Een tijdje terug kregen we een e-mail in het postvak waarin een trouwe lezer – laten we hem Sjaak noemen – zich afvroeg waarom TopGear zoveel schrijft over ‘de laatste van zijn soort’. Nou Sjaak, dit is dus de reden. Veel modellen die voor altijd lijken te bestaan, worden plots toch maar gedumpt. Dat lot wacht ook de Volkswagen Arteon en het is niet het enige model waar Volkswagen mee stopt.

Volkswagen-baas Thomas Schafer meldt tijdens een presentatie in Wolfsburg dat Volkswagen ‘meer focus op volumemodellen’ gaat leggen. Daarbij worden lage volumemodellen, zoals de VW Arteon, niet voortgezet’, volgens Schafer. ‘We gaan ons focussen op een klein aantal Volkswagen kernmodellen. Hierdoor daalt de complexiteit en dat levert hogere winsten.’ Dat schrijft Autoevolution.

Met welke auto’s stopt Volkswagen nog meer, naast die Arteon?

Dat Volkswagen stopt met de Arteon geeft prachtig weer in welke tijd we leven. Een leuke shooting brake of sedan? Nee, doe mij maar die crossover of SUV. Wat dus ook interessant is, is hetgeen dat Schafer zegt over de lage volumemodellen. Want welke andere modellen wacht hetzelfde lot als de Arteon? Blijven de T-Cross, T-Roc en Taigo nog wel los van elkaar bestaan? En wat te denken van de uitgerekte Golf Variant? We zullen het moeten afwachten.

Volkwagen Nederland vertelt aan ons dat er nog niets bekend is over welke andere modellen gaan sneuvelen. Nu en volgend jaar kun je nog gewoon een Volkswagen Arteon bestellen in Nederland en België. Je bent minimaal 59.190 euro kwijt voor de Arteon (in België 49.275 euro). De shooting brake is iets duurder; 59.790 euro (50.360 euro in België).

Reacties

  • DKC heeft op 20 juni 2023 geschreven:

    Is de Arteon nou D- of E-segment? Bij verschillende artikelen hier op Top Gear zie je afwisselend D- of E-Segment als tag staan als het gaat om de Arteon.

    Reageer
  • Maarten heeft op 16 juni 2023 geschreven:

    In navolging van Tesla.
    Tesla begreep al vroeg dat je niet 20 modellen nodig hebt, als je per segment gewoon een killer model hebt (zoals de Y die nu de populairste auto ter wereld is), maak je optimaal gebruik van schaalvoordeel en kan je de productie gemakkelijker perfectioneren (lees goedkoper maken). Dit is een zichzelf versterkend effect, want als je al je tijd en effort in slechts 4 modellen stopt, zijn deze efficiënter/beter dan de concurrentie die zijn tijd en resources over 20 modellen moet verdelen. (Dit is peuterschool niveau logica)

    Kan je goedkoper produceren (door niet 20 verschillende modellen aan te bieden), verkoop je meer ten kosten van de concurenten, kan je weer goedkoper produceren, etc etc etc. Tot het moment dat je alle legacy autobouwers de markt uit drukt.

    De legacy autobouwers zien dit en beginnen dus hun modellen portefeuille in te perken.

    Wat ze (legacy autobouwers) nu ook voorzichtig gaan doen is de middleman (dealerships) eruit knippen, ook dit zorgt voor hogere marges voor de fabrikant.

    Ja, ik schrijf iets over Tesla, dus laat de blinde haat maar weer komen hieronder:

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)