We hebben goed nieuws en we hebben beter nieuws. Met welke wil je beginnen? Goede keuze. De Ford Fiesta ST heeft de facelift overleefd, wat anno 2021 geen zekerheid meer is voor hete hatches. Hij komt naast zijn opgefriste broertjes in de showroom te staan. Daarbij groeit het koppel van de driecilinder in de vernieuwde Ford Fiesta ST zelfs van 290 naar 320 Nm. Dat is toch even tien procent meer. Al doet de extra trekkracht niets met de 0-100-tijd, die blijft 6,5 seconden. Het vermogen van de 1,5-liter blijft 200 pk.
De ‘Mean Green’-lak van de Puma ST is nu ook te krijgen op de Ford Fiesta ST en in de neus zitten matrix-ledkoplampen. Waar de pre-facelift nog Recaro-sportstoelen had, monteert Ford nu eigen sportstoeltjes. Het is niet duidelijk waarom de zetels nu uit eigen fabriek komen, alleen dat ze nu 14-voudig verstelbaar zijn om de beste zit te vinden. Verder plakt Ford koolstofvezel-folie in het interieur en brengt wat leuke stiksels aan.
De facelift van de normale Ford Fiesta
Ook de normale versies van de Fiesta zijn onder het mes gegaan. De grille zit iets hoger op de vernieuwde Ford Fiesta, net als het logo in de grille en uiteraard zijn hier ook de koplampen vernieuwd. De facelift komt als een normale versie (met verschillende optieniveaus zoals de Titanium) en als Active. Optioneel kun je nu digitale tellers bestellen die de analoge naalden achter het stuur vervangen. Daarnaast zijn er nieuwe velgen en nieuwe lakkleuren te bestellen.
Motoren Ford Fiesta
De reguliere Fiesta is uitsluitend leverbaar met 1,0-liter driecilinders. De instapper produceert 100 pk en zit aan een handbak. De sterkere uitvoeringen krijgen een klein hybride systeem en 125 pk. Hierbij is er nog keuze voor een automaat met zeven versnellingen. Diesels zijn er al eventjes niet meer voor de Fiesta in Nederland. De prijzen van de vernieuwde Fiesta zijn nog niet bekend.
Reacties