Een paar jaar geleden waren enigszins verrast met de komst van dit model. Tussen de Toyota C-HR en RAV4 zit namelijk niet echt een groot gapend gat. Dat zagen ze bij Toyota echter anders en dat vulden ze op met een cross-versie van de Corolla. Dat klinkt als een iets stoerdere Corolla, maar het is eigenlijk een uniek crossover-model. En eentje die kennelijk erg goed aanslaat. Vandaar dat je nu oog in, eh, koplamp staat met de vernieuwde Toyota Corolla Cross.

Het origineel stamt uit 2020, dus is het de hoogste tijd voor een opfrisbeurt. Zoals je op de afbeeldingen kunt zien, heeft Toyota zich niet ingehouden. Met name de neus is ‘keihard aangepakt’. Op deze wijze past ie precies qua vormtaal tussen de andere – recenter geïntroduceerde – modellen, waaronder de nieuwe C-HR die op exact hetzelfde platform staat. De Corolla Cross is in feite een C-HR, maar dan met een praktisch koetswerk erbovenop.

Hoogtepunten van vernieuwde Toyota Corolla Cross

  • Compleet nieuwe look, met name aan de voorkant
  • Interieur nu aanzienlijk stiller
  • Voor het eerste als sportieve GR-uitvoering
  • Komt ook naar Nederland

Een vernieuwd interieur

Toyota Corolla Cross GR grijs (2025) interieur dashboard

Het interieur is volgens Toyota heel erg verfijnd, waardoor we ons afvragen wat ze er eigenlijk eerst van vonden. Het belangrijkste nieuws is dat de middenconsole groter is dan voorheen en er nu meer opbergruimte is voor je smartphone. Die kun je nu ook ietsje sneller opladen. Dat 12,3 inch grote scherm is helemaal standaard, evenals stoelverwarming, handig voor als je stoel het koud heeft. Daarnaast is het aanzienlijk stiller geworden aan boord van de vernieuwde Toyota Corolla Cross.

Echte hybrides, niet die laffe mild-hybrids

Er is keuze uit twee aandrijflijnen: een 1,8 met 140 pk en een 2,0 met 180 pk. In beide gevallen is het een hybride. Het is een Toyota, dus betreft het een echte hybride. Dit gaat dus verder dan al die mild-hybrids die andere fabrikanten tegenwoordig ook gewoon ‘hybrid’ noemen. Dat betekent dat er een bruikbare accu en elektromotor aanwezig is, waardoor je kleine stukjes geheel elektrisch kunt rijden. Je kan hem alleen niet opladen met een stekker. Voor de waterstof-versie is de tijd kennelijk nog niet rijp.

Wat is de prijs van de vernieuwde Toyota Corolla Cross?

Dat is nog niet bekend. Voor de context: de huidige Corolla Cross is er al vanaf 38.995 euro, dus hopelijk kunnen ze de prijzen in Raamsdonksveer (daar zetelt de Toyota-importeur namelijk) onder de veertig mille houden. Wil je de krachtigere 2,0-litermotor en die sportieve GR-uitvoering, zal het iets boven de 50.000 euro uitkomen, schatten wij zo in.

Toyota Corolla Cross GR grijs (2025) zijkant rechts voor schuin hoog

Wanneer komt de vernieuwde Toyota Corolla Cross?

Hij staat gepland voor het derde kwartaal van 2025, dus dat is over een paar maanden. Ja, dames en heren, het is inmiddels alweer mei. De GR-uitvoering volgt dan in het najaar, dus ergens in het vierde kwartaal. Toyota zal dan tegen die tijd ook de prijzen bekendmaken.

Wat zijn de alternatieven?

  • Nissan Qashqai (grondlegger van het genre, de OG)
  • Renault Austral (gezellige familieauto die geen Scénic heet)
  • Skoda Kamiq (nuchter, verstandig, lekker anoniem)
  • Mazda CX-30 (als het iets meer sjeu mag hebben)
  • Hyundai Kona (je weet wel, die rijdende robocop-helm)

In principe is elke crossover van iets meer dan vier meter met een efficiënte aandrijflijn een concurrent. Toyota is wel een van de weinige die een normale hybride-aandrijflijn aanbiedt. Dat betekent dat ie in potentie zuiniger is dan al die milde hybrides, maar niet zo duur en omslachtig als een plug-in hybride. En straks goedkoper in de wegenbelasting.

Het is niet de spannendste auto die er is, ondanks het GR-pakketje. Maar het is wel een slimme keuze. Doorgaans ligt de restwaarde bij Toyota erg hoog en de hybrides van het merk zijn altijd erg zuinig. Ook de onderhoudskosten vallen vaak mee. Al deze dingen tellen trouwens ook mee met lage kosten voor de leaserijder.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *