Rijd je een diesel van 2.500 kilo? Dan betaal je in Overijssel zo’n 918 euro per kwartaal aan wegenbelasting. Maar wat als je voertuig 500 ton weegt? Hiervoor zou je per kwartaal 183.600 euro kwijt zijn. Of als je per uur zou mogen betalen zou het 84 euro per uur aan wegenbelasting zijn. Je kijkt naar het vervoeren van een enorme transformator in Zwolle. Het onderdeel weegt 250.000 kilo, maar de totale combinatie die je ziet, tikt de 500.000 kilo aan.

Het is de eerste van twee units die worden afgeleverd bij het hoogspanningsstation van netbeheerder Tennet. De onderdelen komen van de haven in Zwartsluis, ook in Overijssel. De rit duurde in totaal zeven uur en bereikte 04:00 uur in de ochtend de eindbestemming. Want zoiets doe je natuurlijk niet tijdens de dinsdagmiddagspits. De totale combinatie was maar liefst 65 meter lang en 3,5 meter breed. Er is eerst uitvoerig onderzoek gedaan of alle bruggen genoeg draagkracht zouden hebben.

Niet zonder slag of stoot

Een woordvoerder van Tennet vertelt: ‘Het transport was complex. Onderweg kregen met diverse uitdagingen te maken zoals het viaduct van de A28 en de oversteek van het spoor tussen Zwolle en Meppel dat hiervoor moest worden vrijgegeven. Maar gelukkig is alles volgens plan verlopen. Daar kunnen we echt trots op zijn.’ Het transport werd in goede banen geleid door zo’n veertig mensen.

Op 10 juli gaat de tweede transformator de weg op. ‘Met de komst van deze extra transformatoren breiden we de capaciteit van het hoogspanningsstation Zwolle-Hessenweg uit’, zegt Tennet. De transformatoren zetten elektriciteit van 220.000 volt om naar 110.000 volt. Zo kan de stroom het net op en kunnen de mensen in Zwolle weer hun elektrische auto laden.

2 reacties op “Zo vervoer je iets van 500.000 (!) kilo en 65 meter over de Nederlandse wegen”

  1. Wel weer erg leuk als je bekijkt dat er inderdaad heel wat diesel word verstookt on de groene maffia in hun ev te laten rijden. Ik vraag me af of deze uitstoot ook word meegerekend in de uitstoot van electische auto’s. Of laat ook maar zonder ice’s zou er geen ev mogelijk zijn. En laat ook maar die hele energietransitie.

  2. Klein detail: wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) wordt in Nederland berekend over het eigen gewicht van motorvoertuigen, dus exclusief het mogelijke gewicht van de lading. Daarbij is getrokken materieel (doorgaans) geen motorvoertuig, dus dat blijft dan helemaal buiten de berekening.
    Beetje te dramatische aanhef van het artikel, niet gehinderd door een overmaat aan kennis van zaken…

Laat een antwoord achter aan Moimoi Reactie annuleren

(verplicht)