Auto’s zijn net voetbal: leuk om naar te kijken, fijn om iets van te weten of mee bezig te zijn. Maar de direct betrokkenen gaat het toch vooral om één ding. De knikkers. Winnen. De concurrentie verslaan. En meer van dat soort oorlogszuchtige taal. Verkoopcijfers zien we dan ook graag als een soort eindstand in de competitie – wie won er, wie steeg een plaatsje of raakte er een paar kwijt. Nu is dat al leuk van het ene op het andere jaar, maar wat gebeurt er als je het bekijkt over een periode van bijna 30 jaar? Via deze ‘paardenrace’ wordt dat
Verkoopcijfers 1991-2018: hoogte- en dieptepunten
Sommige merken maken in die periode ware glorietijden door. Met andere gaat het aanzienlijk minder florissant. Aan de top verandert relatief weinig. Neem Volkswagen. In 1991 neemt het nog een relatief bescheiden vierde plek in. Van 2001 tot 2005 is er een bescheiden dipje, maar dan neemt Wolfsburg de tot dan toe onbetwiste leiderspositie over van Opel (dat in de Kadett nog de bestverkochte auto van 1991 heeft). En staat hem nooit meer af. In 2018 is het ’t bestverkochte merk, en de Polo het bestverkochte model van Nederland. Ook de Up en Golf staan trouwens in de Top 10, op plekken 6 en 7.
Opel zelf schrikt daar kennelijk nogal van en raakt in een vrije val. 2013 is het dieptepunt, met een 8e plek. Maar vanaf dat moment gaat het weer crescendo, met een mooie derde plek vorig jaar. Ook de nummer 2 van vorig jaar, Renault, is redelijk stabiel. In 1991 nummer 7, daarna nooit lager dan de 6e plek. Opvallend is het drama dat Fiat heet. De Italianen staan in 1991 nog op plek 9, presteren wat wisselvallig maar staan eigenlijk altijd in de Top 10. Tot 2011 – dan is het in één streep van doffe ellende van nummer 7 naar een treurige 19e plek vorig jaar.
Nieuwkomers
Er zijn ook merken die in 1991 de Top 20 nog niet wisten te behalen, maar er anno nu bijna niet meer uit zijn weg te denken. Met een beetje nadenken kom je er vanzelf achter welke het zijn. Precies: de twee Koreanen, Kia en Hyundai. Die laatste viel weliswaar 27 jaar geleden maar nét buiten de Top 20, met een 21e plek. Hyundai piekte in 2006 met een fraaie 8e plaats, maar moet inmiddels genoegen nemen met plek 13.
Dat is misschien mede te wijten aan de stormachtige opkomst van zus Kia. In 1991 nog in geen velden of wegen (haha) te bekennen, inmiddels opgestoomd naar plaats 5. De derde nieuwkomer laat zich ook makkelijk raden: Tesla. Goed, plek 19, maar ze komen ook nog maar net kijken. Ook de vierde nieuwkomer is geen breinbreker. Natuurlijk: Skoda. Het voormalige sufferdje heeft zich onder VW’s vleugels ‘met stip’ weten te verzekeren van de 9e plaats.
Verdwenen
Vier debutanten – dat kan alleen maar betekenen dat er ook vier degradanten zijn. Het zal je opvallen dat die sneuneusjes in het begin van de grafiek niet eens genoemd worden. Nee, dat hebben wij niet gedaan om je te pesten. Dat heeft Jasper Verweij van de website www.kenteken.tv, degene die deze paardenrace gemaakt heeft, zo gedaan. Het roept echter wel de vraag op: welke merken zijn dat dan? Leuke uitdaging: probeer het eerst eens zelf te bedenken. Maak je geen zorgen: helemaal onderaan deze pagina staat het goede antwoord.
De vier verdwenen merken zijn Mitsubishi (vanaf plek 15), Daihatsu (17), Alfa Romeo (18) en Honda (19)
Reacties