
Het is lastig om elke dag aan de 10.000 stappen te komen, dus misschien is een auto die je de laatste acht kilometer laat lopen, zo’n slecht idee nog niet. Dit is overigens niet de reden waarom Mazda denkt dat mensen straks helemaal geen EV meer hoeven met een gigantisch bereik. Als ze eenmaal gewend zijn aan het laden, volstaan bescheiden accu’s ook.
Volgens Jeff Guyton, de baas van Mazda in Amerika, leren EV-rijders veel van hun eerste auto. Ze zijn dan gewend aan het laden en kunnen daarna prima overweg met een beperktere actieradius. Zeker als de laadinfra verder ontwikkelt. Dit meldt Green Car Reports.
Grote accu’s vereisen veel grondstoffen en maken de auto minder efficiënt. ‘Als een samenleving hebben we een beperkt aantal grondstoffen om dit [EV’s bouwen] te doen’, meent Guyton. Hij denkt dat gigantische EV’s van meer dan 4.500 kilo geen houdbare strategie zijn. Ook met oog op de veiligheid.
De MX-30 is al geen EV met een groot bereik
Momenteel verkoopt Mazda één elektrische auto. Deze MX-30 haalt in de praktijk nog geen 200 kilometer. Wel komt er binnenkort een versie met een wankelmotor als range-extender. Deze versie komt dus met hulp van wat benzine een stukje verder.
We zijn benieuwd of Mazda kopers kan overtuigen van EV’s met een kleinere accu. Mensen zijn toch wel gemakdieren en zullen voor de comfortabelste optie gaan. Wellicht als de prijzen nog wat zakken en de meer bescheiden EV’s een stuk voordeliger worden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Volgens Mazda willen mensen straks helemaal geen EV’s met een groot bereik”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Even los van het feit dat het ook wel eens lekker is om meer dan 150 – 200 km achter elkaar door te kunnen rijden, voldoet onze MX-30 ook aan onze basisbehoefte. We gebruiken de MX-30 80% per jaar voor regionaal woon-werkverkeer en bezoek aan vrienden en familie. En langere ritten plannen we vantevoren goed zodat er geen oplaad stress ontstaat.
Verder sluit ik me aan bij OFI: prima auto, alles netjes afgewerkt, voorzien van alle luxe en geweldige rijkwaliteiten. Voor ons tweeën ruim genoeg.
Rijdt nu anderhalf jaar in een MX-30 Luxury en dat bevalt fantastisch. Eerder ver boven verwachting. Wegligging is zoals we kennen van een benzine Mazda omdat de hoogspanningaccu stukken lichter weegt vergeleken met de gangbare EV’a in deze klasse. Het is simpelweg de best sturende EV die écht rijdt als een Mazda. Met de goede beschikbaarheid van laadopties in de BeNeLux is het idd beter te gaan voor een kleinere accu, die is immers ook op enkel-fase laden binnen 3 uur van 20% – 80% weer opgeladen, ideaal bij bezoekjes want er staan nu immers werkelijk overal laadpalen. Wil je een EV met ver bereik, dus met een accu die alleen al het gewicht heeft van een extra normale personenauto dan zal dat prima gaan zolang je rechtdoor rijdt. Sportief bochtenwerk vinden die zware bussen helemaal niet fijn. Als je niet meer dan 100 – 150 km per dag rijdt én lekker wilt sturen met de fantastische wegligging van de MX-30 dan is dit idd zoals Mazda zegt de ideale EV. Bovendien heeft de MX-30 onbetwist het allermooiste EV interieur in die klasse, om nog maar te zwijgen over de luxe die je normaliter aantreft bij EV’s die minstens het dubbele kosten. Ik wil echt niet meer zonder, de MX-30 blijft elke dag weer overtuigen ! En.. de rijstkoker kan mee want er zit een fatsoenlijk 220 V stopcontact in 😂