Hoe leuk de Toyota GR Yaris ook is – en geloof ons, hij is écht heel erg leuk – er blijft wel een dingetje. Omdat hij zo compact en duur is, is het meer een leuk speeldingetje dat je kunt vergelijken met een sportwagen. Wat dat betreft zouden we de Toyota GR Corolla graag verwelkomen. Die maakt gebruik van dezelfde hardware, maar is een maat groter. De vernieuwde Toyota GR Corolla is namelijk nog interessanter.

Het is een typische upgrade zoals we het graag zien bij Japanse automerken. Ze hebben bij Gazoo Racing (de divisie die de GR Corolla maakt, maar ook ermee racet) namelijk ervaring mee opgedaan en kwamen tot de conclusie dat er wel wat dingen beter konden. Toyota zelf noemt het de ‘Evolved GR Corolla’, maar bij een auto als dit had Corolla Evolution II niet misstaan. Toyota heeft namelijk geleerd hoe de GR Corolla-raceauto zich gedroeg in de Super Taikyu Series-raceklasse.

Vernieuwde Toyota GR Corolla nu ook met automaat

Met de opgedane kennis hebben ze de straatauto verbeterd op het gebied van acceleratie, snel bochten nemen en koeling. Belangrijk nieuws is de toevoeging van een automatische transmissie. Toyota noemt hem de GR-DAT, wat staat voor Direct Automatic Transmission. Daardoor zou je kunnen denken dat het een DCT (automaat met dubbele koppeling) is, maar dat is niet het geval. Het is ‘gewoon’ een traditionele automaat met koppelomvormer.

Vernieuwde Toyota GR Corolla grijs (2025) zijkant links voor schuin openbare weg

Wel is deze dusdanig op prestaties afgesteld, niet op maximale zuinigheid. Helemaal nieuw is de functie ‘Circuit Mode’. Die zet de vernieuwde Toyota GR Corolla helemaal ‘op scherp’. Er is een ‘anti-lag’-systeem dat ervoor moet zorgen dat de motor directer reageert op het gaspedaal. Leuk foefje: het gps-systeem kan zien dat je op een circuit bent, waardoor de snelheidsbegrenzer eraf gaat. In plaats van 180 km/u, kun je dan 230 km/u halen.

Sportpakket op de sportiefste variant

Nog meer nieuws: er is een sportpakket! Dat is altijd wel hilarisch. Dan heb je de dikste Toyota Corolla met de krachtigste motor en alle sportieve hardware en dan zien merken de mogelijkheid er een sportpakket bij te verkopen. Je moet het wel doen als je de kans hebt, want je krijgt dan kuipstoelen met rode stiksels en GR-logo, Ultrasuede sportstuurwiel. Ook de pookknop en handrempook zijn van dat zacht aanvoelende materiaal gemaakt, dat lijkt op alcantara maar niet zo genoemd mag worden.

Lees ook: Dit is het grootste automerk ter wereld (en ze verkopen nauwelijks EV’s)

Tot slot krijg je bij het sportpakket op de vernieuwde Toyota GR Corolla een hoop hoogglans zwarte afwerking voor in het interieur. Oh wacht, we vergeten de rode gordels helemaal. Die krijg je ook. De prijs van het sportpakket is omgerekend minder dan 1.600 euro. Toyota onthult de auto vandaag op digitale wijze. De orderboeken zijn ook geopend. Omgerekend kost de GR Corolla minder dan 40.000 euro, iets dat je helemaal niet wilt weten. In Nederland is een Yaris met wat opties al gauw 90.000 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)