Claimen dat de auto altijd van een persoon op leeftijd is geweest van wie de genen al twee generaties zijn doorgegeven, voldoet niet altijd om de prijs te krijgen die je wilt. Een wat doortraptere verkooptechniek is zelf meebieden om je eigen auto. De verkoper van deze witte Mercedes G-klasse deed dat ook, maar dat kwam hem letterlijk duur te staan.

De verkoper bood zijn spierwitte Mercedes-AMG G63 via een tussenpersoon aan op Bring A Trailer. De minimumprijs voor de veiling werd gezet op ongeveer 90.000 dollar. BAT hanteert als beleid dat de winnaar van de veiling vijf procent bovenop het winnende bedrag betaalt aan de website. Je kunt waarschijnlijk een beetje proeven wat er nu gaat komen.

De tussenpersoon had al gewaarschuwd aan de eigenaar van de G-klasse dat zijn auto niet echt ging opvallen binnen het aanbod van Bring A Trailer. En hij had gelijk: met nog minuten te gaan, vielen de biedingen tegen. Dus besloot de eigenaar zelf (samen met een vriendje) een paar biedingen uit te brengen, in de hoop dat iemand anders er nog overheen zou gaan.

De verkoper biedt zelf op de veiling van de Mercedes G-klasse

Uiteindelijk bood hij zelf 86.000 dollar, wat precies het minimumbedrag was voor de veiling. Het enige probleem met het snode plannetje van de verkoper, was dat er daarna niemand anders meer een bieding uitbracht. Het enige wat hij dus had gedaan, is ervoor zorgen dat de auto verkocht was aan zichzelf. Geen probleem zou je zeggen, tot je herinnert dat de website vijf procent verkoopcommissie rekent.

De vijf procent extra kosten kwamen neer op 4.300 dollar, wat omgerekend ongeveer 4.000 euro is. Hij moest dus 4.000 euro betalen voor zijn eigen auto. En bovendien is Bring A Trailer niet gediend van het trucje. Daarom is de verkoper verbannen van de website. Uiteindelijk verkocht de eigenaar zijn auto voor 85.000 dollar aan een dealer, en daar moet je die 4.300 dollar dus eigenlijk nog afhalen…

Reacties

  • Bertus heeft op 19 september 2023 geschreven:

    Je zou ook kunnen zeggen: geprobeerd, maar niet gelukt. De 85.000 dollar die hij van een dealer kreeg ligt ook niet eens zover onder de minimumprijs 86.000 dollar. Minus de winningbidfee dan. Maar in deze categorie handel moet je niet klein denken.
    Dat hij verbannen wordt van de veilingsite is logisch maar ook hypocriet. Sommige veiling zelf bieden ook mee om de prijs op te drijven. Althans als je de verhalen van de mensen die daar gewerkt hebben mag geloven. Nog erger is dat er op welbekende veilingen soms auto’s met bij bekende problemen doorverkocht zonder dat daar melding gemaakt wordt. Zelf helaas diverse malen aan de lijve ondervonden. Je komt er achter door in de onderhoudshistorie te kijken en desbetreffende dealers te bellen. Wij zijn grote afnemer, dus altijd goed gekomen . Maar blijft kwalijke zaak.

    • Win heeft op 20 september 2023 geschreven:

      Één van de bekendste veilingsites in Nederland (en België) werkt(e) zelf ook volgens dat principe.
      Ik bood op een bestelbus en er bood steeds iemand hoger. Ik stopte op mijn limiet, terwijl de andere ‘bieder’ nog één keer overbood. Daags erna werd ik door de mensen van de veiling gebeld, dat ze de ‘winnaar’ niet konden achterhalen en of ik toch niet de bus wilde kopen voor mijn hoogste bod. Daar heb ik vriendelijk voor bedankt, temeer omdat alle gefevens van een bieder moeten worden ingevoerd en gecontroleerd moeten worden.
      Helaas is het dus geen nieuw fenomeen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)