De laatste tijd zie je een hoop berichten voorbij komen, variërend van elektrisch rijden is de toekomst tot niemand wil elektrisch rijden. Het is een vrij beladen onderwerp, dus de reacties zijn vaak behoorlijk emotioneel. Het nieuws voor nu is dat de autoverkopen van nieuwe elektrische auto’s wereldwijd met bijna 18 procent zijn gestegen: 1,3 miljoen stuks, maar liefst. Betekent dit dat iedereen tóch een elektrische auto wil?

We gaan het nieuws even voor je ontleden, zodat je zo goed geïnformeerd mogelijk aanwezig bent in de cappuccinocorner op kantoor. Uiteraard is de nuance van groot belang om het bericht goed te interpreteren. Allereerst gaat het om de verkoopcijfers van alle auto’s met een stekker, dus plug-inhybrides tellen ook mee. Dat is een beetje vreemd en komt over als valsspelerij. Alsof je gaat joggen naar de Burger King: er zit een gezond aspect aan, maar helemaal gezondheidsbevorderend is het niet.

Waarom zijn de verkopen van elektrische auto’s plotseling gestegen?

Europa heeft een belangrijk aandeel in stekkerauto’s (we gaan het geen EV’s noemen). Dat komt omdat sinds 2025 de nieuwe – en zeer strenge – uitstootregels van kracht zijn gegaan. Hierdoor moeten fabrikanten extreme boetes betalen als ze boven het toegestane gemiddelde van 95 gram CO2-uitstoot per kilometer zitten. Om die boetes te ontlopen, werden waarschijnlijk zoveel mogelijk vervuilende auto’s vorig jaar geleverd en de schonere auto’s ’toevallig’ dit jaar.

In China lopen de verkopen van elektrische auto’s eveneens terug, net als de verkopen van gewone auto’s. Dat komt vooral door de nationale vakantie na het nieuwe jaar in China. Dus daar zullen de verkoopcijfers de komende maand wel weer stijgen. In zowel China als Europa waren de verkoopcijfers van auto’s wel beter dan dezelfde periode vorig jaar.

Regelgeving heeft grote impact op de verkoopcijfers

De lokale verschillen zijn bijzonder interessant. Neem Frankrijk bijvoorbeeld; daar leek het de overheid een goed idee om plotseling de PHEV op gewicht te gaan belasten, een beetje zoals wij ook deden met het afschaffen van het halftarief. Dat zorgde voor een daling van 52 procent van de verkopen van PHEV’s in Frankrijk. In Duitsland nemen de verkopen van de EV toe met maar liefst 40 procent. Dat komt ook omdat de verkopen vorig jaar deze periode weer erg laag waren (toen er veel voordelen kwamen te vervallen).

Lees ook: Dieven hoeven geen elektrische auto: zo weinig EV’s worden er gestolen in Nederland

Dan hebben we tenslotte de Verenigde Staten. Sinds januari 2025 is er een nieuwe president die zich laat adviseren door de CEO van Tesla, maar tegelijkertijd meer olie wil boren. Het rare is: de verkopen van EV’s nemen toe in de VS, maar gek genoeg dalen de verkopen van Tesla daar flink. Dus men wil daar best een EV rijden, maar niet een Tesla. Dat beeld is wereldwijd te zien: Tesla ging 11,6 procent onderuit. Kortom, er gebeurt veel, maar die stekkerauto lijkt een blijvertje te zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)