Als iemand vroeger maar vaak genoeg met paard en wagen dezelfde route reed, ontstond daar vanzelf een weg. Handig voor de rovers, want die konden daar in de struiken gaan zitten. Tegenwoordig moet er net even wat meer gepland worden en moet er zelfs gedacht worden aan de uiltjes. En zijn de struikrovers in dienst van de overheid. Geintje, geintje. En om rekening te houden met de vleermuizen, staan deze constructies boven de snelweg.
Weginspecteur Rinse plaatste een foto op Twitter (of heet dat niet meer zo?) van iets dat lijkt op een portaal waarop de matrixborden ontbreken. Of het begin van een trajectcontrole zonder camera’s. In werkelijkheid is dit een oversteekplaats voor vleermuizen, hoe gek het ook klinkt. Blijkbaar zijn de beestjes zo beleefd dat als je een oversteekplaats voor ze maakt, ze die nog gebruiken ook.
Vleermuizen vliegen anders te laag over
Vleermuizen vliegen het liefst over boomtoppen om daar insecten uit de lucht te pikken. Als ze van het ene stuk bos naar het andere willen vliegen, dan heb je kans dat ze dat laag over de grond doen. En als daar dan een snelweg loopt, dan snap je hoe dat verkeerd kan aflopen voor de nachtvliegertjes. Daarom zijn er vleermuisoversteekplaatsen of hop-overs in het leven geroepen.
Er zijn twee manieren om deze hop-overs te creëren. Je kunt vlak naast de weg bomen planten, en dan ook nog in de middenberm. Zo ontstaat er een natuurlijke vleermuisoversteekplaats van boomtoppen over de weg. Dit is bij provinciale wegen soms een mooie oplossing. Waar dit niet mogelijk is, kan Rijkswaterstaat ervoor kiezen om een kunstmatige oversteekplaats te maken, zoals je op de foto ziet.
De vleermuisoversteekplaats verbindt boomtoppen
De constructie verbindt als het ware de boomtoppen links en rechts met elkaar, in ieder geval in de ogen van de vleermuis. Of eigenlijk in de oren, want het diertje oriënteert zich via echolocatie. De vleermuisoversteekplaatsen torenen ruim vier meter boven het asfalt uit. Als de vleermuizen zich netjes aan de hoogte houden, vormt het wegverkeer dus geen gevaar voor ze.
Sjaak heeft op 11 maart 2024 geschreven:
Is dat zo, dat geen vleermuis er gebruik van maakt? Heb je daar een bron van?
Ik ben ook benieuwd wat zoiets kost om te maken en te plaatsen. Vertel het mij eens…
Bart heeft op 10 maart 2024 geschreven:
Bijna 1 april 🤔🤣
Nik heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Maar 10 meter verder steken er geen vleermuizen over? Hoe werkt dat dan?
A Langerak heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Dit is weer een sterk staaltje van milieudeskundigen.Ooit wel een een vleermuis aangereden ?
Monic heeft op 10 maart 2024 geschreven:
Inderdaad, ik ben 56 en heb nog nooit gehoord dat iemand een vleermuis aandeed. Wel een valk of duif op de voorruit. Had het geld beter aan een oversteekplaats gegeven waar mensen schreeuwen om meer veiligheid. Laat de natuur met rust, het heeft ons mensen niet nodig, wij zijn juist hun grootste vijand. Wel een mooi plekje voor vogels om uit te rusten en oefenen in precieze mikken op de voorruit van de auto’s.
Gnn heeft op 10 maart 2024 geschreven:
Idioterie en geld verspilling. Zal geen vleermuis gebruik van maken.
Jakob heeft op 10 maart 2024 geschreven:
Ik ben het helemaal met je eens. Ze kunnen het geld beter op een andere manier besteden voor verkeersveiligheid.
Je moest eens weten wat zoiets kost om te maken en te plaatsen! Pure geldverspilling. En dat voor een vleermuis!
Koef heeft op 9 maart 2024 geschreven:
De N33 is geen autosnelweg.