
Het is lastig om elke dag aan de 10.000 stappen te komen, dus misschien is een auto die je de laatste acht kilometer laat lopen, zo’n slecht idee nog niet. Dit is overigens niet de reden waarom Mazda denkt dat mensen straks helemaal geen EV meer hoeven met een gigantisch bereik. Als ze eenmaal gewend zijn aan het laden, volstaan bescheiden accu’s ook.
Volgens Jeff Guyton, de baas van Mazda in Amerika, leren EV-rijders veel van hun eerste auto. Ze zijn dan gewend aan het laden en kunnen daarna prima overweg met een beperktere actieradius. Zeker als de laadinfra verder ontwikkelt. Dit meldt Green Car Reports.
Grote accu’s vereisen veel grondstoffen en maken de auto minder efficiënt. ‘Als een samenleving hebben we een beperkt aantal grondstoffen om dit [EV’s bouwen] te doen’, meent Guyton. Hij denkt dat gigantische EV’s van meer dan 4.500 kilo geen houdbare strategie zijn. Ook met oog op de veiligheid.
De MX-30 is al geen EV met een groot bereik
Momenteel verkoopt Mazda één elektrische auto. Deze MX-30 haalt in de praktijk nog geen 200 kilometer. Wel komt er binnenkort een versie met een wankelmotor als range-extender. Deze versie komt dus met hulp van wat benzine een stukje verder.
We zijn benieuwd of Mazda kopers kan overtuigen van EV’s met een kleinere accu. Mensen zijn toch wel gemakdieren en zullen voor de comfortabelste optie gaan. Wellicht als de prijzen nog wat zakken en de meer bescheiden EV’s een stuk voordeliger worden.
2 reacties op “Volgens Mazda willen mensen straks helemaal geen EV’s met een groot bereik”
Laat een antwoord achter aan marlam Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg dat valt alsnog heel erg mee)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg dat valt alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Even los van het feit dat het ook wel eens lekker is om meer dan 150 – 200 km achter elkaar door te kunnen rijden, voldoet onze MX-30 ook aan onze basisbehoefte. We gebruiken de MX-30 80% per jaar voor regionaal woon-werkverkeer en bezoek aan vrienden en familie. En langere ritten plannen we vantevoren goed zodat er geen oplaad stress ontstaat.
Verder sluit ik me aan bij OFI: prima auto, alles netjes afgewerkt, voorzien van alle luxe en geweldige rijkwaliteiten. Voor ons tweeën ruim genoeg.
Rijdt nu anderhalf jaar in een MX-30 Luxury en dat bevalt fantastisch. Eerder ver boven verwachting. Wegligging is zoals we kennen van een benzine Mazda omdat de hoogspanningaccu stukken lichter weegt vergeleken met de gangbare EV’a in deze klasse. Het is simpelweg de best sturende EV die écht rijdt als een Mazda. Met de goede beschikbaarheid van laadopties in de BeNeLux is het idd beter te gaan voor een kleinere accu, die is immers ook op enkel-fase laden binnen 3 uur van 20% – 80% weer opgeladen, ideaal bij bezoekjes want er staan nu immers werkelijk overal laadpalen. Wil je een EV met ver bereik, dus met een accu die alleen al het gewicht heeft van een extra normale personenauto dan zal dat prima gaan zolang je rechtdoor rijdt. Sportief bochtenwerk vinden die zware bussen helemaal niet fijn. Als je niet meer dan 100 – 150 km per dag rijdt én lekker wilt sturen met de fantastische wegligging van de MX-30 dan is dit idd zoals Mazda zegt de ideale EV. Bovendien heeft de MX-30 onbetwist het allermooiste EV interieur in die klasse, om nog maar te zwijgen over de luxe die je normaliter aantreft bij EV’s die minstens het dubbele kosten. Ik wil echt niet meer zonder, de MX-30 blijft elke dag weer overtuigen ! En.. de rijstkoker kan mee want er zit een fatsoenlijk 220 V stopcontact in 😂