Op het moment dat je met de naald van je toerenteller het rode gebied kietelt op de Autobahn en er voegt een politieauto in, ga je automatisch toch twijfelen: ‘Heb ik niet toevallig een 100-bord gemist?’. Hopelijk is er dan een Audi of BMW met een Duits kenteken in de buurt die jou weer inhaalt als bevestiging dat je hier toch wat harder mag. En anders gaat de Polizei wel achter hem aan. We willen deze twijfel niet voeden, maar je moet wel eventjes opletten.

Het Duitse Auto, Motor und Sport waarschuwt voor een onduidelijke bordencombinatie op de Autobahn. De kans bestaat dat je de borden verkeerd interpreteert en daardoor ongegeneerd hard blijft rijden, en dan kun je een serieuze boete krijgen. Als je van de A4 de A9 richting Berlijn op gaat, kun je de borden tegenkomen, maar wellicht ook op andere plekken. De Duitse website meldt dat er ook dikwijls een flitser in de buurt staat om het nog extra leuk te maken.

Over welke borden gaat het?

Langs de Duitse snelweg zie je soms drie borden onder elkaar. De bovenste laat bijvoorbeeld een maximumsnelheid zien van 80 km/u. Daaronder hangt een bord met een inhaalverbod en daaronder zie je een bord met plaatjes een vrachtwagen, een bus en een auto met een aanhanger. Je zou misschien denken dat de maximumsnelheid van 80 km/u en het inhaalverbod alleen gelden voor de voertuigen op het onderste bord, maar dan heb je het fout.

Alleen het inhaalverbod is voor de pictogrammen

In werkelijkheid geldt de maximumsnelheid voor iedereen. Het onderbord is alleen van toepassing op het inhaalverbod. Ergens is dat logisch, want de maximumsnelheid voor vrachtwagens is sowieso 80 km/u in Duitsland, dus dat hoeft niet nog een keer aangegeven te worden. Wel zou het duidelijker zijn om het bord van de maximumsnelheid op een los paaltje te zetten.

Het gevaar is natuurlijk dat je het 80-bord negeert en met Autobahnsnelheden door blijft jakkeren. In het geval van de A9 staat het bord op een plek waar je sowieso maar 100 km/u mag, dus daar zal de boete meevallen. Maar als je de combinatie van borden tegenkomt op een plek waar je dacht dat er geen maximumsnelheid was, dan kunnen de boetes zelfs in Duitsland leuk oplopen.

14 reacties op “Dit simpele Duitse verkeersbord betekent iets anders dan jij nu denkt (en dat levert je een hoge boete op)”

  1. Als de borden in goede volgorde geplaatst zouden zijn was het probleem opgelost. Het 80km bord (A0180) wordt altijd onderaan geplaatst. De regels van plaatsing zijn in alfabetische volgorde van onder naar boven. Borden met maximum, advies of einde snelheid hebben een bordcode die begint met de letter A, deze moet dus onderaan geplaatst worden. Het inhaalverbod heeft code F1 de letter F staat hoger in het alfabet, deze moet in dit geval dus boven het A bord geplaatst worden. Het onderbord is van toepassing op het bord F1. De volgende van boven naar beneden is dus F1 dan het onderbord en onderin de A0180

  2. Stop met onozel te doen ik betaal geen 1 van die boetes ! We leven in europa ! Dit wil zeggen europees rijbewijs overal in europa geldig is ! Dat wil dan ook weer zeggen dat europese verkeerswetgeving van europa geldig is dus wil je mensen gek maken ? Helpt niet bij mij ! Leer europese wetgevingen dan zie je hoe je eigen land geld uit je probeert te zuigen !

    • Geachte Europees,

      Hoewel uw standpunt begrijpelijk is, dient te worden opgemerkt dat de waarheid omtrent de Europese verkeerswetgeving en de handhaving daarvan genuanceerder is dan zoals u deze stelt. Hoewel het Europese rijbewijs inderdaad in alle EU-lidstaten wederzijds wordt erkend op grond van Richtlijn 2006/126/EG, heeft deze wederzijdse erkenning uitsluitend betrekking op de geldigheid van het rijbewijs als document. Het houdt nadrukkelijk niet in dat verkeerswetgeving en handhaving binnen de Europese Unie zijn geharmoniseerd of dat nationale verkeersregels daardoor ondergeschikt zijn aan een uniform Europees rechtskader.

      De verkeerswetgeving valt onder de exclusieve bevoegdheid van de individuele lidstaten. Ieder land stelt eigen regels vast met betrekking tot verkeersveiligheid, gedragsvoorschriften en de bijbehorende sancties bij overtreding daarvan. Deze regels zijn bindend voor iedereen die zich op het grondgebied van de betreffende lidstaat bevindt, ongeacht de herkomst van het rijbewijs of de nationaliteit van de bestuurder. Dit beginsel, gebaseerd op het soevereiniteitsbeginsel, is een fundamentele pijler van het Europees recht.

