
Facelifts zijn vaak saai, maar deze niet. Volkswagen vernieuwt de Arteon en komt meteen ook met de Volkswagen Arteon Shooting Brake R – de coolste stationwagen uit Wolfsburg sinds de Passat R36. Ze hebben serieus overwogen om de trommelvliezenmasserende VR6-motor in de Arteon R te lepelen, maar gingen uiteindelijk voor dezelfde 2.0 TSI die elke snelle Volkswagen (en Seat, en Skoda, en Audi) krijgt. Hij is ook leverbaar als ‘normale’ Arteon R, zonder extra bagageruimte.
Specificaties Volkswagen Arteon Shooting Brake R
Dit is wat je wilt weten, toch? Het vermogen is 320 pk en 420 Nm en het schakelen doet de DSG-bak met zeven versnellingen voor je. R-Performance Torque Vectoring verdeelt het vermogen over elk individueel wiel, afhankelijk van welke de meeste power kan verwerken. De 0-100-tijd van de Volkswagen Arteon Shooting Brake R of de Arteon R wordt nog niet verklapt, maar reken op ongeveer 5 seconden en een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u.
Verder ligt de Arteon R 20 millimeter lager en monteert Volkswagen standaard adaptieve dempers en 20-inch wielen. De dikkere R-remklauw in het blauw hoort bij het standaardpakket, net als de uitlaat met vier eindstukken en getinte achterlichten. Uiteraard passen ze de bumpers aan voor een sportievere uitstraling. Binnenin zul je aan diverse dingen herkennen – sportstoelen, nepkoolstofvezel en veel badges – dat je in een R zit.
De normale Arteon is ook nieuw
De reguliere Arteon kreeg vandaag een subtiele facelift met een net even ander lijnenspel, nieuwe standaard led-koplampen en optioneel een led-strip die doorloopt in de grille, zodat de volledige neus verlicht is. Binnenin plaatst Volkswagen een grondig vernieuwd interieur en een 12,5-inch scherm. De vernieuwde Arteon en de nieuwe Arteon Shooting Brake zijn leverbaar met 2,0-liter viercilinder met 190 pk, als 2.0 TDI met 200 pk en als e-Hybrid met 218 pk, die dezelfde 1,4-liter viercilinder gebruikt als bijvoorbeeld de Golf GTE.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze VW Arteon werd klemgereden door Audi’s van de politie en kan nu van jou zijn

Volkswagen blijft de Arteon Shooting Brake tóch bouwen

Volkswagen stopt met de Arteon en daar houdt het niet op

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
