Afhankelijk van hoe je hersenen zijn geprogrammeerd, kunnen er twee dingen gebeuren bij het zien van deze verlaagde Ferrari’s. Of je krijgt een warm gevoel vanbinnen of je vuisten krampen onvrijwillig samen uit woede. Pak alvast een stel tissues voor je kwijl of tranen.
Verlaagde Ferrari
Ja, er is niks mis met je ogen. Dit is een verlaagde Ferrari Testarossa – één van de meest iconische auto’s uit de jaren tachtig. En als we zeggen verlaagd, dan bedoelen we ook pens-op-het-asfalt-laag. De Ferrari is niet de enige auto waaraan deze Japanse tuner zich vergreep. Auto’s van Porsche, Mercedes en Lamborghini ontsprongen de dans ook niet.
Wie verlaagt deze klassiekers nou?
De eigenaar van de platte posterauto is Kazuki Ohashi. Samen met zijn zakenpartner Tatsuya Yokoyama startte Madlane LTD – een garage die zich specialiseert in het extreem verlagen van supercars. Hun creaties zijn het antwoord op de popnagel-revolutie van Liberty Walk. Het doel is om opvallende en extreme auto’s te creëren die toch de originele lijnen van de exoten behouden.
Verlaagde Ferrari 355
De verlaagde Ferrari 355 is van Tatsuya. Zelfs als je geen fan bent van rode auto’s met een geel embleem met een paard erop, kun je de 355 haast niet lelijk noemen. Schoonheid en snelheid komen samen in een prachtige wigvorm van hebberigheid.
Kleine geschiedenisles: de 355 deelt voor het grootste deel zijn afmetingen met de 348. Zijn uiterlijk is anders en ontstond door meer dan 1.800 uur in de windtunnel. En op de een of andere manier werd de auto alleen maar knapper door de jaren heen.
De Japanner voegt luchtvering (of airride) van Air Lift Performance toe, Recaro A8-stoelen en BBS-velgen met een op maat gemaakte lip. Als je geen fan bent, dan hebben ze nog een Kreissig-uitlaat aan de V8 met 385 pk geschroefd, die de 8.250 tpm vertolkt naar heerlijk gezang. Als dat geen enige vorm van plezier bij je opwekt, dan is het tijd om langs de dokter te gaan.
Crossglow
De style is gedoopt tot Crossglow. En je moet nu niet denken dat ze verwaarloosde Ferrari’s ombouwen tot tuningspareltjes. Integendeel, de auto’s moeten zowel vanbinnen als vanbuiten in topconditie zijn – anders beginnen de twee er niet aan. De twee willen geen troep bedekken met glasvezel en overspuiten. Kazuki’s aanpak is niet alleen gericht op het verlagen.
De auto’s moeten altijd perfect rijden en alles moet werken zoals het ooit werkte. Het draait allemaal balans: wild verlagen zonder het design af te slachten of de wegligging te verprutsen. En blijkbaar slaat Crossglow aan – kijk maar naar de verlaagde Porsche 964s, een Ferrari 360S, een Mercedes SL500 en een Lamborghini Diablo SV.
Wat zou Enzo hiervan vinden?
Reacties