      Tevens dient te worden gewezen op Richtlijn 2015/413/EU betreffende de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen. Deze richtlijn stelt lidstaten in staat om informatie over verkeersovertredingen, zoals snelheidsovertredingen en het negeren van verkeerslichten, op efficiënte wijze met elkaar te delen. Hierdoor kunnen boetes worden geïnd bij overtreders, ook wanneer deze niet woonachtig zijn in het land waar de overtreding heeft plaatsgevonden. Het mechanisme dat hierdoor ontstaat, bevordert de rechtszekerheid en garandeert dat bestuurders in alle EU-lidstaten aan dezelfde normen van verantwoordelijkheid worden gehouden.

      Het niet voldoen aan een opgelegde sanctie kan vergaande juridische gevolgen hebben. Zo kunnen buitenlandse autoriteiten via een administratieve of gerechtelijke procedure trachten de boete te innen. In sommige gevallen kan een weigering om te betalen leiden tot aanvullende maatregelen, zoals het weigeren van toegang tot bepaalde diensten of het in beslag nemen van voertuigen bij een volgend bezoek aan de betreffende lidstaat.

      Uw suggestie dat Europese wetgeving nationale verkeersregels ongeldig zou maken, vindt derhalve geen basis in het huidige rechtskader van de Europese Unie. Het is essentieel om te begrijpen dat verkeersregels en de handhaving daarvan een nationale aangelegenheid blijven, waarbij de Europese Unie enkel een faciliterende rol vervult op het gebied van samenwerking en informatie-uitwisseling tussen lidstaten.

      Daarnaast willen veel lezers graag een onderbouwing of bronvermelding zien voor de door u gedane beweringen, zoals de stelling dat “Europese verkeerswetgeving van toepassing is in alle EU-landen” en dat dit een rechtvaardiging vormt voor het negeren van boetes. Zonder dergelijke bronnen blijven dergelijke uitspraken juridisch onbewezen en kunnen zij tot misverstanden leiden bij het grote publiek.

      De in deze reactie genoemde feiten en juridische verwijzingen zijn gebaseerd op officieel vastgestelde Europese richtlijnen en beginselen. De wederzijdse erkenning van rijbewijzen binnen de Europese Unie is vastgelegd in Richtlijn 2006/126/EG. De grensoverschrijdende handhaving van verkeersboetes is geregeld in Richtlijn 2015/413/EU, die de uitwisseling van informatie over verkeersovertredingen tussen lidstaten faciliteert. Het soevereiniteitsbeginsel, dat nationale wetgeving prevaleert in aangelegenheden zoals verkeersregels, is een fundamenteel uitgangspunt binnen het Europees recht en bevestigd door onder meer artikel 4 van het Verdrag betreffende de Europese Unie (VEU). Deze richtlijnen en verdragsbepalingen zijn publiekelijk toegankelijk via officiële kanalen zoals EUR-Lex (de online databank van de Europese Unie) en vormen de juridische basis van de argumentatie in deze reactie.

      Met inachtneming van bovenstaande juridische overwegingen wordt u aangeraden om de verkeersregels van iedere lidstaat waar u zich bevindt nauwgezet na te leven en eventuele opgelegde sancties tijdig af te handelen, teneinde verdere juridische complicaties te voorkomen. Uw aandacht voor de complexe interactie tussen nationale en Europese regelgeving wordt op prijs gesteld.

      Hoogachtend,
      Europeaan

  3. Dit valt heel simpel op te lossen door het bord voor 80 km wat hoger te hangen zodat er wat lege ruimte zit tussen de ronde borden. Beetje vreemd dat dat niet is gebeurd zelfs, ieder kind begrijpt dat het misverstanden in de hand kan werken op deze manier.

  4. Dit is in Nederland niet anders. Een onderbord geeft aan waar het bovenstaande bord voor bestemd is. Niet alle borden er boven.

  5. Voor mijn is dit volkomen logisch opgesteld,
    De vermeende waarschuwing is overbodig, snelheid geldt voor elk voertuig,andere borden zijn toevoegingen, dat is overal in Duitsland de regel, begrijp niet goed dat automobilisten dat niet zouden weten,wat borden betekenen leer je tijdens rijles en theorie examens,dat er te veel borden overal geplaatst worden is wel een vermelding waard, praktijk ervaring leert je ook logisch nadenken,

  6. Dit bord staat dikwijls op plekken waar wat mis is met de weg, eigenlijk nog nooit een flitser op die plekken gezien enige nadeel is wel dat ze er ineens staan, soms nog eerst met een 120 bord maar vaak ook niet en dan is het toch wel even remmen

    • In Belgie heb je ook een bord speciaal voor vrachtwagens, en wat veel buitenlandse truckers niet weten, maar is wel een algemene regel dat je tussen 6 uur ’s morgens en 20 uur ’s avonds NOOIT mag inhalen. ök andere regels wordenniet nageleefd, ook door personenwagens. Te hard, veel te traag, middenvakrijders, verkeerd parkeren, zelfs aan de verkeerde kant, tegen de rijrichting in, rijden op busbanen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *