Op het moment dat je met de naald van je toerenteller het rode gebied kietelt op de Autobahn en er voegt een politieauto in, ga je automatisch toch twijfelen: ‘Heb ik niet toevallig een 100-bord gemist?’. Hopelijk is er dan een Audi of BMW met een Duits kenteken in de buurt die jou weer inhaalt als bevestiging dat je hier toch wat harder mag. En anders gaat de Polizei wel achter hem aan. We willen deze twijfel niet voeden, maar je moet wel eventjes opletten.

Het Duitse Auto, Motor und Sport waarschuwt voor een onduidelijke bordencombinatie op de Autobahn. De kans bestaat dat je de borden verkeerd interpreteert en daardoor ongegeneerd hard blijft rijden, en dan kun je een serieuze boete krijgen. Als je van de A4 de A9 richting Berlijn op gaat, kun je de borden tegenkomen, maar wellicht ook op andere plekken. De Duitse website meldt dat er ook dikwijls een flitser in de buurt staat om het nog extra leuk te maken.

Over welke borden gaat het?

Langs de Duitse snelweg zie je soms drie borden onder elkaar. De bovenste laat bijvoorbeeld een maximumsnelheid zien van 80 km/u. Daaronder hangt een bord met een inhaalverbod en daaronder zie je een bord met plaatjes een vrachtwagen, een bus en een auto met een aanhanger. Je zou misschien denken dat de maximumsnelheid van 80 km/u en het inhaalverbod alleen gelden voor de voertuigen op het onderste bord, maar dan heb je het fout.

Alleen het inhaalverbod is voor de pictogrammen

In werkelijkheid geldt de maximumsnelheid voor iedereen. Het onderbord is alleen van toepassing op het inhaalverbod. Ergens is dat logisch, want de maximumsnelheid voor vrachtwagens is sowieso 80 km/u in Duitsland, dus dat hoeft niet nog een keer aangegeven te worden. Wel zou het duidelijker zijn om het bord van de maximumsnelheid op een los paaltje te zetten.

Het gevaar is natuurlijk dat je het 80-bord negeert en met Autobahnsnelheden door blijft jakkeren. In het geval van de A9 staat het bord op een plek waar je sowieso maar 100 km/u mag, dus daar zal de boete meevallen. Maar als je de combinatie van borden tegenkomt op een plek waar je dacht dat er geen maximumsnelheid was, dan kunnen de boetes zelfs in Duitsland leuk oplopen.

Reacties

  • Marcel heeft op 23 januari 2025 geschreven:

    In Duitsland mogen bepaalde auto caravan combinaties 100 km/h, dus op zich een bord van 80 km/h zou niet onlogisch zijn.

    Reageer
  • Jeroen heeft op 23 januari 2025 geschreven:

    Dat is in Nederland ook zo.
    Het onderbord slaat alleen op het direct erbiven geplaatse bord.

    Reageer
  • Michiel heeft op 23 januari 2025 geschreven:

    Dit valt heel simpel op te lossen door het bord voor 80 km wat hoger te hangen zodat er wat lege ruimte zit tussen de ronde borden. Beetje vreemd dat dat niet is gebeurd zelfs, ieder kind begrijpt dat het misverstanden in de hand kan werken op deze manier.

    Reageer
  • SesVengerez heeft op 23 januari 2025 geschreven:

    Dit is in Nederland niet anders. Een onderbord geeft aan waar het bovenstaande bord voor bestemd is. Niet alle borden er boven.

    Reageer
  • Buddenbreuk heeft op 23 januari 2025 geschreven:

    Voor mijn is dit volkomen logisch opgesteld,
    De vermeende waarschuwing is overbodig, snelheid geldt voor elk voertuig,andere borden zijn toevoegingen, dat is overal in Duitsland de regel, begrijp niet goed dat automobilisten dat niet zouden weten,wat borden betekenen leer je tijdens rijles en theorie examens,dat er te veel borden overal geplaatst worden is wel een vermelding waard, praktijk ervaring leert je ook logisch nadenken,

    Reageer
  • Jacco heeft op 23 januari 2025 geschreven:

    Dit bord staat dikwijls op plekken waar wat mis is met de weg, eigenlijk nog nooit een flitser op die plekken gezien enige nadeel is wel dat ze er ineens staan, soms nog eerst met een 120 bord maar vaak ook niet en dan is het toch wel even remmen

    • Franky heeft op 23 januari 2025 geschreven:

      In Belgie heb je ook een bord speciaal voor vrachtwagens, en wat veel buitenlandse truckers niet weten, maar is wel een algemene regel dat je tussen 6 uur ’s morgens en 20 uur ’s avonds NOOIT mag inhalen. ök andere regels wordenniet nageleefd, ook door personenwagens. Te hard, veel te traag, middenvakrijders, verkeerd parkeren, zelfs aan de verkeerde kant, tegen de rijrichting in, rijden op busbanen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)