Facelifts zijn vaak saai, maar deze niet. Volkswagen vernieuwt de Arteon en komt meteen ook met de Volkswagen Arteon Shooting Brake R – de coolste stationwagen uit Wolfsburg sinds de Passat R36. Ze hebben serieus overwogen om de trommelvliezenmasserende VR6-motor in de Arteon R te lepelen, maar gingen uiteindelijk voor dezelfde 2.0 TSI die elke snelle Volkswagen (en Seat, en Skoda, en Audi) krijgt. Hij is ook leverbaar als ‘normale’ Arteon R, zonder extra bagageruimte.
Specificaties Volkswagen Arteon Shooting Brake R
Dit is wat je wilt weten, toch? Het vermogen is 320 pk en 420 Nm en het schakelen doet de DSG-bak met zeven versnellingen voor je. R-Performance Torque Vectoring verdeelt het vermogen over elk individueel wiel, afhankelijk van welke de meeste power kan verwerken. De 0-100-tijd van de Volkswagen Arteon Shooting Brake R of de Arteon R wordt nog niet verklapt, maar reken op ongeveer 5 seconden en een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u.
Verder ligt de Arteon R 20 millimeter lager en monteert Volkswagen standaard adaptieve dempers en 20-inch wielen. De dikkere R-remklauw in het blauw hoort bij het standaardpakket, net als de uitlaat met vier eindstukken en getinte achterlichten. Uiteraard passen ze de bumpers aan voor een sportievere uitstraling. Binnenin zul je aan diverse dingen herkennen – sportstoelen, nepkoolstofvezel en veel badges – dat je in een R zit.
De normale Arteon is ook nieuw
De reguliere Arteon kreeg vandaag een subtiele facelift met een net even ander lijnenspel, nieuwe standaard led-koplampen en optioneel een led-strip die doorloopt in de grille, zodat de volledige neus verlicht is. Binnenin plaatst Volkswagen een grondig vernieuwd interieur en een 12,5-inch scherm. De vernieuwde Arteon en de nieuwe Arteon Shooting Brake zijn leverbaar met 2,0-liter viercilinder met 190 pk, als 2.0 TDI met 200 pk en als e-Hybrid met 218 pk, die dezelfde 1,4-liter viercilinder gebruikt als bijvoorbeeld de Golf GTE.
Reacties