Waterstof is misschien niet de efficiëntste energiedrager voor auto’s, maar autoracen is ook niet de zuinigste manier om met brandstof om te gaan. De twee zijn dus een perfecte match. Dat raceauto’s in de toekomst op waterstof rijden en niet op batterijen, dat zien we best nog wel gebeuren. Misschien wel met deze waterstofmotor met 400 pk.
Het Oostenrijks AVL is bezig met de ontwikkeling van een 2,0-liter viercilinder turbomotor die op waterstof loopt. Het spul wordt dus ouderwets verbrand en niet omgezet in elektriciteit, zoals bij andere waterstofauto’s. Het hoge vermogen komt door de gunstige verhouding tussen waterstof en zuurstof. Blijkbaar moeten normale verbrandingsmotoren op waterstof heel arm lopen; dat is bij deze motor niet zo.
Waterinjectie náást waterstofinjectie
De waterstofmotor van AVL gebruikt waterinjectie om dit te bereiken. Dus gewoon puur (gedestilleerd) water, niet waterstof. Door water in de inlaat te spuiten, wordt de lucht in de verbrandingskamers gekoeld, waardoor hogere vermogens mogelijk zijn. De BMW M4 GTS gebruikte bijvoorbeeld ook waterinjectie in zijn benzinemotor voor hogere prestaties.
Het doel van de viercilinder op waterstof lijkt vooralsnog de racerij. De nieuwe motor moet in de lente van 2023 klaar zijn voor productie. Wat de motor moet kosten en andere details zijn nog niet bekend.
Johan Cornelissen heeft op 31 januari 2024 geschreven:
Tis nu januari 2024, is die motor er eindelijk of nog niet ,doe mij er maar 1 voor me astra
Kaizen heeft op 27 november 2022 geschreven:
Misschien is het wel het grootste geheim van Shell 🤪
BarryG heeft op 27 november 2022 geschreven:
Beste Nick, leg eens uit waarom Jette en Kaag dat zouden doen? Wat is hun belang daarbij? Ben benieuwd!
Nick heeft op 27 november 2022 geschreven:
Onzin. Bestaat niet. Nepnieuws. Anders hadden alle auto’s al deze techniek al lang gehad. Al zou de techniek er wel zijn. Dan zorgen Jette en Kaag dat dit er nooit gaat komen. We zullen nooit meer meemaken fat auto’s pp waterstof gaan rijden. Fossiele brandstoffen zijn een groot verdienmodel. Dat gele klimaatgedoe bestaat is één grote hoax. Die zachte winters zijn een tijdelijke temperatuurschommelingen. Was in de middeleeuwen ook al zo.
Truyens heeft op 26 november 2022 geschreven:
Ik vind dat het allemaal lang blijft duren. Reden de klassieke brandstof moet veel duurder worden.
Guido Gilissen heeft op 25 november 2022 geschreven:
Aan de universiteit van Leuven werd een methode ontwikkelt om waterstof op te slaan in ijs. De techniek bestaat alleen nog maar op Labo-niveau, maar biedt toch mooie toekomstperspectieven. Binnenkort (?) iedereen een extra diepvries in huis, gevuld met waterstofijs … niet te verwarren met vanille- of chocolade-ijs. (Bron: EOS-wetenschap – Juni 2022)