Ze hebben allebei een benzinemotor, een bescheiden accu en de mogelijkheid om op te laden aan de laadpaal. Je gebruikt ze ook exact hetzelfde: je wilt zoveel mogelijk laden en de benzinemotor zo min mogelijk aanspreken. Toch zijn een plug-in hybride (PHEV) en een Extended Range Electric Vehicle (EREV) verschillend. Welke je moet kiezen, hangt af van jouw voorkeur.
We hebben het al eerder uitgebreid behandeld, maar voor het gemak: een PHEV is een benzineauto met een extra elektromotor en een EREV is eigenlijk een elektrische auto met een extra benzinemotor. Bij een PHEV drijft de benzinemotor de wielen aan en de elektromotor ook. Bij een EREV drijft alleen de elektromotor de wielen aan. De benzinemotor laadt alleen de accu op.
De range-extender is trouwens niet nieuw, maar hij is meer terug van weggeweest. De BMW i3 had al een benzinemotor als aggregaat meer dan tien jaar geleden. Het lijkt er echter op dat de Chinese merken de voorkeur geven aan de range-extender, dus je gaat er steeds meer over horen. We noemen hem in de titel even nieuw omdat de term EREV relatief jong is in Nederland.
Verschil PHEV en EREV
Ze werken allebei het best als je ze netjes oplaadt en de brandstoftank is er meer als back-up. Het grote verschil zit hem in het rijden. De EREV rijdt echt als een elektrische auto. Hij schakelt dus niet en alle power is direct en altijd beschikbaar. Je krijgt altijd dezelfde prestaties, ook als de benzine motor uit is. Als de benzinemotor start, is het toerental niet afhankelijk van de snelheid van de auto, maar van hoeveel stroom er nodig is. Het liefst blijft de motor op één toerental hangen.
Een PHEV zal in de elektrische modus minder krachtig zijn. Zo kan de Golf PHEV slechts 135 km/u in de elektrische modus en pas als de benzinemotor erbij komt, dan kun je 220 km/u rijden. Ook zul je de benzinemotor bij het optrekken horen schakelen, net als een conventionele brandstofauto. Dit kan ook een voordeel zijn: bij de BMW M5 wil je de V8 toeren horen maken en horen schakelen. Het is onderdeel van de beleving.
De lijnen vervagen
De Mazda MX-30 R-EV is een volbloed EREV, maar Mazda noemt het zelf een PHEV. Waarschijnlijk omdat mensen dit begrip kennen. Er zijn ook weer EREV’s waarbij de benzinemotor op de snelweg wél aan de wielen koppelt. Bijvoorbeeld de eerste Opel Ampera of de eerste Outlander PHEV. De E-Power aandrijflijn van Nissan is weer een soort EREV die je niet kunt opladen. Dit klinkt als het slechtste van beide werelden, maar dat is het ook.
Voorheen was het vaak zo dat de EREV een grotere elektrische actieradius had, maar ook hier kruipt het dichter tegen elkaar. Het Chinese Leapmotor onthult vandaag de C10 REEV. Deze auto rijdt 145 kilometer volledig elektrisch en de benzinemotor kan tijdens het rijden de accu opladen om in totaal 950 kilometer ver te komen. Volkswagen heeft de eerder genoemde Golf eHybrid en deze PHEV komt 144 kilometer ver op de elektromotor en met wat benzine erbij is de actieradius zelfs 1.000 kilometer.
Een nerd heeft op 23 december 2024 geschreven:
Het mooie is wel dat je dan ook niet meer persé met heen en weer vliegende zuigers hoeft te werken.
Een leuke turbine-motor (met bijbehorend geluid) behoort ook tot de opties…