischer, vaak net zo comfortabel en stoerder (in het artikel wordt vreemd genoeg de net op de markt zijnde Q8 en X7 genoemd, terwijl de Range Rover al jaren geldt als goed alternatief voor een luxe sedan, zo ook de X5, Jeep GC, Cayenne etc.). Ik was net op de luxieuse Costa Smeralda op Sardinië, daar zie je veel Range Rovers, Jeep Grand Cherokees en maar weinig S-klasses of andere top sedans.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Chris Reactie annuleren

(verplicht)